نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

علت درد زانو چپ

متأسفانه امروزه زانو درد یکی از بیماری‌های شایع در بین افراد است. در سال‌های نه چندان دور زانو درد را با افزایش سن و سالمندی مرتبط میدانستیم در حالی که امروزه زانو درد سن و سال ندارد.درد زانو چپ یکی از انواع شایع زانو درد است که سعی کرده‌ایم در این مقاله به  علت درد زانو چپ بیشتر بپردازیم.

بسیاری از جوانان به دلیل سبک زندگی اشتباه، کم تحرکی، ناآگاهی، ورزش‌های سنگین و یا هزاران دلیل دیگر به زانو درد مبتلا می‌شوند.  اگر شما هم تمایل دارید تا درباره علت درد زانو چپ بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

زانو چیست؟

زانو یکی از مفصل‌های مهم بدن انسان است که وظیفه‌ی تحمل وزن انسان، راه رفتن، نشستن و… را بر عهده دارد. زانو را می‌توان از مهم‌ترین بخش‌های پا دانست.

مفصل زانو خود به عنوان یک مفصل مهم بدن، دارای ساختار پیچیده و حساسی است که در صورت ایجاد هر گونه مشکل در این بخش‌های، زانو دچار آسیب‌دیدگی و در نتیجه زانو درد در فرد می‌شود.

 در بدن زانو از استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های مختلفی تشکیل شده است که آسیب به هر یک از این بخش‌ها علائم و عوارض خود را دارد. این امر سبب تفاوت در نحوه‌ی درمان آن‌ها نیز می‌شود.

علت درد زانو چپ

درد زانو چپ به چه علت است؟

درد در زانو چپ می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. رگ به رگ شدن رباط‌ها، کشیدگی و پارگی تاندون‌ها، پارگی عضلات، در رفتگی یا شکستگی کشکک زانو، از بین رفتن مایع بین مفصلی، خوردگی غضروف زانو و…. همگی می‌توانند سبب ناراحتی و درد در ناحیه زانو چپ شوند.

گاه درد در زانو چپ می‌تواند به علت افزایش سن، فعالیت‌های سنگین ورزشی، فشار و ضربه به زانو و… باشد. برای اینکه بتوانید علت زانو درد را به درستی تشخیص دهید و به طرز صحیح نسبت به درمان آن اقدام کنید لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت درد در قسمت چپ زانو

درد زانو چپ با درد در قسمت چپ زانو متفاوت است. گاه ممکن است دلایل مختلفی باعث شود تا شما در قسمت جانبی زانوی خود، یعنی در قسمت چپ زانو احساس درد و ناراحتی کنید.

از مهم‌ترین دلایل می‌توان به التهاب بوریس، آسیب دیدگی رباط‌ ها، بد نشستن، طولانی نشستن و بی‌تحرکی اشاره کرد. در صورت مواجهه با درد در ناحیه چپ زانو، در صورت داشتن فعالیت بدنی سنگین بهتر است کمی به زانوی خود استراحت دهید یا در صورتی که برای مدتی طولانی بی‌تحرک بوده‌اید و فعالیتی نداشته‌اید، به آرامی شروع به راه رفتن و نرمش دادن زانو کنید.

اگر در طی دو و سه آینده درد چپ زانو خوب نشد و احساس درد دائمی یا بیشتری داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا علت درد زانو چپ را تشخیص دهد. گاه ممکن است بیماری جدی سلامت زانوی شما را تهدید کند به همین دلیل مراجعه به موقع می‌تواند در درمان زانو درد مؤثر باشد.

علت درد زانو چپ

بیماری‌های زانو چپ

در مطلب فوق اشاره کردیم که در صورت هر گونه درد در ناحیه زانو به پزشک مراجعه کنید چراکه زانو از مهم‌ترین بخش‌های اسکلتی بدن است. علت درد زانو چپ ممکن است به دلایل مختلفی باشد که به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

در این بخش می‌خواهیم مهم‌ترین بیماری‌ها و مشکلات زانو چپ را عنوان کنیم. این بیماری‌ها و مشکلات عبارتند از:

بورسیت

یکی از بیماری‌های زانو بورسیت است. در واقع این بیماری مربوط به کیسه‌هایی است که در زیر پوست و بالای مفصل قرار دارند. به این کیسه بورس گفته می‌شود.

بورس‌ها حاوی مقداری مایع هستند که به حرکت کردن زانو کمک می‌کنند و از اصطکاک آن میکاهند. زمانی که زانو بیش از اندازه در حالت خم شدگی، زمین خوردگی قرار بگیرد، بورس‌ها دچار التهاب می‌شوند و درد و تورم را در ناحیه زانو ایجاد می‌کند.

دررفتگی یا شکستگی کشکک زانو

کشکک زانو یک استخوان بالای مفصل زانو است. اگر به کشکک زانو ضربه محکمی وارد شود ممکن است کشکک از جای خود جا به جا شود یا دچار شکستگی شود. این امر نیز سبب درد و تورم می‌شود.

پارگی منیسک

منیسک یکی از غضروف‌های زانو است که حرکت مفصلی را آسان‌تر می‌کند. گاه ممکن است منیسک می‌تواند دچار پارگی شود یا در هنگام فعالیت شدید دچار گرفتگی شود. در این صورت نیز شما درد و تورم را احساس خواهید کرد.

سندرم باند

وقتی فعالیت فرد بسیار سنگین و شدید باشد، بافت محکمی که از لگن به سمت پایین آمده است دچار کشیدگی می‌شود. این بافت سخت تا قسمت بیرونی زانو چپ ادامه دارد، کشیدگی این بافت سبب التهاب در ناحیه زانو می‌شود به خصوص در ناحیه چپ زانو این درد را بیشتر احساس خواهید کرد.

آرتروز

آرتروز از مهم‌ترین و شایع‌ترین علت درد زانو چپ است. این بیماری به دلیل کار کردن بیش از حد، افزایش سن، یائسگی در بانوان، پوکی استخوان و… رخ می‌دهد.

آرتروز در واقع یک آسیب مفصلی است که علائمی مانند درد، گرفتگی، التهاب، قفل شدن زانو و… را به همراه دارد. آرتروز گاه به دلیل فشار و فعالیت بیش از حد در سنین جوانی نیز رخ می‌دهد.

کلام آخر

زانو درد یکی از درد‌های شایع در بین افراد است که متأسفانه امروزه در بین جوانان نیز بسیار به چشم می‌خورد. در بیشتر اوقات زانو درد به دلیل فشار زیاد بر روی زانو، کار بیش از حد، اضافه وزن و… است و خوشبختانه مشکل جدی نیست اما در صورتی که با زانو درد مواجه شدید، توصیه می‌کنیم تا به پزشک متخصص زانو مراجعه کنید.

در مطلب فوق به برخی از بیماری‌های رایج که باعث زانو درد می‌شوند اشاره کردیم اما برای تشخیص دقیق و درمان اصولی حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید و از هر گونه خود درمانی بپرهیزید.می توانید به کلینیک دکتر نوری مراجعه کنید تا برنامه درمانی مناسبی برای شما تعیین شود.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *