درد زانو در آرتروز زانو

آرتروز چیست؟ آرتروز زانو چیست ؟ درمان آرتروز زانو چیست ؟ سوالات زیادی در مورد آرتروز زانو پرسیده می شود که پاسخ صحیح به آنها بدلیل اهمیت آن در کار و زندگی و سرنوشت و سلامت تک تک افراد جامعه اهمیت بسیاری دارد. یکی از سوالات مهم و رایج این هست که درمان غیرجراحی آرتروز زانو برای کدام بیماران آرتروز زانو مناسب و موثر هست؟ و از طرف دیگر درمان جراحی آرتروز زانو مناسب کدام بیماران هست؟ در ادامه  این نوشته به این پرسش ها پاسخ داده خواهد شد.

درمان غیرجراحی و یا جراحی آرتروز زانو مسئله چالش برانگیزی برای پزشکان و بیماران هست ولی بطور کلی بیماران با آرتروز زانوی خفیف تا متوسط از درمان غیرجراحی آرتروز زانو نتیجه بهتری می گیرند و بیماران با آرتروز متوسط تا شدید زانو از جراحی آرتروز زانو نتیجه بهتری می گیرند البته در انتخاب بیمار برای جراحی زانو  ویژگی های بیمار همچون سن ، وزن  و بیماری های دیگر او  بیشتر مد نظر قرار می گیرند.

آرتروز چیست ؟

استئوآرتریت یک بیماری مفصلی است که اغلب  افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، معمولا به آرتروز زانو  ساییدگی  هم می گویند، این بیماری تمام افراد نژاد ها و دو جنس ( زن و مرد ) را درگیر می کند.

اغلب بیماران چهل ساله و بالاتر هستند که یکی از علل اصلی ناتوانی در این سنین آرتروز زانو است.

می شود گفت درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما با شیوه درمانی درست می توان تا حد زیادی علائم بیماری را کنترل  و پیشرفت بیماری کاهش پیدا کند.

استئوآرتریت معمولا مفاصلی مانند انگشتان دست، ستون فقرات و مفاصل تحمل کننده وزن مثل زانو را مبتلا می کند. در این میان زانو شایعترین مفصلی هست که درگیر می شود.

آرتروز زانو چیست ؟

درجه بندی شدت آرتروز زانو ، درمان آرتروز زانو

بیماری آرتروز زانو یا استئوآرتریت جز شایع ترین آرتریت ها هست که موجب ساییدگی و به مرور از بین رفتن غضروف مفصل و ماده مفصلی می شود، علل آن متعدد هست اما افزایش سن ، وزن بالا و فعالیت زیاد که زانو را درگیر می کند از عوامل اصلی هستند.
در آرتروز زانو مقدار طبیعی اسید هیالورونیک(hyaluronic acid) موجود در زانو ها کاهش یافته و به همین علت مفصل بعد از مدتی شروع به تخریب می کند که موجب درد در هنگام فعالیت های روزانه و در برخی از موارد احساس درد در نشستن نیز حس می شود.

علت آرتروز زانو

• عوامل ژنتیکی
  • چاقی و اضافه وزن
  • سن
  • آسیب های ورزشی
  • فشارهای مکرر به زانو
  • ابتلا به برخی بیماری های متابولیکی

علایم اصلی آرتروز زانودرد زانو در آرتروز زانو

• درد در ناحیه مفصل زانو
  • سفتی مفصل زانو و کاهش خم و راست شدن زانو
  • تورم یا آب آوردن زانو
  • صدای تق تق مفصل
  • کیست پشت مفصل زانو ،کیست بیکر
  • درد زیر زانو بخصوص قسمت داخل
  • ساییدگی بیشتر با حرکت مفصل
  • دردناک بودن ناحیه مفصل زانو در پایان روز

پیشگیری از آرتروز زانوورزش زانو

• هر روز ورزش کنید
  • وسایل سنگین حمل نکنید
  • فعالیت های طولانی که نیاز به حرکت مفصلی دارند را اصلاح کنید
  • از حرکت مکرر مفصل خودداری کنید.
  • اگر اضافه وزن  دارید یا چاق هستید وزن خود را کاهش دهید، که می تواند درد را کاهش دهد و پیشرفت بیماری را کنترل کند
  • از وسایل کمکی استفاده کنید که به شما در انجام فعالیت های روزانه کمک می کنند
  • محل های نشستن خود  را تنظیم کنید مثلا بالا بردن ارتفاع صندلی ، مبل  و یا صندلی توالت
  • پرهیز از استعمال دخانیات

درمان غیر جراحی آرتروز زانو

هدف از درمان آرتروز زانو کاهش درد و بهبود عملکرد است.

ورزش می تواند قدرت عضلانی شما را بهبود بخشد، درد و سفتی مفاصل را کاهش دهد و احتمال ناتوانی ناشی از آرتروز زانو را کاهش  دهد.

درمان‌های دارویی شامل مسکن‌ های خوراکی مانند استامی نوفن یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی هستند که تورم و درد را کاهش می دهند ولی درمان قطعی نیستند.

درمان دارویی

درمان های دارویی شامل داروهای ضد التهاب، داروهای غضروف ساز، داروهای تقویت کننده به ترمی م بافت و در نهایت درمان آرتروز زانو کمک می کنند.

این داروها اصولا داروهای بی خطری هستند اگر درست مصرف شوند.

اصلاح شرایط زندگی

استفاده از توالت فرنگی، پرهیز از نشستن و ایستادن به مدت طولانی، پوشیدن کفش های طبی و مناسب ، استفاده از کفی کفش طبی یا کفش های طبی به مفصل مچ و زانو فشار وارد نشود.

ورزش اصلاحی

پزشک معالج ورزش هایی را به شما آموزش می دهد تا طی روز انجام دهید، این ورزش ها کاملا موثر بوده و به روند اثر بخشی در طول درمان کمک می کند.

ورزش های زانو با روش های مختلف

معمولا ورزشی که باعث نشود زانو به صورت متوالی خم و راست شوند در درمان آرتروز زانو موثر بوده وعلائم را  بهبود می بخشد.

طب سوزنی

برای درمان آرتروز زانو از طب  سوزنی هم استفاده می شود. با استفاده از این روش قسمت های مختلف زانو جهت گردش انرژی و افزایش سرعت بهبودی تحریک می شود. معمولاً اکثر مشکلات زانو بدون هیچ عارضه‌ای خاصی با استفاده از روش طب سوزنی قابل درمان است. در واقع طب سوزنی به عنوان یک روش موثر جهت به کارگیری سیستم سلامتی بدن شناخته شده است و بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی خود از آن به عنوان یک روش پیشگیرانه هم استفاده می کنند.

لیزر درمانی راه حلی موثر و بدون درد برای تسکین زانو درد

این روزها از روش لیزر درمانی به عنوان یک روش ایمن برای کاهش درد زانو بسیار استفاده می شود که هیچ درد و ناراحتی به همراه ندارد. معمولا اکثر بیماران با انجام چند جلسه لیزر درمانی با کاهش درد زانو مواجه می شوند.

لیزر درمانی علاوه بر کاهش درد به تقویت عضله های اطراف مفصل زانو می پردازد و موجب افزایش دامنه حرکتی زانو می‌شود. البته اگر این روش در کنار روش های دیگر درمانی مانند تحریک الکتریکی از مگنت تراپی استفاده شود.

فیزیوتراپی و توانبخشی جهت بهبود علائم آرتروز زانو

فیزیوتراپی و توانبخشی برای کاهش علائم بیماری مانند درد، سفتی مفصل و تورم انجام می‌شود که بیمار باید حدود چند جلسه فیزیوتراپی انجام دهد و در صورتی که با تاثیرات مثبت آن مواجه شد، دیگر نیازی به جراحی ندارد. همچنین افرادی که تعویض مفصل انجام داده‌اند، موظف به انجام فیزیوتراپی هستند تا دوره‌ بهبودی سریع‌تر طی و با اثرات مثبت تعویض مفصل مشاهده شوند.

مزایای که  فیزیوتراپی و توانبخشی به همراه دارد، شامل موارد زیر می باشد:

• کاهش درد و التهاب زانو
  • راحت تر شدن حرکت مفصل زانو
  • قرارگیری درست استخوان و بهبود عملکرد آن
  • تقویت عضلات پایین تنه
  • تقویت عضلات زانو
  • عادی شدن طول عضله
  • بهبودی تحریک‌پذیری و وضعیت تعادل
  • راحتی انجام فعالیت های روزانه مانند راه رفتن

ازن یا ازون تراپی(ozone therapy)

اوزون تراپی(ozone therapy) زانو یک روش نو در علم پزشکی است. تزریق ازن یا ازون به زانو در بهبود خونرسانی به ناحیه تزریق و تسکین درد کمک شایانی می کند، اکثریت بیماران از این نوع درمان راضی بوده اند.

گاز اوزون خاصیت ترمی م کنندگی دارد، در مشکلات دیگری مثل دیسک کمر و منیسک زانو مورد استفاده است و درمانی کاملا بی خطر شمرده می شود.تزریق ازن به زانو

درمان آرتروز زانو با تزریق هیالورونیک اسید (hyaluronic acid)

هیالورونیک اسید (hyaluronic acid)در تمامی مفاصل به صورت طبیعی وجود دارد، این ماده مثل یک روان کننده عمل میکند و باعث عملکرد بهتر مفاصل و بدون درد و مشکل حرکت کردن تمامی بدن می شود.

تزریق ژل به زانو به روش داخل مفصلی است که اسید  هیالورونیک  مستقیما به داخل فضای مفصلی زانو تزریق می شود، انجام آن فقط چند دقیقه طول کشیده و معمولا نیازی به آمادگی خاصی ندارد.تزریق ژل به زانو

تزریق پی آر پی ( PRP ) به زانوتزریق پی آر پی به زانو

تزریق پلاکت یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی دیگر از درمان های بدون جراحی نسبتا رایج برای آرتروز زانو است.در این روش با نمونه گیری از خون بیمار، پلاکت از سایر اجزای خون فرد جدا شده و به داخل زانوی بیمار تزریق می شود. این تزریق در ناحیه آسیب دیده، موجب ترمیم  بافتهای آسیب دیده و کاهش درد می شود.

نحوه تهیه پی آر پی از خون بیمار

درمان غیر جراحی آرتروز زانو

درمان غیرجراحی آرتروز زانو شامل ترکیبی از روش های مختلف توانبخشی همراه با تزریقات داخل و اطراف مفصل زانو و استفاده از ارتز ها یا بریس ها ، اصلاح وزن ، اصلاح مفاصل دور و نزدیک و حتی بهبود سلامت عمومی بیمار هست .این روش بدلیل ترکیبی و با برنامه ریزی بودن بسیار موثر و مفید می باشد.

در کلینیک توانبخشی و ارتوپدی دکتر نوری درمان غیر جراحی بیمارهای زانو و آرتروز زانو بصورت تخصصی و فوق تخصصی انجام می گیرد.

ورزش درمانی آرتروز زانو

ورزش با رفع کوتاهی عضلات اطراف زانو و تقویت عضلات کمک شایانی به درمان آرتروز زانو می کند.

ویدئو ورزش های زانو را می توانید از سایت دکتر نوری مشاهده نموده و انجام دهید