نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

بهترین درمان غیر جراحی سیاتیک

سیاتیک یکی از بزرگترین و مهم‌ترین عصب های بدن به حساب می‌آید. عصب سیاتیک از ناحیه تحتانی ستون فقرات و از کنار دیسک‌های انتهایی کمر شروع و به سمت باسن و همینطور ران و پا ادامه می یابد. آشنایی با بهترین درمان غیر جراحی سیاتیک کمک فراوانی در درمان درد سیاتیک می کند. سیاتیک دردی است که از پایین کمر شروع می‌شود و  به سمت پایین و پاها گسترش پیدا می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عصب سیاتیک به لایلی مانند فتق دیسک یا خار استخوانی تحت فشار قرارگیرد. این فشار ابتدا مکانیکی هست و در ادامه موجب التهاب در کنار ریشه های عصب سیاتیک می شود.

درمان بدون جراحی سیاتیک

سوالی که همیشه بیماران مبتلا به بیماری دیسک کمر و سیاتیک می پرسند این هست که آیا این دیسک بیرون زده و یا پاره شده کمر من با درمان بدون جراحی سیاتیک و دیسک امکان پذیر هست؟ خوشبختانه پاسخ به این سوال مثبت هست. واقعیت این هست متخصصین ستون فقرات هم اول درمان غیرجراحی سیاتیک و دیسک را توصیه می کنند چرا که می دانند اغلب مبتلایان به بیماری دیسک کمر، سیاتیک و کمردرد با درمان بدون جراحی دیسک بهبود می یابند.درمان سیاتیک

درمان جراحی سیاتیک

حالا این سوال پیش میاد چه کسانی باید حتما جراحی دیسک کمر را انجام دهند؟ برای تعیین نوع درمان مبتلایان به بیماری دیسک و سیاتیک این بیماران دو دسته می شوند. گروه اول بیمارانی هستند که از همان اول باید تحت درمان جراحی دیسک قرار گیرند این بیماران شامل کسانی هستند که دچار بدتر شدن نقایص عصبی یا سندرم دم اسبی هستند. سخت شد؟ نگران نباشید این گروه عده بسیار کمی از بیماران هستند و تمامی پزشکان این گونه بیماران را تشخیص داده و به جراح ستون فقرات ارجاع می دهند. اما گروه دوم بقیه بیماران هستند که اول باید تحت درمان غیرجراحی قرار گیرند چرا که اکثر آنها به این درمان پاسخ خواهند داد.

برخی از افراد دچار درد شدید و ناگهانی می‌شوند و در برخی دیگر احساس سوزن سوزن شدن و ضعف و بی‌حسی در پاها می‌کنند. کمردرد شدید و ناگهانی که با انتشار درد به پشت ران و باسن و ساق پا همراه می‌باشد مهمترین علائم درد سیاتیک بوده و می‌تواند فرد مبتلا را به شدت اذیت کند.

این موضوع در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند درد و ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند اما لازم است گفته شود که درمان‌های موثر بسیار زیادی برای آن وجود دارد. در نهایت بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند و سیاتیک دارند نیازی به جراحی ندارند و تقریباً اکثر این بیماران در طی ۶ هفته بهبود خواهند یافت.

بهترین درمان سیاتیک

بهترین درمان بدون جراحی سیاتیک ممکن است شامل توانبخشی و فیزیوتراپی، داروها برای کاهش التهاب و درد، تزریق‌های اپیدورال باشد. در هر صورت، اگر با درد سیاتیکی مواجه هستید، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا تشخیص درستی داده و برنامه‌ای مناسب برای درمان دردتان تعیین شود.

ما در ادامه این مقاله برخی از بهترین درمان‌ بدون جراحی سیاتیک را به شما توضیح خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین درمان غیر جراحی سیاتیک تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با این درمان‌ها بیشتر آشنا شوید.

درد سیاتیک چگونه ایجاد می شود؟

بهترین درمان غیر جراحی سیاتیک

درد سیاتیک به علت فشار بر عصب سیاتیک ایجاد می‌شود.

دلایل ایجاد سیاتیک

  • هرنیاسیون دیسک یا فتق دیسک : این یکی از شایع‌ترین علل درد سیاتیک است. زمانی که بیرون زدگی دیسک ایجاد می‌شود، دیسک بیرون زده به ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد می کند و درد سیاتیک ایجاد می‌گردد و در صورت ایجاد التهاب درد تشدید می شود.

دلایل دیگری که می تواند باعث سیاتیک شوند عبارتند از:

  • بیماری دژنراتیو دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • تنگی سوراخ بین مهره ای
  • اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره
  • آرتروز ستون فقرات
  • صدمات
  • تومورها، کیست ها
  • سندرم کونوس مدولاریس
  • سندرم دم اسبی

در هر صورت، برای تشخیص و درمان دقیق درد سیاتیک، مهم است به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و توصیه‌ها و درمان‌های مناسب را دنبال کنید.

 درمان بدون جراحی سیاتیکدرمان غیر جراحی سیاتیک

 بیشتر افراد مبتلا به بیماری سیاتیک در طی چند هفته با درمان‌های غیرجراحی بهتر می‌شوند و بهبود می‌یابند.

فیزیوتراپی و توانبخشی

فیزیوتراپی (تمرینات فیزیکی و توانبخشی) به عنوان یک روش درمانی غیر جراحی معمولاً بسیار موثر در کاهش درد سیاتیک و بهبود علائم آن می‌باشد. این درمان شامل تمرینات و تکنیک‌هایی مخصوص برای تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش فشار بر عصب سیاتیک می‌شود.

فیزیوتراپیست می‌تواند یک سری تمرینات کششی و ورزشی را برای فردی که مبتلا به سیاتیک است طراحی کند که موجب افزایش انعطاف پذیری عضلات شده و همینطور با تقویت عضلات درگیر به بهبود وضعیت بعداً کمک می‌کند و فشار وارد بر روی اعصاب را کاهش می‌دهد.

متخصص فیزیوتراپی همچنین ممکن است از روش‌های درمانی دیگر مانند لیزر و الکتروتراپی و منوال تراپی برای درمان درد سیاتیک و این بیماری استفاده کند.

جهت مشاوره و درمان می توانید به کلینیک دکتر نوری مراجعه کنید تا برنامه درمانی مناسبی برای شما تعیین شود.

کشش

با انجام کشش‌های کمر، درد سیاتیک تا حد قابل توجهی تسکین می یابد.

ورزش کردن

هنگامی که در حال حرکت هستید التهاب ایجاد شده بهبود خواهد یافت به همین دلیل پیاده روی کوتاه می‌تواند موثر باشد و تاثیر زیادی را در درمان درد سیاتیک داشته باشد. فیزیوتراپیست می‌تواند فرم بدن و حرکات فرد مبتلا به این بیماری را اصلاح کند تا فرد دیگر صدمه‌ای به خود وارد نکند.

استراحت محدود در تخت خواب

سه روز استراحت نسبی دادن به پاها معمولاً می‌تواند نتیجه بخش باشد و تاثیر زیادی را در بهبود این بیماری داشته باشد. مهم این است که روی تشک یا بستر محکمی استراحت را انجام دهید و بعد از آن بهتر است به فعالیت‌های عادی روزانه خود برگردید.

استفاده از بسته‌های گرم و سرد

هر بسته را چند بار در روز و هر بار چند دقیقه روی کمرتان بگذارید ابتدا برای چند روز بسته‌های سرد و سپس بسته‌های گرم را استفاده کنید. این روش فوق العاده می‌تواند تاثیر بسیار زیاد و عالی را بر روی درد سیاتیک شما بگذارد و در بهبود آن به شدت به شما کمک کند.

استفاده از بسته‌های گرم و سرد می‌تواند درد سیاتیک را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و در بهبود آن تاثیرگذار باشد پس به شما پیشنهاد می‌شود تا این روش درمان را جدی بگیرید و آن را به درستی انجام دهید.

لیزر درمانیلیزر درمانی

 یکی دیگر از بهترین درمان های غیر جراحی سیاتیک لیزر درمانی می‌باشد که پزشکان بسیار زیادی این روش درمان را توصیه می‌کنند. لیزر درمانی از امواج لیزر می‌تواند علاوه بر کاهش درد به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده بدن کمک کند. و همینطور روند بهبودی درد سیاتیک و این بیماری را تا حد قابل توجهی بالا ببرد.

اوزون تراپی

یکی دیگر از بهترین درمان غیر جراحی سیاتیک روش اوزون تراپی می‌باشد. در این روش درمانی از دستگاه‌های مولد اکسیژن برای تولید مولکول‌های اوزون استفاده می‌شود.

اوزون به بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی بافت‌های آسیب دیده و کاهش درد کمک خواهد کرد. این روش فوق العاده می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی را در درد سیاتیک و بهبود روند درمان بگذارد.

ورزش های مکنزی

ورزش‌های مکنزی به منظور درمان انواع مختلفی از مشکلات و درمان‌های پایین کمر از جمله دیسک کمر و سیاتیک انجام می‌شود. ورزش ساتیک به کاهش درد در پایین کمر و ران‌ها  کمک می کند.ورزش ساتیک

این روش تأثیر فوق العاده و بسیار زیادی را در درمان  سیاتیک  دارا می‌باشد و پزشکان بسیار زیادی این روش درمان را پیشنهاد می‌کنند. این روش یکی از بهترین درمان غیر جراحی درد سیاتیک به حساب می‌آید.

اصلاح وضعیت و ارگونومی بدن

باید وضعیت و ارگونومی بدن را اصلاح کنید تا از ایجاد درد جلوگیری کند راه رفتن و ایستادن و نشستن و بلند کردن اجسام و کش آمدن و خم شدن و چرخیدن و غیره در این روش درمانی اصلاح خواهد شد.

این روش درمان یکی دیگر از بهترین درمان غیر جراحی سیاتیک می‌باشد که تاثیر فوق العاده‌ای در بهبود درد و بهبود روند درمان دارد.

پیشگیری از سیاتیک

از سیاتیک نمی‌توان در تمامی موارد جلوگیری کرد، اما تعدادی از روش‌ها و عادات سالم به کاهش خطر ابتلا به کمردرد و سیاتیک کمک می کنند:

  •  فعال بودن فیزیکی : تمرین منظم و فعالیت‌های ورزشی برای تقویت عضلات پشت کمر و حفظ انعطاف‌پذیری بدن می‌توانند به کاهش خطر بروز درد سیاتیک کمک کنند.درمان سیاتیک
  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری به ناحیه کمر و عصب سیاتیک وارد کند. حفظ وزن سالم می‌تواند خطر ابتلا به سیاتیک را کاهش دهد.
  • تکنیک‌های صحیح برای کارها: در هنگام کار و جابجایی اشیاء سنگین، تکنیک‌های صحیح را رعایت کنید تا از آسیب به کمر و عصب سیاتیک جلوگیری نمایید.
  • نشستن صحیح: نشستن به شیوه‌های صحیح و استفاده از صندلی‌های مناسب می‌تواند به جلوگیری از فشار اضافی به ناحیه کمر کمک کند.
  • جلوگیری از آسیب : برای جلوگیری از آسیب به ناحیه کمر، از تراوماتیسم و ضربه‌های شدید به کمر خود پرهیز کنید.
  • مراقبت های بهداشتی: در موارد مربوط به عفونتها یا بیماریهایی که می‌توانند به التهاب عصب ها منجر شوند. مراقبت بهداشتی صحیح و لازم را رعایت کنید.

در برخی موارد، درد سیاتیک ناشی از عواملی مانند هرنیاسیون دیسک غیرقابل پیش بینی و غیرقابل جلوگیری است. در این صورت، درمان‌های مناسب توسط پزشک لازم می‌باشد.

هزینه‌های درمان غیر‌جراحی سیاتیک

هزینه‌های درمان غیر جراحی سیاتیک می‌توانند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. نوع درمان: هزینه‌ها بستگی به نوع درمان غیر جراحی مورد استفاده دارد. مثلاً، هزینه‌های فیزیوتراپی، تزریق‌های اپیدورال، داروها، تکنیک‌های تسکینی مانند  الکتروتراپی و تکنیک‌های تکمیلی مانند یوگا و مدیتیشن ممکن است متفاوت باشند.
  2. مکان جغرافیایی: هزینه‌های درمان در نقاط جغرافیایی مختلف متفاوت هستند.
  3. تأمین درمانی: نوع بیمه یا تأمین درمانی که شما دارید نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. در صورت داشتن بیمه درمانی، بخشی از هزینه‌های درمان توسط بیمه پوشش داده می‌شود.
  4. تعداد جلسات و مدت زمان درمان: هزینه‌ها ممکن است بسته به تعداد جلسات فیزیوتراپی یا تزریق‌ها و مدت زمان درمان متغیر باشند.
  5. هزینه داروها و تجهیزات:در برخی موارد، درمان شامل مصرف داروها یا استفاده از تجهیزات و وسایل خاص می‌شود.
  6. مشکلات مرتبط: اگر علاوه بر درد سیاتیک، مشکلات دیگری مانند التهابات مزمن داشته باشید، درمان این مشکلات نیز به هزینه‌ها اضافه می‌شود.

بهتر است با پزشک خود یا متخصص درمان درد مشورت کرده و در خصوص هزینه‌های درمان غیر جراحی سیاتیک، اطلاعات دقیق‌تری را بگیرید. همچنین، اگر دارای بیمه درمانی هستید، با بیمه خود تماس گرفته تا راهنمایی در مورد پوشش و هزینه‌های مرتبط با درمان را دریافت نمایید.

سخن پایانی

برای اطلاعات و آگاهی بیشتر از ساختار و عملکرد دیسک کمر، سیاتیک می توانید به سایت های تخصصی پزشکان معتبری همچون سایت دکتر نوری مراجعه نمایید. همچنین می توانید ورزش های کمر و سیاتیک را مشاهده نموده و انجام دهید. توصیه می شود مقاله درمان غیر جراحی دیسک کمر را هم مطالعه فرمایید .

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *