نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

کلینیک درمان خار پاشنه توسط بهترین دکتر

ما امروز در خدمت شما هستیم تا کلینیک درمان خار پاشنه توسط بهترین دکتر را خدمتتان معرفی کنیم اما قبل از آن از بهتر است درباره ی این عارضه و علل بروز آن با یک دیگر صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.  لازم به ذکر است که خار پاشنه یک رشد استخوانی بر اثر رسوب کلسیم بین قوس پا و پاشنه است؛ باید خدمتتان عرض کنیم که این بیماری ممکن است بخاطر بیماری های خاص یا حتی خود به خود به وجود بیاید.

خار پاشنه ممکن است با شکل های مختلفی مثل قفسه، قلاب یا تیزی شکل خود را نشان دهد. لازم به ذکر است که دلایل مختلفی موجب بروز خار پاشنه می شود اما در اکثر موارد این بیماری به خاطر التهاب فاسیای متصل کننده پاشنه پا به انگشتان رخ می دهد.  افراد زیادی با خود فکر می کنند که درد خار پاشنه تنها موجب ایجاد درد در پاشنه پا می شود اما جالب است بدانید که همیشه این گونه نیست و برای مثال از هر سی نفری که به این بیماری مبتلا می شوند تنها یک نفر درد در پاشنه را دارند.

علائم خار پاشنه

کلینیک درمان خار پاشنه توسط بهترین دکتر

شایان به ذکر است که خار پاشنه علائم بسیار زیادی دارد ؛ البته برخی از علائم این بیماری رایج تر هستند و بیش تر خود را نشان می دهند. برای مثال اگر صبح زود که از خواب بیدار می شوید در کف پایتان احساس درد داشتید احتمال این که خار پاشنه داشته باشید زیاد است و خیلی فوری به فکر درمان آن باشید.

درد خار پاشنه ممکن است به قدری زیاد باشد که نتوانید گام بعدی را بردارید. درد ناگهانی،  خشک شدن کف پا ، احساس کوفتگی در پا از جمله رایج ترین علائم خار پاشنه است. چنان چه خودتان یا یکی از اطرافیانتان با این علائم مواجه شدید خیلی فوری به کلینیک دکتر نوری مراجعه کنید تا درمان هر چه زودتر آغاز شود و زود تر درمان شوید.

علت ایجاد خار پاشنه

  1. التهاب فاسیا پلانتاریس: این التهاب در ناحیه زیر پا و در امتداد طولانی آن اتفاق می افتد و این التهاب به خاطر تکرار حرکات یا تحمل فشار بالا رخ می دهد.
  2. تغییرات ساختاری در قوس پای: قوس پای شامل قوس بالای پا و پایین پا است.  تغییرات در سطح قوس‌ های پای ممکن است موجب افزایش فشار بر روی یک نقطه خاصی در پا شود و آن وقت است که  خار به وجود آید.
  3. کفش نامناسب: استفاده از کفش‌های نامناسب  باعث ایجاد فشار نامناسب بر روی پا شود و خار پاشنه را به وجود آورد.
  4. چاقی: از آن جایی که وزن زیاد موجب افزایش فشار بر روی پاها می شود و خار پاشنه را تحریک  می کند
  5. فعالیت‌های ورزشی: برخی ورزش‌ ها مثل دویدن، تغییر سمت‌ های ناگهانی و حملات مکرر به پا ممکن است باعث افزایش فشار بر روی پا شده و خار پاشنه را به وجود آورد.
  6. عوامل دیگر: عوامل دیگر مانند تغذیه نامتعادل، کمبود استحکام عضلات پای، آسیب گرفتگی عصب‌های پای، التهاب مفصل‌های پای و آسیب در نقطه خارج شده از استخوان نقص هستند که ممکن است باعث بروز خار پاشنه شوند.

چگونه از بروز خار پاشنه جلوگیری کنیم

کلینیک درمان خار پاشنه توسط بهترین دکتر

چنان چه مایل هستید از بروز بیماری خار پاشنه جلوگیری کنید بهتر است به موارد زیر دقت کنید.

  • از کفش مناسب استفاده کنید:  انتخاب کفش هایی  مناسب برای پا و قوس پا می تواند به جلوگیری از ایجاد  فشار زیاد روی پاشنه کمک کند.
  • از وسایل حمایتی استفاده کنید : استفاده از وسایل حمایتی نیز می تواند فشار را تسکین دهد  و به جلوگیری از بروز خار پاشنه کمک شایانی کند.
  • تقویت عضلات پا: تقویت عضلات پا به خصوص عضلات قدم نیز از بروز خار پاشنه جلوگیری می کند.
  • کاهش فعالیت های زیاد: اجتناب از فعالیت های زیاد و تحرکات تکراری ممکن است به جلوگیری از بروز خار پاشنه کمک کند.

با این حال در صورت بروز درد های شدید و مزمن در منطقه پاشنه بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کرده و درمان مناسب را برای شما تعیین کنید.

درمان خار پاشنه در کلینیک تخصصی درمان خار پاشنه

چنانچه برای درمان به کلینیک درمان خار پاشنه توسط بهترین دکتر مراجعه کنید پزشک مورد نظر با توجه به شدت و نوع بیماری مراحل زیر را برای شما انجام می دهد.

  1. استفاده از کفپای نرم: اولین قدم برای درمان خار پاشنه این است که پزشک شما کفپای نرم تجویز کند تا در پیاده روی و ورزش فشار  زیادی به پایتان وارد نشود و التهاب پا را نیز کم تر کند.
  2. رژیم غذایی مناسب: ممکن است پزشکتان رژیم غذایتان را تغییر دهد و غذا های ضد التهاب  و آلرژی زا را حذف کند.
  3. تمرینات مخصوص: تجویز تمرینات مخصوص یکی دیگر از راه های درمان خار پاشنه است؛ شایان به ذکر است که انجام تمریناتی که عضلات پا را تقویت می کند فشار که به خار پاشنه وارد می شود را کم تر می کند و به بهبود وضعیت کمک می کند.
    استفاده از لوازم پزشکی:  استفاده از لوازم کمکی هم چون باند پشت زانو  التهاب خار پاشنه را کم تر می کند و درد را تسکین می دهد.
  4. مصرف دارو: گاهی اوقات نیز ممکن است پزشک شما داروی ضد التهاب غیر استروئیدی یا حتی استروئیدی برای کاهش درد و التهاب تجویز کند.
  5. جراحی : چنان چه هیچ کدام از موارد ذکر شده موثر نباشد پزشک با جدا کردن خار از پلاسمای بدن یا جابجا کردن بافت مشکل را حل می کند.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *