متخصص زانو

زانو، بزرگترین مفصل موجود در بدن است که ران و ساق پا را به هم متصل کرده و در هنگام ایستادن، کل وزن بدن را تحمل می‌کند. از این رو زانو درد می‌تواند مانند کمر درد، فعالیت های روزمره زندگی شما را مختل کند. اما خبر خوب این است که با پیشرفت علم پزشکی و تخصصی تر شدن شاخه‌های آن، در صورت مراجعه به موقع به پزشک متخصص می‌توانید بسیاری از بیماری ها با راه های ساده و بدون نیاز به جراحی درمان نمایید و از پیشروی بیماری جلوگیری کنید. از این رو پیشنهاد می‌شود در صورت احساس زانو درد، به بهترین دکتر فوق تخصص زانو در تهران مراجعه نمایید تا بتوانید بیماری خود را درمان کنید و هرچه سریعتر به روال زندگی عادی خود بازگردید. همچنین اگر به دنبال بهترین فوق تخصص زانو تهران هستید، می توانید به کلینیک تخصصی زانو دکتر اسماعیل نوری در منطقه امیر آباد مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن 02188021345 تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح نمایید.

علائم بیماری زانو چیست؟

معمولا مشکلات مفصلی هم چون آرتروز، در رفتگی،  بورسیت، پارگی رباط و غیره از جمله مواردی هستند که حتما باید تحت نظر یک متخصص زانو یا فوق تخصص زانو درمان شوند در غیر این صورت فرد با مشکلات جدی تری روبرو می شود. به جرات می توان گفت که مفصل زانو یکی از بزرگ ترین و پر کاربرد ترین مفصل های بدن است که وظایف زیادی دارد؛ زانو درد نیز یکی از رایج ترین درد هایی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند.  باید خدمتتان عرض کنیم که زانو درد با توجه به علت ایجاد علائم و درمان های مختلفی دارد. ما در این بخش به علائم زانو درد می پردازیم.

  • تورم مفصل
  • قرمزی
  • ثابت نبودن مفصل
  • احساس درد در زانو
  • احساس تق تق در مفصل هنگام راه رفتن

علائم ابتلا به آرتروز زانودرد زانو و ناتوانی در راه رفتن

همان گونه که حدس می زنید آسیب های وارد شده در این مرحله شدید تر است و کاهش شکاف بین استخوان ها به راحتی با رادیوگرافی مشخص است و در طی روز فرد احساس درد می کند و کار هایی مثل دویدن، پیاده روی و خم و راست شدن برای فرد با درد همراه است. هر چه زمان بگذرد غضروف زانو فرد بیشتر از بین  می رود  و استخوان های زانو  بیشتر دچار تغییر می شوند و بافت زانو ملتهب می شود.  مرحله ی شدید آرتروز به بهترین فوق تخصص زانو در تهران نیاز دارد.در مرحله زانو درد شدید غضروف کاملا تخریب شده است و فضای بین استخوان ها در معرض نابودی است و این گونه استخوان ها به یک دیگر ساییده می شوند.در این مرحله حتی امکان دارد به خاطر از دست دادن غضروف فرد به طور ناموزون راه برود. پزشک برای معاینه فیزیکی مراحل زیر را انجام می دهد.

    • احساس درد ، تورم و کبودی در زانو را بررسی می کند.
    • حرکات پای شما را در جهات مختلف چک می کند.
    • مفصل زانو را فشار می دهد و یا می کشد.

چه زمانی باید به کلینیک زانو مراجعه کنیم؟

چنان چه مدتی است علائم فوق را دارید حتما به بهترین پزشک زانو در تهران مراجعه کنید؛ دکتر زانو تهران تمام موارد و علائم شما را چک می کند و سپس با توجه به وضعیتی که دارید درمان را شروع می کند. ممکن است مشکل زانوی شما با دارو، ورزش و یا حتی استراحت حل شود اما اگر وضع وخیم تر باشد پزشک مجبور به عمل می شود.  حواستان باشد که زانو درد سطح های مختلفی دارد.  اولین مرحله برای مواقعی است که درد زانو کم و خفیف است؛ در چنین مواقعی ممکن است برآمدگی هایی روی استخوان فرد رشد کنند و آسیب های کمی به غضروف فرد دارد کنند به همین دلیل فرد درد خفیفی نیز احساس می کند . در چنین مواقعی دکتر فوق تخصص زانو تهران با کمک اشعه ایکس مشکل را حل می کند.  علاوه بر این  یک لایه نازک بین استخوان ها است و مفصل ها سفت می شوند و فرد بعد از بلند شدن کمی احساس درد می کند و علت این درد نیز ساییدگی بین مفصل ها و برخورد استخوان ها به یک دیگر است.

دردهای ناشی از مشکلات زانو کدام است؟

دردهای خفیف در ناحیه زانو یا نواحی دیگر را نمی توان به سرعت بیماری تلقی کرد، اما اگر این درد ادامه پیدا کند و یا به نقاط دیگر بدن سرایت داشته باشد، فقط یک زانو درد ساده نیست و باید برای تشخیص منشاء درد و درمان آن اقدامی صورت بگیرد. به طور کلی اگر با یکی از علائمی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم مواجه شدید، می‌بایست به متخصص زانو یا فوق تخصص زانو مراجعه نمایید:

  • تورم، قرمزی و درد ادامه دار در ناحیه زانو
  • احساس ضعف در زانو
  • صدا دادن زانو هنگام راه رفتن
  • عدم توانایی در صاف نگه داشتن زانو
  • احساس درد زانو پس از خم شدن
  • احساس زانو درد در هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها
  • احساس درد هنگام نشستن و برخاستن

چنانچه با هریک از علائم بالا مواجه شدید، در اسرع وقت مشکل خود را پزشک متخصص در میان بگذارید و در صورت تشخیص بیماری، فرآیند درمان را تحت نظر متخصص زانو آغاز نمایید. همچنین در صورتی که در مورد هر یک از علائم بالا، با ابهاماتی مواجه هستید، می‌توانید با شماره تلفن 02188021345 با کلینیک دکتر نوری بهترین پزشک زانو تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح نمایید.

چگونه مشکلات زانو را تشخیص دهیم؟

تشخیص آرتروز زانو  بصورت بالینی با شرح حال و معاینه بالینی صورت می گیرد.

دکتر زانو درد در تهران از چندین روش تشخیصی می تواند  تشخیص آرتروز زانو را تایید نماید که ما در این بخش به آن ها می پردازیم.

اشعه ایکس یا گرافی زانو

با گرافی زانو تغییرات استخوانی مانند خار استخوانی یا استئوفیت  ، فاصله بین استخوان ها ، راستای قرار گیری استخوان ها تشخیص داده می شود.

سونوگرافی

سونوگرافی با کمک امواج صوتی تصاویری از بافت داخل و یا اطراف زانو می گیرد و این گونه به راحتی مشکل زانو و اطراف زانو مانند بورسیت اطراف زانو تشخیص داده می شود.

ام آر آی

ام آر آی نیز با امواج مغناطیسی تصویر سه بعدی از داخل زانو می گیرد . ام آر آی آسیب های تاندون، غضروف، رباط و ماهیچه ها و کلا بافت نرم را  مشخص می کند.

آزمایش

گاهی اوقات نیز ممکن است این درد به خاطر التهاب و یا عفونت باشد و آن وقت با آزمایش خون و یا آزمایش مایع مفصلی  این مشکلات تشخیص داده می شود.

درد زانو و روش‌های درمانی

معمولاً بسیاری از دردهای زانو با مراقبت‌های پزشکی، استراحت و مصرف دارو قابل درمان هستند. فیزیوتراپی و توانبخشی و ورزش درمانی نیز می توانند به بر طرف شدن درد در ناحیه زانو کمک کنند. اما با این وجود ممکن است برخی از بیماران نیاز به عمل جراحی داشته باشند. در ادامه به بیان روش‌های درمانی برای انواع درد زانو می‌پردازیم.ورزش تقویت عضلات زانو/تقویت چهارسر

خوردن مسکن

راه های زیادی برای درمان زانو درد وجود دارد ؛ اولین و ابتدایی ترین راه برای درمان زانو درد مصرف دارو و مسکن است. اگر زانو درد دارید می توانید از مسکن هایی هم چون ایبوپروفن و یا استامینوفن استفاده کنید.

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی

اگر مفصل زانوی بیمار دچار آسیب دیدگی شده باشد، طی یک عمل جراحی می‌تواند با مفصل مصنوعی یا همان پروتز جایگزین شود. این پروتز آلیاژی از فلز، پلاستیک و پلیمر است که عملکرد مفصل طبیعی زانو را تقلید می‌کند.

مدت زمان لازم برای انجام این عمل جراحی در حدود دو ساعت است، اما ریکاوری و توانبخشی آن به چند ماه زمان نیاز دارد. البته پزشک متخصص زانو قبل از انتخاب این عمل، وضعیت بیمار را از نظر شرایط سنی، وزن، میزان فعالیت های فیزیکی و وضعیت عمومی بدن را به طور کامل بررسی می‌کند.

آسیب دیدگی ناشی از آرتروز زانو، شایع ترین دلیل تعویض مفصل زانو است، از این رو به این عمل آرتروپلاستی نیز میگویند. متخصص زانو خوب در تهران زمانی این عمل تعویض مفصل زانو را تجویز می کند که سایر روش های درمانی مثل دارو، فیزیوتراپی و توانبخشی و استفاده از عصا یا بریس زانو، جوابگو نباشد.

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی

علاوه بر این میزان درد زانو، شدت ساییدگی مفصل آن و تاثیری که بر روند فعالیت های روزانه بیماری مثل راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله و نشستن و برخاستن دارد، از فاکتورهای اصلی انتخاب این روش از سوی پزشک معالج است.

همانطور که اشاره شد، در صورت انجام عمل تعویض مفصل زانو، بیمار به چند ماه زمان برای ریکاوری نیاز دارد. پزشکان متخصص کلینیک توانبخشی و ارتوپدی دکتر نوری با در اختیار گذاشتن بهترین خدمات و با تکیه بر دانش خود، به بیماران کمک می کنند هرچه سریعتر به زندگی عادی برگردند.

تزریق داخل مفصلی در زانوتزریق داخل مفصلی در زانو

تزریق داخل مفصل زانو یکی از پیشنهاداتی که بهترین دکتر برای زانو برای بهبود شرایط و کاهش درد مفصل زانو به بیمار ارائه می دهد. به این صورت که محلولی از ترکیب کورتون، ازن، هیالورونیک اسیدیا همان ژل زانو ، prp یا همان پلاکت و داروهای مورد نیاز برای درمان را به داخل مفصل زانو تزریق می کنند. تزریق درون مفصلی کمک می کند درد و التهاب زانوی بیمار کاهش یافته و مفصل آسیب دیده بازسازی شود.

اما در چه شرایطی دکتر جراح زانو این درمان را برای بیمار در نظر می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم طبق نظر متخصصین، این درمان برای مواردی که آرتروز زانو شدید نباشد، یک روش درمانی بسیار مناسب است. همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تزریق درون مفصلی، نتیجه قطعی دارد یا خیر باید بگوییم این نتیجه ای روش درمانی به وضعیت و شرایط بیمار و ترکیبات محلولی که برای تزریق در نظر گرفته می‌شود، بستگی دارد.

تزریق داخل مفصلی پلاکت یا پی آر پی

چنانچه یک ترکیب برای شما اثربخش نباشد، بهترين دكتر زانو در تهران محلول دیگری را برای تزریق در مفصل در نظر می‌گیرد. پس این شرایط شماست که مشخص می‌کند این روش درمانی تا چه میزان می‌تواند نتیجه بخش باشد.

در برخی موارد هدف از تزریق داخل مفصل زانو، صرفاً کاهش درد و التهاب است تا بیمار  بتواند تمرینات کششی و تقویتی فیزیوتراپی و توانبخشی را بهتر انجام دهد. همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است  یک بیمار تنها با یکبار تزریق برای همیشه درمان شود و فرد دیگری نیاز به چندین مرحله تزریق در فواصل مختلف داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که تزریق ماده کورتون درون بافت مفصل زانو ،برای 4 مرتبه در سال توصیه می‌شود و تایید شده است . لذا از تزریق بیشتر از 4 بار در سال این محلول باید خودداری شود .

جراحی زانو با فوق تخصص جراحی زانو در تهران

جراحی زانو به دو شکل انجام می شود گاهی وضعیت بیمار خیلی حاد نیست و پزشک تنها با یک تعویض جزئی قطعات جدید را جایگزین بخش آسیب دیده می کند و این جراحی ها نیز معمولا با برش های کوچکی همراه هستند اما گاهی اوقات نیز بهترین دکتر عمل زانو در تهران غضروف و استخوان آسیب دیده از ران و استخوان ساق پا و زانو جدا می کند و مفصل مصنوعی را جایگزین می کند. چنان چه مایل هستید بیش تر در این باره بدانید می توانید با یک دکتر خوب برای زانو درد در تهران مشورت کنید تا او با توجه به وضعیتی که دارید درمان را شروع کند.

انتخاب پزشک متخصص زانو در تهران

همانطور که اشاره کردیم، انتخاب پزشک اولین و مهمترین قدم در مسیر درمان است. چراکه اگر متخصص شما مهارت کافی در تشخیص بیماری و روش درمان نداشته باشد، روند درمان طولانی و هزینه بر شده و حتی ممکن است با آزمون و خطا همراه باشد.

خوشبختانه متخصصین زانو و ارتوپدی بسیار توانمندی در کشور ما در حال فعالیت هستند و کلینیک توانبخشی و ارتوپدی دکتر نوری افتخار همکاری با برجسته ترین متخصص زانو در تهران را دارد که به برای درمان مشکلات مرتبط با زانو می توانید مراجعه نمایید. به طور کلی هنگام انتخاب پزشک، موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار دهید:

  • سطح تخصص، بورد تخصصی و گواهینامه‌های دریافت شده توسط پزشک
  • بررسی سطح رضایت بیماران تحت درمان پزشک
  • نحوه برخورد پزشک و زمانی که به هر بیمار اختصاص می‌دهد

فوق تخصص زانو چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

شاید برایتان سوال باشد که چه موقع به بهترین دکتر فوق تخصص آرتروز در تهران مراجعه کنم و یا به عبارت دیگر فوق تخصص زانو چه بیماری هایی را درمان می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به افزایش سوانح مختلف مثل سوانح رانندگی و بروز مشکلاتی مانند شکستگی استخوان قسمت‌های مختلف، از جمله لگن، گردن و آسیب دیدگی مفاصل مانند مفصل زانو، نیاز به دکترمتخصص زانو بیش از پیش حس می‌شود. علاوه بر این بسیاری از بیمارهای ژنتیکی حرکتی مادرزادری، توسط فوق تخصص زانو قابل درمان یا کنترل است. در زیر مواردی که در صورت بروز آنها می‌توانید به فوق تخصص زانو مراجعه نمایید را به شما معرفی می‌کنیم:

  • آسیب های ناشی از ورزش غیر اصولی
  • بیماری های ژنتیکی و مادر زادی مفصل زانو
  • شکستگی مفصل زانو در اثر حوادث رانندگی
  • در رفتگی مفصل زانو
  • آسیب های مفصلی مانند ساییدگی و آرتروز زانو
  • زانوی پرانتزی و یا ضربدری
  • پارگی تاندون، رباط، رگ به رگ شدگی
  • آسیب مینیسک زانو
  • آسیب رباط های صلیبی
  • تومور های موجود در استخوان ها و اندام های حرکتی

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، در حوزه پزشک فوق تخصص زانو است. در صورت بروز هر یک از آنها به فوق تخصص زانو ماجعه کنید تا بر اساس شرایط شما، فرآیند درمان را برای شما تحویز کند و در صورت نیاز شما را به ارتوپد و یا فیزیوتراپیست معرفی نماید تا روند درمان را طی نمایید.

فوق تخصص زانو در تهران

چگونه می‌توانیم از زانو درد پیشگیری کنیم؟

شاید شما هم تصور کنید که هرچقدر بیشتر فعالیت روزانه داشته باشید بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری هایی مانند آرتروز زانو و یا ساییدگی مفصل زانو هستید و در نتیجه باید به دکتر فوق تخصص زانو مراجعه نمایید. در حالیکه این یک تصور اشتباه است که در بین عوام شایع شده!

فراموش نکنید که بی تحرکی یا کم تحرکی می تواند در بلند مدت به مفاصل بدن و از همه مهتر به مفصل زانو آسیب وارد کند. به عنوان مثال افراد دارای اضافه وزن، فشار زیادی را روی مفصل زانوی خود تحمل می کنند، از این رو به مرور زمان، زانو درد به سراغشان می‌آید. به طوریکه اگر رعایت نکنند، ممکن است به ساییدگی زانو مبتلا شوند و نیاز به مراجعه به پزشک جراح زانو پیدا کنند.

به عنوان یک اصل به یاد داشته باشید که استفاده نکردن طولانی مدت از عضلات و اندام های حرکتی بدن به تدریج سبب کوچک شدن آنها و کاهش عملکردشان می شود. در چنین شرایطی ورزش های اصولی و مرتب و در برخی موارد ورزش درمانی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

چگونه می توان بهترین فوق تخصص زانو در تهران را انتخاب کرد؟

در سراسر ایران و به ویژه تهران پزشکان حاذقی حضور دارند که میتوانید از علم و توانمندی های آن ها در حوزه بیماری های زانو، بهره ببرید. حضور ارزشمند این متخصصین، از یک طرف به بیماران قدرت انتخاب بیشتری میدهد، از طرف یگر ممکن است باعث ایجاد سررگمی برای انتخاب پزشک شود. از این رو پیشنهاد می‌شود برای انتخاب بهترین فوق تخصص زانو در تهران باید به نکاتی توجه نمایید. در اینجا برخی از نکاتی که برای انتخاب دکتر فوق تخصص زانو لازم است به آنها دقت کنید را به شما یادآوری میکنیم:

نظرات سایر بیماران را بررسی کنید؛ با بررسی نظر مراجعه‌کنندگان که شرایط بیماری شان مشابه شماست، میزان رضایت آنها را از کلینیک و پزشک مربوطه مورد سنجش قرار دهید.

تحصیلات، گواهینامه‌های آموزشی و سابقه کاری پزشک را بررسی نمایید؛ در واقع آموزش‌ها و سطح تحصیلات و تجربیات فوق تخصص زانو، می‌تواند معیاری برای سنجش توانایی پزشک برای درمان بیماری شما باشد.

برای مراجعه به بهترین فوق تخصص زانو در تهران؛ می‌توانید به کلینیک دکتر نوری در تهران مراجعه نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل زانو درد خود را حل نمایید.دران غیرجراحی بیماری های زانو

آیا عمل جراحی در حوزه فوق تخصص زانو در تهران است؟

در حال حاضر و با توجه به پیشرفت های شگرف علم پزشکی، بیماران و پزشکان ترجیح می دهند از درمان های غیر جراحی آرتروز زانو  برای بهبود بیمار استفاده نمایند؛ از این رو به طور معمول، جراحی آخرین راه حلی است که پزشک فوق تخصص زانو در تهران برای درمان بیمار انتخاب می‌کند و ترجیح می دهد تا حد امکان بیماران را با روش های بدون جراحی درمان نمایند. این موضوع باعث می شود بیمار دوره نقاهت سبک تری داشته باشد. برخی از روش های پیشنهادی موارد زیر است:

  • استراحت و تغییر در سبک فعالیت های روزمره
  • درمان با فیزیوتراپی و توانبخشی
  • تجویز دارو یا تزریق درون مفصلی
  • تمرین های اصلاحی و یا ورش های تقویتی و یا همان ورزش درمانی

با این حال برخی از پزشکان فوق تخصص زانو در تهران در صورت نیاز بیمار، عمل جراحی زانو نیز انجام می دهند. به طور کلی میتوان گفت اینکه یک بیمار به عمل جراحی زانو نیاز دارد یا خیر، کاملاً به نظر متخصص زانو درد بستگی دارد.

فرق فوق تخصص زانو با متخصص زانو چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که چه زمانی به بهترین دکتر زانو درد در تهران مراجعه نمایید و اصلا تفاوت بهترين دكتر فوق تخصص زانو با متخصص زانو چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بهترین متخصص زانو تهران مهارت و تجربه بیشتری در مقایسه با متخصص زانو دارد. به عبارت دیگر اگر با یکی از موارد زیر رو به رو هستید، توصیه می‌شود به فوق تخصص زانو مراجعه نمایید:

  • فرآیند درمان شما طولانی شده
  • پزشکان دیگری که به آنها مراجعه نموده اید، قادر به تشخیص صحیح و درمان بیماری شما نیستند
  • می‌خواهید یک پزشک بسیار ماهر و با تجربه شما را معاینه نماید

دکتر متخصص زانو تهران در واقع به دلیل سال‌ها طبابت در حوزه مفاصل زانو، با انواع بیماران و بیماری‌های نادر رو به رو بوده است، از این رو می‌تواند به راحتی بیماری شما را تشخیص دهد و بر اساس شرایط شما، فرآیند درمان را آغاز نماید. . برای این کار می‌توانید به کلینیک دکتر اسماعیل نوری مراجعه نمایید تا بهترین فوق تخصص زانو در تهران شما را معاینه نماید و برای درمان از تجربیات ارزنده او استفاده نمایید.

 سخن پایانی

در این مطلب درباره درد زانو و روش های درمان آن به همراه نکاتی پیرامون انتخاب بهترین دکتر برای زانو درد در تهران، صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که برای هر بیماری در آغاز، راهکارهای درمانی بسیاری وجود دارد، اما هرچقدر علائم بیماری مورد سهل انگاری قرار بگیرد و پروسه درمان دیر تر شروع شود، محدودیت های درمانی نیز بیشتر است. لذا علائم بیماری ها را جدی بگیرید و برای مشخص شدن نوع و شدت آن به پزشک مورد اعتماد خود مراجعه نمایید. بهترین دکتر زانو تهران میتواند به شما کمک کند هرچه سریعتر به سلامتی کامل بازگردید. امیداریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره متخصص زانو در تهران به دست آورده باشید، اگر هنوز هم نیاز به مشاوره و راهنمایی در زمینه زانو درد دارید؛ میتوانید به کلینیک ارتوپدی و توانبخشی دکتر نوری، به عنوان کلینیک فوق تخصصی زانو در تهران مراجعه نمایید و از خدمات بهترین فوق تخصص زانو و بهترین دکتر متخصص زانو در تهران بهرمند شوید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

47 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *