فوق تخصص نوارعصب در تهران

نوار عصب و عضله، در واقع یک بررسی دقیق از سلامت سیستم عصبی عضلانی شما است. نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری‌های عصبی و عضلانی و سنجش اختلالات محل اتصال عصب و عضله بکار می رود. نتیجه این تست می‌تواند سلامت و یا بیماری سیسم عصبی عضلانی شما را تعیین کند. الکترودیاگنوز، الکترو میوگرافی نام های دیگر  نوار عصب و عضله هستند. برای انجام نوار عصب و عضله (الکترودیاگنوز) در تهران می توانید به کلینیک نوارعصب دکترنوری مراجعه نمایید. اگر در زمینه نوار عصب وعضله نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید همین حالا با شماره تلفن 02188021345 تماس بگیرید و سوالات خود را بیان نمایید . تا پایان این مقاله از وبلاگ سایت دکتر اسماعیل نوری با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسبی پیرامون نوار عصب و عضله در اختیار شما قرار گیرد.

نوار عصب و عضله چیست؟

همانطور که اشاره شد، نوار عصب و عضله، یک تست عصبی برای ارزیابی سلامت اعصاب و عضلات است. این تست شامل دو بخش الکترومیوگرافی سوزنی (EMG) و بررسی هدایت عصبی (NCS) است.

دستگاه عصبی انسان از مغز و نخاع و محیطی شامل اعصاب حسی، حركتی و خود مختار تشكیل می شود. که این تست معمولاً برای بررسی قسمت محیطی تجویز می‌شود. نوار عصب و عضله در کنار سایر روش‌های تشخیصی به پزشک متخصص   برای سنجش دقیق تر مشکلات و در نتیجه انتخاب بهترین روش درمانی کمک می‌کند.

بخش های نوار عصب و عضله

نوار عصب و نوار عضله دو تستی هستند که هر یک با اهداف جداگانه انجام می‌شوند و نتایج مختلفی دارند. در ادامه هریک از این دو تست را معرفی می‌کنیم. این دو تست در واقع مهمترین و اصلی ترین تست هایی هستند که وضعیت عصب و عضله شما را مشخص می کنند.

نوار عصب

در نوار عصب، اعصاب حسی و حركتی به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند. هنگام بررسی عصب حسی، در ابتدا عصب مورد نظر تحریک و واکنش آن با داده های نرمال، مقایسه می شود. در بررسی اعصاب حركتی، تنه عصب حرکتی تحریک و واکنش ایجاد شده با داده‌های نرمال، مقایسه می‌شود.

نوار عضله

برای انجام این تست، ابتدا یک الکترود که یک سمت آن سوزن وجود دارد، زیر پوست قرار میگیرد تا فعالیت ها و واکنش های عضلات در حالت های مختلف انجام فعالیت و یا استراحت، سنجیده شود. در طی این تست؛ بیمار باید همکاری لازم را با درمانگر انجام دهد تا نتیجه مطلوب به دست آید.

نوار عصب عضله چگونه انجام می‌شود؟

نوار عصب و عضله دست

نوار عصب و عضله (الکترودیاگنوز) در تهران در کلینیک دکتر نوری توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می گیرد.

در این قسمت چگونگی انجام نوار عصب را برای شما شرح میدهیم. برای بررسی وضعیت هدایت عصبی، پزشک به عصب مورد نظر، یک تحریک الکتریکی از طریق امواج ضعیف برق وارد میکند. اما برای بررسی واکنش های عضله، سوزنی در بخش های مختلف عضلات شما وارد میشود تا واکنش عضله نسبت به ورود سوزن به آن، سنجیده شود.

از دستگاه الکترومایوگرافی برای بررسی وضعیت عصب و اینکه آیا روی عصب به ویژه در ناحیه دست، بازو، مچ و آرنج، فشاری وجود دارد یا خیر استفاده میکنند. به این صورت که برای انجام این تست، یک الکترود سوزنی وارد پوست میشود و فعالیت ها و واکنش های عضله مورد سنجش قرار میگیرد و ثبت میشود.

نوع امواجی که روی مانیتور نشان داده میشود و صدای موج، میتواند وضعیت عضله را مشخص نماید. به این ترتیب که پس از وصل کردن الکترود سوزنی، پزشک از بیمار میخواهد که ابتدا عضلات خود را به تدریج منقبض کند و کم کم شدن آن را زیاد نماید. به این ترتیب واکنش های عضله روز مانتیور ثبت میشود.

سوزن نوار عصب و عضله (الکترودیاگنوز)

به یاد داشته باشید که با استفاده از این سوزن ها، فقط واکنش های عضله سنجیده میشود و قرار نیست با آن دارویی به شما تزریق شود. به همراه سوزن های که در عضله وارد میشود، در قسمت های مختلف بدن، چسب هایی قرار میگیرد که در واقع این چسب ها، مسیرهای مورد نظر برای سنجش وضعیت عضله را مشخص میکند.

زیر این چسب های مخصوص، یک قطعه فلزی قرار میگیرد که از طریق یک سیم، به دستگاه وصل میشود و واکنش های عضله را ثبت میکند.

در چه شرایطی انجام تست نوار عصب و نوار عضله تجویز می‌شود؟

چنانچه بیمار با یکی از موارد زیر مواجه باشد، پزشک عمومی و یا متخصص انجام تست نوار عصب و نوار عضله را برای تشخیص هرچه بهتر بیماری تجویز می کند:

• درگیری ریشه های عصبی در گردن و كمر ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی ، آرتروز کمر و گردن و …
  • دردهای ناشی از مشکلات دیسک (فشار بر روی ریشه های عصبی هنگام خروج از ستون فقرات در گردن ویا کمر، مانند دردهای سیاتیک)
  • سوزن سوزن شدن ، مور مور و گزگز اندامها بویژه انگشتان دست و پا
  • خواب رفتگی مکرر دست ها یا پاها
  • بیماریهای عضلانی مانند دیستروفی های عضلانی و پلی میوزیت
  • بیماریهای اعصاب محیطی مانند سندرم تونل کارپال (فشار بر روی عصب مدیان هنگام عبور از بین استخوان های مچ دست و تحت رباط عرضی)
  • سندرم خروجی قفسه سینه (فشار بر روی شبکه بازویی،هنگام عبور این اعصاب از زیر استخوان ترقوه در شانه)
  • نوروپاتی ها
  • ضعف عضلانی
  • درد عضلات و
  • درد مزمن اندام ها
  • گرفتگی های مکرر اندام ها و عضلات
  • بیماری های مرتبط سلولهای حركتی در مغز و نخاع
  • بیماریهای محل اتصال عصب و عضله مانند میاستنی گراویس
  • بیماریهای شبكه بازویی

انجام و تفسیر نوار عصب و عضله (الکترودیاگنوز) در تهران

به طور کلی تست الکترومیوگرافی سوزنی، در واقع به معنی ثبت و تجزیه و تحلیل فعالیت الکتریکی در عضلات است. این تست برای کسب اطلاعاتی در مورد چگونگی علمکرد اعصاب دست و پا تجویز می شود. پزشک متخصص عصب و عضله پس از انجام تست و آماده شدن جواب تست، اقدام به تفسیر جواب نوار عصب و عضله برای بیمار می‌نماید.

شاید برایتان سوال باشد که دقت این تست چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دقت این تست بستگی به مهارت های فرد در انجام دهنده و نیز دقت تجهیزات استفاده شده برای تست، دارد. به طور کلی اگر تست نوار عصب و نوار عضله با دقت انجام شود، میتواند مشکلاتی از قبیل آسیب دیدگی اعصاب یا ریشه های عصبی و همچنین بیماری های عصبی یا عضلانی را مشخص نماید.

نوار عصب و عضلهکاربرد نوار عصب برای تشخیص وضعیت بیمار پس از بهبودی

در برخی موارد، چند سال پس از درمان یک بیماری، مجدداً  علائم بیماری عود می کند و یا در قسمت دیگری از بدن، بروز میکند. در چنین شرایطی انجام نوار عصب می تواند به تشخیص پزشک کمک کند و نیز ریشه آن مشکل را به  متخصص کمر درد در تهران  نشان دهد.

موارد شایع

• نوار عصب و عضله برای بررسی وضعیت بهبود پس از درمان دیسک کمر و گردن بصورت جراحی و یا روشهای طب فیزیکی، موثر است.
  • گاهی بیرون زدگی دیسک برای بیمار کمردرد ایجاد می کند اما مدتی پس از درمان، دوباره بیمار دچار درد می گردد. تعیین این مسئله که آیا این درگیری عصبی جدید است یا قدیمی با نوار عصب و عضله انجام می شود.
  • گاهی بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد اما بعد از مدتی درد بیمار بهبود نمی یابد یا بدتر می شود. تعیین اینکه آیا دیسک جدید عامل این مشکل است یا چسبندگی عامل مشکل است یا در حین جراحی به اعصاب آسیب وارد شده با نوار عصب همراه با ام آر آی با تزریق انجام می شود.

نوار عصب و عضله (الکترودیاگنوز) در تهران برای دیابت

• در بیماریهائی مثل دیابت التهاب عصبی بوجود می آید که علائم شبیه به دیسک ایجاد می کند. جراحی دیسک در این حالت نه تنها اثر ندارد بلکه بیماری را بدتر می کند. بررسی نوارعصب به افتراق این حالات کمک می کند
  • گاهی عصب در محلی غیر از کمر گیر افتادگی پیدا می کند مثلا عصب سیاتیک در لگن گیرمی افتد اما به کمر نیز تیر می کشد، نوار عصب و عضله به تعیین محل گیر افتادن عصب کمک می کند.
  • گاهی درگیری عصب خود را بصورت درد مبهم در نقطه ای دیگر نشان می دهد مثلا فشار بر دیسک خود را بصورت درد پاشنه، یا درد پشت ران یا حتی زانو نشان می دهد که نوار عصب می تواند به تشخیص کمک کند
  • نوارعصب علاوه بر محل درگیری عصب، شدت آسیب را نشان می دهد و در تصمیم گیری پزشک در اینکه بیمار را جراحی کند یا می تواند با درمانهای غیر جراحی به درمان ادامه دهد کمک می کند.

نوار عصب و عضله برای دیسک

• یکی از علل شایع مراجعه بیماران برای انجام  نوار عصب و عضله، ابتلا به ضایعات مربوط به دیسک گردن و کمر است.بدون شک نوار عصب و عضله در تشخیص و درمان مشکلات دیسک گردن و کمر کمک می کند.
  • با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات حاصل از بدن بیشتر شده است. گاهی این اطلاعات گمراه کننده است. مثلا اکثر افراد طبیعی در عکس ام آر آی بیرون زدگی یا پارگی دیسک دارند ولی این بیرون زدگی هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند. در بیمار مبتلا به دیسک کمر هم ممکن است چند دیسک بیرون زده باشد اما کاملا مشخص نیست که کدام دیسک علائم را ایجاد کرده است. با نوار عصب و عضله، عصب درگیر مشخص می شود و محل ضایعه تعیین می گردد.
  • نوارعصب علاوه بر محل درگیری عصب، شدت آسیب را نشان می دهد و در تصمیم گیری پزشک در اینکه بیمار را جراحی کند یا می تواند با درمانهای غیر جراحی به درمان ادامه دهد کمک می کند.

بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران

سوالات متداول

در این بخش به بیان مهم ترین سوالاتی که کاربران در زمینه انجام تست نوار عصب و عضله با آن مواجه هستند می‎پردازیم.

آیا تست نوار عصب و نوار عضله درد دارد؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از بیماران قبل از انجام تست عصب و عضله با آن رو به رو هستند، این است که آیا انجام تست عصب و عضله درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم برخی افراد درد کمی را حس میکنند که البته به دلیل ورود سوزن به پوست شماست و کاملاً طبیعی است. برخی بیماران از آن به عنوان یک شوک استاتیک یاد میکنند. در هنگام ورود سوزن به پوست درد خفیفی را حس میکنید، اما اگر درد شدیدی را حس کردید، حتما به پزشک اطلاع دهید تا تست را متوقف نماید.

اگر نوار عصب و عضله (الکترودیاگنوز) توسط پزشک متخصص انجام شود شما کمترین درد و ناراحتی را تجربه خواهید کرد.

سوزن نوار عصب و عضله

تست عصب و عضله چه اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار میدهد؟

مهمترین مزیت انجام نوار عصب و عضله ایت است که ریشه درد و محل آسیب دیدگی را برای پزشک معلوم میکند اطلاعات این تست مشخص میکند که آیا برای بهبود بیماری خود، نیاز به عمل جراحی دارید یا خیر و اینکه ریشه درد عصبی شما دقیقاً کجاست و چه عاملی باعث درد عصبی شما شده است.

در یک کلام میتوان گفت تست عصب و عضله که به آن الکترومیوگرافی EMG هم گفته میشود به همراه تست MRI، اطلاعات دقیقی را برای موفقیت جراحی ستون فقرات (در صورت لزوم) و بهبود بیماری شما در اختیار پزشک متخصص قرار میدهد.

آیا برای انجام تست باید ناشتا باشم؟

نه، ناشتا بودن برای این تست لازم نیست. شما می‌توانید برنامه منظم وعده‌های غذایی خود را دنبال کنید.

آیا باید مصرف داروی خود را متوقف کنم؟

در بیشتر موارد، نیازی به قطع داروی شما برای این تست نخواهد بود. با این حال، قبل از تاریخ آزمایش باید با پزشک خود مشورت کنید.

برای تست نوار غصب چه لباسی باید بپوشم؟

برای این کار بهتر است که لباس های گشاد بپوشید. لباس زیر، جوراب شلواری و لباس‌های تنگ نپوشید. بهتر است یک شلوار گشاد و تی شرت به همراه داشته باشید.

تست نوار عضله چقدر طول می‌کشد؟

انجام آزمایش شما ممکن است از ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت (به ندرت) طول بکشد

چه زمانی از نتایج تست مطلع خواهم شد؟

پس از پایان نوار عصب و عضله، پزشک ناظر آزمایشگاه نتایج را قبل از ترک با شما در میان می‌گذارد. سپس پزشک الکترومیوگرافی، گزارشی را برای پزشک ارجاع دهنده شما ارسال می‌کند.

برای انجام نوار عصب و عضله (الکترودیاگنوز) در تهران چگونه آماده شوم؟

قبل از مراجعه به پزشک برای انجام تست عصب و عضله، بهتر است دوش بگیرید و استحمام کنید تا پوست شما چرب نباشد و چسب ها به خوبی به پوست شما بچسبد. همچنین بعد از حمام از لوسیون یا کرم چرب استفاده نکنید.

موارد احتیاطی دیگر دکتر و متخصص مغز و اعصاب باید بداند آیا شما شرایط خاص پزشکی دارید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید؟

مواردی که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود، مواردی است که حتماً با پزشک در میان بگذارید:

• اگر یک دستگاه ضربان ساز و یا دستگاه الکتریکی دیگری را استفاده می کنید
  •  داروهای کم خونی استفاده می کنید
  •  و یا دچار هموفیلی هستید

برای نوار عصب و عضله  (الکترودیاگنوز) در تهران با کلینیک دکتر نوری 02188021345 تماس بگیرید

1 نظر