ورزش درمانی، بهترین درمان برای دردهای مفصلی و عضلانی

ورزش درمانی

اگر از دردهای مفصلی در قسمت شانه، کمر، گردن، زانو رنج می‌برید و یا به انوع آرتروزها مبتلاً هستید، راه درمان شما ورزش درمانی است. ورزش درمانی در واقع یک برنامه منسجم برای انجام فعالیت‌های فیزیکی با هدف بهبود عملکرد اسکلتی عضلانی و کاهش درد در محل بیماری یا آسیب دیدگی است.

مکانیزم ورزش درمانی بر اساس بازآموزی عصبی، آموزش صحیح راه رفتن و تحرک است که نیازمند تکرار مداوم می‌باشد. تجربه بیمارانی که از این روش درمانی استفادهه می‌کنند، بهبود عملکرد حسی، کاهش درد، کمتر شدن مصرف دارو و بهبود وضعیت کلی سلامتی بوده است.

در ادامه به طور کامل درباره ورزش درمانی صحبت می‌کنیم. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ورزش درمانی و مشکلات مفصلی می‌توانید فرم زیر را پر کنید و یا همین حالا با شماره تلفن 02188021345 تماس بگیرید.

ورزش درمانی برای بهبود چه دردهای مفید است؟

هدف ورزش درمانی در درجه اول کاهش درد و بهبود التهاب مفاصل است و هدف بعدی آن بازیابی دامنه حرکتی و افزایش توان عضلانی بیمار است. به این صورت که پزشک بر اساس ارزیابی اولیه خود، یک برنامه درمانی شامل حرکات ورزشی برای بیمار در نظر می‌گیرد. بهره گیری از این حرکات ورزشی در بهبود مشکلات بیمار مؤثر است و در صورت نیاز این برنامه بر اساس میزان پیشرفت یا بهبود بیماری قابل تغییر است.

به طور کلی ورزش درمانی را می‌توان برای درمان مشکلات زیر به کار گرفت:

• بهبود دردهای مفصل شانه
  • بهبود دردهای مفصل آرنج و مچ دست
  • بهبود دردهای مفصل زانو
  • کاهش انحراف ستون فقرات و بهبود درد ناشی از آن
  • جلوگیری از پوکی استخوان و کمک به درمان آن
  • پیشگیری از پیشرفت آرتروز مفاصل
  • جلوگیری از ابتلا به دردهای عضلانی و مفصلی

کاربردهای ورزش درمانی

همچنین ورزش درمانی به عنوان درمان کمکی پس از عمل‌های ارتوپدی برای کمتر شدن عوارض، می‌تواند کارآمد باشد.

انواع تمرینات ورزش درمانی

ورزش درمانی که پایه توانبخشی است، بر اساس نوع مشکل بیمار، تمرین‌های متنوعی دارد. در ابتدا لازم است با استفاده از ارزیابی گزینشی حرکات کاربردی (SFMA) که یک سیستم مبتنی بر حرکت است، دلایل اصلی درد عضلانی مشخص و سپس با توجه به نوع مشکل، تمرینات مناسب با مشکلات بیمار تجویز شود.

رویکردهای مختلف ورزش درمانی شامل موارد زیر است:

تمرینات تقویتی

این نوع تمرین‌ها با هدف افزایش توانبخشی به بیمار انجام می‌شود. در این تمرینات تاکید روی حرکات قدرتی سنگین و تکرار کم است.

تمرینات استقامتی

این سبک تمرین‌ها با هدف بهبود استقامت تجویز می‌شود و برای نتیجه‌گیری لازم است زمان طولانی‌تری را به انجام تمرینات اختصاص دهید.

تمرینات کششی

این تمرین باهدف افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و با تاکید روی کشش ماهیچه‌ها انجام می‌شود.

تمرینات تعادلی و موزونی

این مدل تمرینات برای افزایش تعادل و بهبود هماهنگی بین اعضای بدن با تاکید بر مرکز ثقل بدن یا همان ستون فقرات تجویز می‌شود.

رفع مشکلات زانو با ورزش درمانی

تمریناتی که برای بهبود درد زانو تجویز می‌شوند، در واقع بر اساس نوع آسیب‌دیدگی‌های مختلفی از جمله کشیدگی و التهاب تاندون زانو، درد کشکک زانو، آرتروز زانو، روماتیسم زانو، خشکی و بی‌حرکتی مفصل زانو، نرمی کشکک زانو یا همان کندرومالاسی، درد زیر کشکک زانو، آب آوردن زانو و آسیب دیدگی رباط صلیبی هستند.

برای این منظور تمرینات ورزشی خاصی تجویز می‎شود که به طور منظم باید انجام شوند. همچنین شدت و ملایمت نوع و تعداد تکرار تمرین‌ها به طور وابستگی کاملی به شدت آسیب دیدگی و تشخیص پزشک دارد.

رفع مشکلات ناحیه کمر با ورزش درمانی

یکی از شایع‌ترین دردهای ناحیه کمر، دردهایی در قسمت پشت و نواحی پایینی کمر است. ورزش درمانی و تمرینات توانبخشی به طور مؤثری می‌تواند به بهبود دردهای این نواحی، جلوگیری از پیشرفت بیماری و رخداد درد مجدد کمک کند. یک تمرین درمانی جامع برای بهبود دردها ناحیه کمر، ترکیبی از حرکات کششی، تقویتی و هوازی است.

رفع دیسک کمر با ورزش درمانی

مواردی که ورزش درمانی می‌تواند به بهبود آنها کمک کند عبارتند از سیاتیک، رگ‌به‌رگ شدن کمر، خشکی و گرفتگی عضلات کمر، دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی، ساییدگی مهره کمر، آرتروز ستون فقرات، گودی کمر و قوز پشت یا کمر.

ورزش درمانی برای رفع مشکلات گردن

حرکات ورزشی گردن برای کلیه دردهای گردنی از آرتروز گرفته تا فتق دیسک‌های بین مهره‌ای گردن، اسپاسم عضلانی گردن و کشیدگی عضلات تجویز می‌شود. رایج ترین تمرینات برای ناحیه گردن تلفیقی از حرکات کششی، تقویتی و هوازی است با در نظر گرفتن نقاط ماشه‌ای است.

توانبخشی شانه با ورزش درمانی

مؤثرترین روش درمانی برای بهبود و درمان مشکلات مربوط به قسمت شانه، توانبخشی عضلات و ایجاد هماهنگی بین آن‌هاست. انجام منظم تمرینات توانبخشی شانه، به طور قطع می‌تواند برای درمان دردهای مرتبط با شانه و کمر مؤثر باشد.

نوع تمریناتی که برای بهبود درد بیمار در نظر گرفته می‌شود، به نوع آسیب‌دیدگی بستگی کامل دارد. شایع‌ترین دردهایی که با ورزش درمانی می‌تواند بهبود پیدا کند، دررفتگی شانه، آرتروز شانه، شانه منجمد، پارگی و التهاب تاندون شانه هستند.

توانبخشی آرنج با ورزش درمانی

دردهایی که در ناحیه آرنج به وجود می‌آیند، معمولاً مربوط به آسیب‌های ورزشی از جمله تنیس و گلف هستند. به همین دلیل به تمرینات ورزشی آرنج تنیس بازان و آرنج گلف بازان مشهور شده‌اند. حرکاتی که برای تقویت توان کششی، انعطاف پذیری عضلات، بهبود استقامت و قدرت مفاصل این ناحیه هستند.

رفع مشکل آرنج با ورزش درمانی

هدف از انجام این تمرینات ورزشی، تقویت آمادگی جسمانی در ناحیه آرنج و رسیدن به وضعیت قبل از آسیب‌دیدگی است. برای این هدف، تنظیم یک برنامه تمرینات منظم توانبخشی برای بهبود مفاصل و جلوگیری از آسیب مجدد بسیار می‌تواند کارآمد باشد.

تقویت مچ پا با تمرینات ورزشی

تمرینات توانبخشی مچ پا با هدف بازیابی توان حرکتی این مفصل بدون احساس درد انجام می‌شود. علاوه بر این، تمرینات مذکور باید بتواند تقویت عضلات اطراف مچ پا را به دنبال داشته باشد. چراکه تعدادی از مراجعه کنندگان برای دریافت برنامه تمرینات ورزشی مچ پا، ورزشکارانی هستند که هدفشان تقویت مچ پا برای شرکت مسابقات است.

رفع مشکل مچ پا با ورزش درمانی

جمع بندی و سخن پایانی

ورزش درمانی یکی از درمان‌هایی است که با تشخیص پزشک برای درمان بیماری‌های مفصلی تجویز می‌شود. به یاد داشته باشید که تجویز ورزش در بیماری‌های مفصلی یا برخی مشکلات عضلانی، درست مثل تجویز دارو در بیماری‌های دیگر است.

نوع و میزان ورزشی که باید انجام شود و همچنین شدت و ملایمت آن توسط پزشک و پس از بررسی دقیق وضعیت بیمار و نوع آسیب دیدگی او مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که انجام برخی تمرین‌ها در یک بیماری منجر به بهبود و کاهش درد می‌شود درحالی که همان حرکات برای یک بیماری دیگر ممنوع است.

پس لازم است برای حصول نتیجه مطلوب حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. فراموش نکنید که برنامه درمانی یک بیمار مختص اوست و بر اساس شرایط خود او طراحی شده است. بنابراین دادن یک نسخه کلی به بیماران برای انجام تمرینات ورزشی، صحیح نیست.

روش های درمانی