کمر درد چیست؟

کمر درد چیست؟ کمردرد یک علامت است نه یک بیماری.کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به پزشک مراجعه می کنند، حدود هشتاد درصد از جمعیت جهان در دوره ای از زندگی خود دچار کمردرد می شوند.پزشک متخصص کمر و ستون فقرات اغلب می تواند علت کمردرد را با تاریخچه پزشکی بیمار، شرایط زندگی و معاینه فیزیکی تشخیص دهد و به ندرت نیاز می شود که روش تشخیصی آنچنانی انجام شود.

بیماران اغلب دنبال چرایی کمردرد ، علت و چگونگی درمان آن هستند و البته نگران از اینکه کمردرد و کار و زندگی آنها به چه سرانجامی خواهد رسید.اما جای نگرانی نیست چون کمردردها دلایل بد و ناگوار ندارند و اکثر آنها به درمان غیرجراحی کمردرد پاسخ می دهند.جدیت بیمار در پیگیری درمان و مدیریت موفق کمردرد توسط پزشک متخصص برای درمان کمردرد لازم و ضروری است. البته چالش ها و سوالات مهمی وجود دارند مانند اینکه برای کمردرد به چه متخصصی مراجعه کنم ؟ کدام درمان بهتر هست درمان جراحی کمردرد و یا درمان غیرجراحی کمردرد؟

در ادمه این نوشته سعی خواهیم کرد تا شما پاسخ روشنی برای سوالات دریافت نمایید.

راستی به کجا کمر می گویند ؟ بله درسته کمر در پشت تنه بین قسمت پایینی دنده ها و لگن قرارگرفته است.

ستون فقرات کمری

کمر درد چیست؟

ستون فقرات کمر از پنج مهره استخوانی در قسمت پایینی ستون فقرات بین دنده ها و لگن تشکیل شده است. مهره‌هایی که کمر و ستون فقرات تشکیل می‌دهند توسط دیسک‌هایی که بین هر یک از مهره‌ها قرار گرفته و به عنوان ضربه‌گیر برای استخوان‌های ستون فقرات قرار دارند، محافظت می‌شوند. این دیسک‌ها گرد و مسطح هستند، و با یک لایه بیرونی سخت ماده ژله‌مانندی به نام هسته را احاطه کرده اند. رباط های ضخیم متصل به مهره ها دیسک را در جای خود نگه می دارند.

از 31 جفت اعصاب و ریشه نخاعی، پنج جفت عصب کمری (L1-L5) و پنج جفت عصب خاجی (S1-S5) از ناحیه کمر شروع می‌شوند.

علائم کمر درد چیست؟

شروع کمردرد می تواند به طور ناگهانی یا به تدریج ظاهر شودگاهی اوقات، درد پس از یک رویداد خاص مانند خم شدن برای برداشتن چیزی و یا برداشتن چیزی سنگین رخ می دهد و حتی گاهی با یک سرفه و یا عطسه و حتی خنده.

درد ممکن است تیز یا مبهم و دردناک باشد و ممکن است به پایین کمر یا پشت پاهای شما منتشر شود. درد اغلب در موقعیت های خاص مانند نشستن و خم شدن بدتر است و زمانی که دراز می کشید بهتر می شود.

سایر علائم کمردرد:

  • سفتی: حرکت دادن یا صاف کردن کمر ممکن است سخت باشد. بلند شدن از حالت نشسته ممکن است کمی طول بکشد و ممکن است احساس کنید برای شل شدن باید راه بروید یا کشش انجام دهید.
  • وضعیت و قرارگیری بدن: بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد به سختی می توانند صاف بایستند. ممکن است «کج» یا خمیده بایستید، در حالی که بالاتنه‌تان به یک طرف است نه هم‌تراز با ستون فقرات. انحنا به  شما ممکن است به جای خمیده به جلو ، صاف به نظر برسد.
  • اسپاسم عضلانی: پس از یک فشار، ماهیچه های کمر می توانند به طور غیرقابل کنترلی دچار اسپاسم یا انقباض شوند. اسپاسم عضلانی موجب درد شدید شده و ایستادن، راه رفتن یا حرکت را غیرممکن می کند.

علت کمر درد چیست؟

کمردرد غیراختصاصی

بیشترین علت کمردرد دلایل مکانیکی هست که به عضلات و تاندون ها فشار نامتناسب وارد می شود و معمولا ناشی از حوادث رانندگی، ضربه ، رگ به رگ شدن یا کشیدگی کمر، فشار وضعیتی مانند فشار حاد روی کمر در طی روز، کار در وضعیت قرارگیری نامناسب، رانندگی طولانی مدت، ورزش های نامناسب با فیزیک بدنی انسان، تغییرات تدریجی زندگی و افزایش سن است.هنگام انجام یک کار معمولی یک وضعیت خم شدن همراه با پیچیدن چرخشی نیز ممکن است موجب کمردرد شود و درد بعد مدتی تسکین پیدا نکند.

  • کمردرد غیراختصاصی یا مکانیکی به عنوان کمردردی تعریف می‌شود که قابل انتساب به یک آسیب شناسی خاص شناخته شده و قابل تشخیص (مانند عفونت، تومور ، پوکی استخوان ، شکستگی ستون فقرات کمری ، تغییرشکل ساختاری ، اختلال التهابی ، سندرم رادیکولار، سندرم دم اسبی) نیست .

علل جدی (مانند شکستگی، سرطان، عفونت و اسپوندیلیت آنکیلوزان) و علل خاص کمردرد همراه با نقایص عصبی (مانند رادیکولوپاتی، سندرم دم اسبی) نادرهستند  اما  توجه و غربالگری برای این شرایط مهم است . زمانی که علل جدی و خاص کمردرد رد شده باشد ، گفته می شود که فرد مبتلا به کمردرد غیر اختصاصی یا مکانیکی هست.

سوال : شایعترین نوع کمردرد کدام نوع هست ؟

خبر خوب !

کمردرد غیر اختصاصی یا مکانیکی شایعترین ترین نوع کمردرد است.

کمردرد اختصاصی

حدود 90 درصد از بیماران مبتلا به کمردرد، کمردرد غیراختصاصی دارند که در اصل، تشخیص آن مبتنی بر رد کردن پاتولوژی و عوامل خاص است. پاتولوژی و عوامل خاص معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • تغییرات دژنراتیو یا آرتروز ستون فقرات
  • فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی کمری
  • رادیکولوپاتی
  • اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • پوکی استخوان
  • شکستگی ستون فقرات کمری
  • متاستازهای اسکلتی
  • سندرم اسب دمی
  • بیماری شوئرمن
  • اسکولیوز
  • عفونت ستون فقرات
  • تومورهای ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات

به معنی فرسایش یا استهلاک ستون فقرات علل بعدی کمردرد است که اغلب دو بخش استخوانی و دیسک ‌های بین مهره‌ ای را درگیر می ‌کند. دیسک ها بین بدنه‌ های مهره‌ ای بالشتک ایجاد می‌کنند، در آرتروز ستون فقرات هم بدن مهره ها و هم دیسک های بین مهره ای تحت تاثیر قرار می گیرند و دیسک های بین مهره ای یکپارچگی خود را از دست می دهند که منجر به کمردرد، سفتی و گاهی اوقات اسپاسم عضلانی می شود.

بیرون زدگی دیسک

فتق دیسک بین مهره ای به ریشه اعصاب نخاعی کمر فشار مکانیکی وارد می کند و در صورت ادامه فشار التهاب ایجاد می شود.  بیرون زدگی و یا پارگی دیسک می تواند باعث کمردرد  همراه با اسپاسم عضلانی شود.کمر درد چیست؟

گاهی اوقات، دیسک با بیرون زدگی از جای خود، می تواند فشار شدیدی به ریشه عصب وارد کند و باعث ایجاد درد مرتبط با آن شود. این نوع درد معمولاً به کمر محدود نمی ‌شود، بلکه می‌تواند باعث ایجاد علائمی شود که در اثر فشرده شدن عصب به پایین ساق پا هم  انتشار می یابد.

تنگی کانال نخاعی

باریک شدن کانالی است که نخاع و ریشه های اعصاب نخاعی از آن عبور می کنند، این باریک شدن دلایل زیادی دارد از جمله رشد خار های استخوانی در اطراف مفاصل ستون فقرات، ضخیم شدن رباط های ستون فقرات یا بیرون زدگی دیسک.کانال باریک، ریشه‌ های عصبی را فشرده می‌ کند و باعث درد، بی‌ حسی یا ضعف پا می‌شود، درد با ایستادن و راه فتن بدتر می شود و با خم شدن و نشستن بهبود می ‌یابد.

  • علل کمتر شایع کمردرد عبارتند از: اسپوندیلیت آنکیلوزان، تومورها، عفونت های ستون فقرات و پوکی استخوان که منجر به شکستگی های فشاری می شود.

پیشگیری از کمر درد 

سه نوع طبقه بندی برای پیشگیری وجود دارد:

  1. پیشگیری اولیه به عنوان «روش‌های خاص برای پیشگیری از بیماری یا اختلالات روانی در افراد یا جمعیت‌های مستعد» تعریف می‌شود. اینها شامل ارتقای سلامت، از جمله سلامت روانی است. روش های حفاظتی، مانند کنترل بیماری های مسری؛ و نظارت و تنظیم آلاینده های زیست محیطی.
  2. پیشگیری ثانویه به این صورت تعریف می شود: «پیشگیری از عود یا تشدید بیماری که قبلاً تشخیص داده شده است. این همچنین شامل پیشگیری از عوارض یا عوارض پس از یک دارو یا روش جراحی می شود»
  3. پیشگیری نوع سوم به عنوان «اقداماتی با هدف ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی مناسب برای به حداقل رساندن عوارض و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی پس از وجود یک بیماری یا آسیب طولانی مدت»

کلیاتی برای پیشگری از کمردرد:

  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن به مهره ها و دیسک ها فشار وارد می کند.
  •  عضلات شکم خود را تقویت کنید: پیلاتس و سایر تمرینات ورزشی، ماهیچه های مرکزی را تقویت می کنند که از ستون فقرات حمایت می کنند.
  • به روش صحیح اجسام را بلند کنید: برای جلوگیری از صدمات، با پاهای خود بلند کنید (نه با کمر )، وسایل سنگین را نزدیک بدن خود نگه دارید.
  • ورزش بدنی : برای جلوگیری از عواقب کمردرد، مانند غیبت یا ترک کار و عود مجدد کمردرد ، ورزش بدنی توصیه می شود. تمرینات بدنی به ویژه تمرین عضلات باز کننده کمر(back extensors) و خم کننده تنه (trunk flexors) همراه با تمرینات هوازی منظم مفید است.
  • برنامه‌ بازگشت به مدرسه (back school programs)، در بیماران مبتلا به کمردرد مکرر و پایدار توصیه می‌شود، اما نه برای پیشگیری از کمردرد. این برنامه شامل تمرین ها و یک برنامه مهارت های آموزشی است.
  • آموزش و اطلاعات به تنهایی یا بر اساس مدل بیومکانیکی تنها تأثیر کمی دارد. آموزش و اطلاع رسانی در ترکیب با سایر مداخلات، در یک محیط درمانی، بر اساس الگوی زیستی-روانی اجتماعی تأثیر بهتری دارد. دانستن این نکته مهم است که برنامه ها و مداخلات متناسب با فردی ممکن است نتایج بیشتری در مقایسه با مداخلات گروهی داشته باشند.

کمربند طبی

  • تکیه گاه یا بالش طبی کمر، کمربند طبی و کفی کفش برای پیشگیری از کمردرد توصیه نمی شوند.همچنین ثابت شده است که تکیه گاه های کمر و کمربندهای طبی بر نگرش کمردرد تأثیر منفی دارند و بنابراین برای پیشگیری از کمردرد توصیه نمی شوند.
  • تشک ‌های طبی و صندلی‌ های خاص برای پیشگیری هیچ مدرکی موافق یا مخالفی ندارند. تشک های با سفتی متوسط ​​ممکن است علائم پایدار موجود کمردرد را کاهش دهند.
  • تنظیمات و تطبیق ارگونومیک مبلمان، تجهیزات و درست نشستن،ایستادن وخوابیدن برای پیشگیری از کمردرد مفید است .

تشخیص کمر درد

برای تشخیص کمردرد پزشک متخصص از شما شرح حال می گیرد و از شما در مورد علائم بیماری سوال می کند بعد از شما می خواهد که میزان درد را از یک تا ده رتبه بندی کنید و شرح دهید که هنگام درد چه احساسی دارید.کمر درد چیست؟

بعد شما را معاینه می کند و از شما می‌ خواهد، بنشینید، بلند شوید یا راه بروید و در این شرایط شما را ارزیابی می کند. پزشک متخصص با این شرح حال و معاینه تا حدود زیادی تشخیص می دهد که علل کمردرد شما چیست.

برای اطمینان بیشتر و تایید تشخیص پزشک ممکن هست روش های تشخیصی زیر را تجویز کند

  • عکس اشعه ایکس یا گرافی
  • ام آر آی
  • نوار عصب و عضله
  • سی تی اسکن
  • آزمایش خون
  • اسکن از استخوان

در اکثر بیماران، علت کمردرد را می توان بر اساس شرح حال و معاینه فیزیکی تعیین کرد. تنها زمانی که علائم شما در مدت زمان مورد انتظار بهتر نشود، روش های تشخیصی پیچیده تری مانند  MRIضروری خواهد بود.

اشعه ایکس یا گرافی ساده کمر ممکن است برای ثبت وجود دژنراسیون یا نشان دادن اینکه واقعاً فضاهایی که اعصاب بیرون می‌آیند تنگ شده‌اند و یا وجود شکستگی و  برای تأیید آنچه که پزشک شما قبلاً مشکوک است مفید باشد.

درمان کمر درد کمر درد چیست؟

زندگی و کمر درد

در برخی بیماران کمردرد می تواند مزمن شود، تغییرات سبک زندگی و مدیریت موفق درد می توانند برای جلوگیری از مزمن شدن کمردرد مفید باشند.

اکثر دوره‌ های کمردرد به اقداماتی که ما آنها را محافظه ‌کارانه می‌ نامیم پاسخ می ‌دهند، به این معنی که نیازی به روش‌های تهاجمی نیست.

هنگام درمان کمردرد استراحت در بستر باید به حداقل برسد در عوض، بیماران باید تا حد امکان به فعالیت های خود ادامه دهند.

کشش و تقویت عضلات به شما کمک می کند تا بهبودی روند بهتری داشته باشد و از تکرارمشکل جلوگیری شود.

در حالی که ورزش بیش از حد تا زمان تسکین درد باید قطع شود، ورزش هایی وجود دارند که می توانند به کاهش درد کمک کنند. تمرینات مدیریت درد ممکن است شامل تمرینات فلکشن (خم شدن به جلو)، تمرینات اکستنشن (خم شدن به عقب) کشش و تقویت باشد.

ماساژ پنج تا ده دقیقه ای یخ روی ناحیه دردناک در 48 ساعت اول شروع درد می تواند به تسکین درد کمک کند، بعد از 48 ساعت اول، گرما ممکن است به شل شدن عضلات کمک کند.

مسکن های بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اغلب برای کنترل دوره های کمردرد کافی هستند اما تا یک زمانی پاسخگو هستند.

تغییرات کار و زندگی برای درمان کمر درد

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به کمردرد طی یک دوره دو تا شش هفته ای بهبود می یابند، هدف این است که عود را به حداقل برسانیم و در حالی که داشتن شرایط بدنی خوب از همه دوره های  تکرار کمردرد جلوگیری نمی کند، اما مدیریت کمردرد را آسان تر می کند، تغییر سبک زندگی ممکن است ضروری باشد.

  • حتما به سلامت کلی و عمومی خود توجه کنید، ورزش کنید، درست غذا بخورید و سبک زندگی سالمی داشته باشید.
  • اگر سیگار می کشید، آن را متوقف کنید، سیگار یک عامل مستعد کننده برای کمردرد است.
  • چاقی باعث ایجاد کمردرد نمی شود، بلکه عاملی است که بهبود آن را دشوارتر می کند، اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید سطح فعالیت خود را افزایش دهید و سالم‌ تر غذا بخورید تا خوش فرم شوید.
  • در محیط کار تغییرات لازم را برا ی به حداقل رساندن فشار به کمر و دیسک انجام دهید.

درمان غیر جراحی کمر درد

گاهی اوقات کمردرد بهبود نمی یابد و مزمن می شود، در چنین شرایطی، بررسی اینکه آیا عوامل زیستی-روانی-اجتماعی نیز نقش دارند می تواند مفید باشد.

اقلیت کوچکی از بیماران کمردرد، به ویژه آنهایی که به دلیل فتق یا بیرون زدگی دیسک بین مهره ای، تنگی کانال نخاعی، آرتروز ستون فقرات و یا بیماری هایی  که بر ساختارهای ستون فقرات تأثیر می گذارند، درد پا دارند، ممکن است به درمان هی تهاجمی تری نیاز داشته باشند.

در شرایطی خاص درمان‌های تهاجمی ‌تر شامل تزریق‌ های ستون فقرات است که توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود.

ورزش درمانی کمردرد

شواهد قوی از بررسی های علمی نشان می دهد که توصیه به ادامه فعالیت عادی تا حد امکان بهبودی سریع‌تر را تقویت می‌کند و می‌تواند منجر به ناتوانی کمتری در مقایسه با توصیه به استراحت شود.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که اگر بیمار تمایل به اجتناب از فعالیت عادی داشته باشد، ورزش برای جلوگیری از غیر فعال و بی تحرک شدن بیمار مناسب است.

بیماران مبتلا به کمردرد مزمن معمولاً راه رفتن آهسته‌تری را نسبت به افراد بدون درد انتخاب می‌کنند، جالب اینجاست که راه رفتن آهسته درد بیشتری نسبت به راه رفتن سریع‌تر دارد. ثابت شده است که راه رفتن سریع برای کمردرد جنبه درمانی دارد.کمر درد چیست؟

به طور کلی مشخص شده است که ورزش های کمر یکی از موثرترین درمان ها برای کاهش درد و افزایش عملکرد در کمردرد هستند.

مطالعات متعدد با کیفیت بالا نشان داده اند که ورزش نتایج مثبتی را در درمان کمردرد مزمن از جمله تسکین درد دارد.

ورزش علاوه بر تسکین درد، فواید دیگری نیز دارد. بسته به تمرینات مورد استفاده، فواید معمولاً شامل افزایش قدرت، انعطاف پذیری، استقامت، و توده عضلانی و فواید قلبی عروقی و همچنین بهبود عملکرد می باشند.

برای بیمار مبتلا به کمردرد مزمن، توصیه ورزش های هوازی متوسط مانند پیاده روی یا ایروبیک در آب باید بخشی از ورزش باشد. هیچ نوع خاصی از فعالیت های هوازی موثرتر از نوع دیگری نیست.

ورزش کمردرد

ورزش کمردرد مبتنی بر اکستنشن(خم کردن تنه به عقب ) و اغلب با اصول روش مکنزی انجام می شود، به ویژه زمانی که کمردرد همراه با درد رادیکولر پا باشد. البته هیچ نوع روش ورزشی بر انوع دیگر برتری ندارد بلکه اصول ورزش ها مهم هست.کمر درد چیست؟

تمرینات آبی

بیمارانی که تمرینات زمینی را تحمل نکرده اند اغلب می توانند در تمرینات ورزشی استخر شرکت کنند. هر چه مقدار بدنی که زیر آب می رود بیشتر باشد، اثر آن بیشتر است. آب همچنین می تواند درد را از طریق تئوری دروازه درد کاهش دهد.

یوگا(Yoga)

کمر درد چیست؟

یوگا هم یک سیستم تمرینی است که در حین انجام تمرینات کششی و تقویتی مختلف، تکنیک های آرامش، پذیرش و تنفس را ترویج می کند. مطالعات متعدد نشان داده است که یوگا به اندازه سایر برنامه های ورزشی گروهی برای کاهش درد و بهبود عملکرد در کمردرد مزمن برای کمردرد موثر است.

تای چی(Tai chi)

تای چی یک سیستم ورزشی باستانی چینی که تمرکز بر حرکات آهسته، ظریف و متمرکز را با تنفس متمرکز ترکیب می کند. چندین مطالعه آن را برای کاهش درد و بهبود عملکرد در بیماران مبتلا به کمردرد موثر دانسته اند.

پیلاتس(Pilates)

پیلاتس شکلی از تمرینات تقویت کننده مرکزی است که بر همسویی و فرم مناسب تاکید می کند. نتایج مطالعات نشان می دهد که ممکن است یک نوع درمان موثر برای کمردرد باشد.

تکنیک الکساندر

رویکردی آموزشی برای وضعیت بدنی و عادی سازی الگوهای حرکتی. مطالعات انجام شده روی این روش اثربخشی کوتاه مدت و بلندمدت این تکنیک را نشان داده است.

ماساژ

ماساژ یکی از رایج ترین درمان های مکمل برای کمردرد است.مطالعات نشان می دهند که ماساژ برای کوتاه مدت موثر بوده است.

درمان دستی

شواهدی در مورد اثربخشی درمان دستی برای کمردرد مزمن وجود دارد. در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن، تسکین درد و بهبود عملکرد کوتاه مدت نشان داده شده است.

کمربند کمر درد چیست؟

از کمربند برای دیسک و کمردرد هم برای درمان و هم برای پیشگیری استفاده می شود.البته هیچ شواهدی مبنی بر جلوگیری از کمردرد توسط کمربند طبی وجود ندارد و برای درمان هم برای مدت کوتاه باید مورد استفاده قرار گیرد.

انواع مختلفی از کمربند طبی استفاده می شود، از یک کمربند الاستیک ساده گرفته تا بریس های پلاستیکی قالب گیری سفارشی.

کشش(Traction)

کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده متعددی با استفاده از دوزهای مختلف کشش انجام شده است و اکثراً کشش را برای درمان کمردرد مؤثر تشخیص نداده‌اند.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست(TENS)

روش‌های تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست بر اساس تئوری کنترل دروازه درد است، تحریک فیبرهای آوران بزرگ، فیبرهای درد کوچک را مهار می‌کند و باعث می‌شود بیمار درد کمتری احساس کند.

می توان از انواع مختلفی از برنامه های TENS استفاده کرد. برخی از بیماران <strong>TENS را برای تسکین موقت کمردرد مفید می دانند.

<p><h3>لیزر درمانی کمردرد

 مطالعات تاثیر لیزر کم توان و پرتون را بر روی درد ، التهاب و کمک به ترمیم  را درکمردرد نشان داده اند.&lt;/p></p>

داروهای کمر درد

داروها معمولاً در درمان کمردرد استفاده می‌شوند. رایجترین آنها داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی(NSAIDs)، شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای ضد افسردگی و داروهای اپیوئیدی هستند.

از داروهای ضد تشنج، استروئیدها و بنزودیازپین ها نیز استفاده می شود.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی(NSAID)

بر اساس شواهد قوی داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی های تجویز شده در فواصل منظم باعث تسکین درد برای کمردرد حاد و مزمن می شوند.

شل کننده های عضلانی

  • بنزودیازپین ها ضد اسپاسم هم هستند.تحقیقات انجام شده بر روی این دسته از داروها نشان داده است که آنها در بهترین حالت برای تسکین کوتاه مدت کمردرد حاد و مزمن موثر هستند.
  • مکانیسم اثر متوکاربامول ناشناخته است، اما مکانیسم اثر آن می تواند در نتیجه اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی باشد. مطالعات متعدد نشان می دهد که این دارو برای بیماران مبتلا به کمر حاد موثر هست.
  • مطالعات در مورد باکلوفن نشان می دهد که این دارو برای تسکین درد کوتاه مدت  در افراد مبتلا به کمردرد حاد موثر است.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای یک درمان موثر برای بسیاری از شرایط دردناک مانند نوروپاتی دیابتی، نورالژی پس از تبخال، فیبرومیالژیا و سردرد هستند. مطالعه کافی وجود ندارد تا نشان دهد که آیا آنها برای درمان کمردرد حاد موثر هستند یا خیر.

دولوکستین، یک مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین سروتونین، در کاهش درد و افزایش عملکرد در کمردرد مزمن موثر است.

داروهای اپیوئیدی

استفاده از داروهای افیونی برای کمردرد دلسرد کننده بوده است و به طور کلی از مصرف داروهای مخدر  پرهیز می شود.درمان طولانی مدت  مواد افیونی باید تنها پس از تجزیه و تحلیل دقیق صورت بگیرد. داروهای اپیوئیدی نباید بدون پیگیری منظم  برای ارزیابی تاثیر و عوارض استفاده شوند.

داروهای ضد تشنج

این داروها به ویژه گاباپنتین و پره گابالین، به طور گسترده برای دردهای عصبی استفاده می شوند. برای کمردردهای مزمن و غیر رادیکولار، پره گابالین و گاباپنتین موثر نبوده اند. برای کمردرد رادیکولار مزمن، نتایج مربوط به اثربخشی متفاوت است.

ترامادول

در یک مطالعه مشخص شد که برای درمان کوتاه مدت کمردرد مزمن مفید است. و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که عملکرد بهبود می بخشد.

استروئیدهای سیستمیک

استروئیدهای سیستمیک برای کمردرد موثر نیستند.

داروهای گیاهی

چندین داروی گیاهی در درمان کمردرد استفاده می شود. مطالعات در این زمینه معمولاً کیفیت پایینی دارند، اما به نظر می رسد چندین داروی گیاهی درد را کاهش می دهند، از جمله فلفل  قرمز بصورت یک داروی موضعی، Salix alba (پوست بید سفید) و Harpagophytum procumbens (پنجه شیطان)

 داروهای موضعی

پچ های(چسب) لیدوکائین در برخی بیماران برای درمان کمردرد موثر هستند. انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها توسط بیماران استفاده می‌شود که برخی افراد آن‌ها را مؤثر می‌دانند، این درمان‌ها با عوارض جانبی و خطر کم همراه هستند.

طب سوزنی کمر درد

طب سوزنی هزاران سال است که برای درمان درد استفاده می شود. به نظر می‌رسد که مکانیسم‌های عمل متعددی از جمله تأثیر بر سیستم پپتید مواد افیونی درون‌زا، تأثیر بر سیستم عصبی سمپاتیک، و تغییرات در پردازش درد در نخاع و مغز دارد.

کمر درد چیست؟

در بررسی های متعدد اتفاق نظر کلی وجود دارد که شواهدی برای طب سوزنی در تسکین کمردرد وجود دارد.

برای کمردرد حاد، یک بررسی سیستماتیک نشان داد که درد را کاهش می‌دهد و تأثیر کمی بهتر از داروهای NSAID دارد.

برای کمردرد مزمن، بررسی های سیستماتیک فواید درد و تسکین درد بیشتر را در مقایسه با داروهای NSAID  و شل کننده های عضلانی نشان داده است.طب سوزنی برای درمان کمردرد درمانی  بی خطر است.

درد میوفاشیال و تزریق نقطه ماشه ای

این نظریه که کانون های تحریک پذیر در عضله اسکلتی می توانند هم درد موضعی و هم درد ارجاعی ایجاد کنند، به طور کلی پذیرفته شده است.

تزریق نقاط ماشه ای در درمان کمردرد موثر است. سوزن خشک، تزریق لیدوکائین به تنهایی و لیدوکائین با تزریق استروئید.

از تزریق مکرر باید اجتناب شود و افزودن کورتیکواستروئید یا سم بوتولینوم نتایج را بهبود نمی بخشد.

پرولوتراپی یکی دیگر از روش های بحث برانگیز است که در مناطق خاصی از ایالات متحده محبوبیت پیدا کرده است. این شامل یک سری تزریق به رباط های ستون فقرات است که باعث التهاب و ضخیم شدن رباط ها می شود. مشخص نشده است که برای درمان کمردرد غیر اختصاصی موثر باشد.

توانبخشی چند رشته ای کمر درد کمر درد چیست؟

تیم های چند رشته ای در مراقبت های بهداشتی  به گروه هایی از متخصصان مراقبت های بهداشتی که در رشته های مختلف کار می کنند، اشاره می کند، به عنوان مثال، پرستاران، پزشکان، مدیران، متخصصان  و غیره. مجموعه مهارت های این متخصصان، سیستمی را ایجاد می کند که می تواند بهترین درمان و مراقبت های موجود را به بیمار ارائه دهد.

بر اساس شواهد قوی یک برنامه بین رشته ای با هدف بهبود عملکردی برای کمردرد مزمن شدید مفید است. مزایا شامل کاهش کوتاه مدت و بلندمدت درد و ناتوانی و همچنین احتمال بیشتر بازگشت به کار است.

درمان بیماریهای همراه

بیماری های متعددی اغلب همراه با کمردرد دیده می شوند. مشکلاتی که معمولاً با کمردرد مرتبط هستند عبارتند از افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب. درمان این شرایط اغلب باعث کاهش درد و افزایش عملکرد می شود. افرادی که از کمردرد رنج می‌برند اغلب بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی ناسالم و کم تحرک مانند چاقی، دیابت غیروابسته به انسولین و بیماری‌های قلبی عروقی نیز دارند. هنگام تنظیم یک برنامه توانبخشی باید این بیماری های همراه را در نظر گرفت.

تزریق ستون فقرات

کمر درد چیست؟

رادیکولوپاتی لومبوساکرال

رادیکولوپاتی کمری  خاجی درد رادیکولاری است که در طول مسیر یک عصب خاص به پا ها انتشار می یابد دلیل آن فشار مکانیکی بر روی ریشه عصب و التهاب کنار ریشه عصب هست .

پاتوفیزیولوژی علائم رادیکولار ناشی از فشرده شدن آشکار مکانیکی ریشه عصبی یا یک فرآیند التهابی با واسطه شیمیایی است. علت اصلی درد رادیکولار کمر التهاب و فشار مکانیکی به ریشه عصب به دلیل فتق دیسک هست.

شایع ترین ضایعه ای که باعث رادیکولوپاتی می شود، بیرون زدگی دیسک است. کمتر از 1 درصد از بیمارانی که با علائم رادیکولی مراجعه می کنند، دلایل دیگری از جمله عفونت، بدخیمی یا شکستگی دارند.

شایع ترین سطوح فتق دیسک L4-L5 و L5-S1 است که L5 و S1 شایع ترین ریشه های عصبی درگیر در رادیکولوپاتی هستند.

با توجه به ساختمان بافتی دم اسبی، ریشه های عصبی متعدد می توانند تحت تاثیر یک فتق دیسک قرار گیرند. وقتی که پایین‌ترین ریشه‌ های عصب خاجی تحت تأثیر قرار بگیرند اختلال عملکرد روده، مثانه و جنسی رخ می دهد.

تزریق‌ اپیدورال کمری(ESI)

چندین نوع مختلف تزریق ستون فقرات وجود دارد مانند:

  • تزریق استروئید اپیدورال (ESI)
  • تزریقات مفصل فاست.
  • بلوک مفصل ساکروایلیاک
  • بلوک های شاخه داخلی

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) کمری جهت درمان درد رادیکولار کمری رایج شده است. مقالات جدیدتر از استفاده از تزریق‌های اپیدورال ترانس فوامینال(TFESI) با هدایت فلوروسکوپی (TF) برای بهبود کوتاه‌مدت درد و احتمالاً کاهش نیاز به مداخله جراحی پشتیبانی می‌کنند. این این درمان درد و التهاب را کاهش می دهد.

تزریق استروئید اپیدورال کمری ترانسفورامینال (TFESI) تزریق کورتیکواستروئیدها (داروهای ضد التهابی) به فضای اپیدورال است. دارو  نزدیک منبع التهاب تزریق می شود.

انتخاب دقیق بیمار هنگام در نظر گرفتن استفاده از ESI کمری برای افزایش کارایی و ایمنی لازم است.

تنها اندیکاسیون ESI کمری برای درمان درد رادیکولار کمر است. این درمان ریشه های عصبی را هدف قرار می دهد که به منشأ رادیکولی درد دلالت دارد. منطق این روش این است که درد رادیکولار شامل التهاب ریشه عصبی است و تزریق کورتیکواستروئید التهاب را مهار می کند. داده های علمی اثربخشی  ESI های کمر را جهت درمان درد رادیکولر کمری توضیح داده اند.

تزریق پارا اسپینال ستون فقرات

در فضای کناری مهره ها و سمتی که اعصاب نخاعی از سوراخ بین مهره ای خارج می شوندتزریق انجام می شود.

  • تزریق در مفاصل فاست(facet) و بلوک اعصاب در ناحیه پاراسپاینال و یا پاراورتبرال انجام می گیرد .

در این روش علاوه بر استرویید ممکن هست تزریق ازون (ozone) هم انجام شود.این روش تزریق در صورت تشخیص و انتخاب درست بیمار در بهبود درد و عملکرد مفید و موثر هست.

درمان جراحی کمردرد

 درمان جراحی رادیکولوپاتی لومبوساکرال برای آن دسته از بیمارانی هست که علیرغم 6 تا 8 هفته درمان محافظه کارانه، پیشرفت نقص عصبی، سندرم دم اسبی و علائم رادیکولار پایدار قابل توجهی دارند. روش‌های کاهش فشار رایج با نتایج مطلوب شامل همی‌لامینکتومی کمری با دیسککتومی و همی لامینکتومی کمری است. بیماران باید در مورد انتظارات مناسب پس از جراحی برای فتق دیسک کمر با رادیکولوپاتی مشاوره شوند. جراحی ممکن است کمی رفع نقص عصبی را برای رادیکولوپاتی معمولی تسریع کند. با این حال، مزیت اصلی مداخله جراحی تسکین درد است.باید انتظار تسکین درد پا را داشت اما پیش بینی تسکین درد کمر دشوارتر است. معمولا به بیماران گفته می شود که حتی پس از جراحی موفقیت آمیز، احتمال تکرار مشکلات کمر وجود دارد.

سخن پایانی

کمر درد چیست؟ کمردرد مشکلی شایع و عود کننده ای هست اما درصدی بهبودی آن بالاست. درمان چند رشته ای همراه با مشارکت و همکاری بیمار  موجب بهبودی کمر درد می شود.

امیدواریم مطالب فوق نگرش سازنده و عمل گرایانه ای درمورد کمر درد برای شما بوجود آورده باشند . سلامت و موفق باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *