بورسیت

بورسیت شرایطی است که بورس ملتهب می شود. بورس کیسه ای پر از مایع است که بیشتر در مفاصل بزرگ بدن مانند شانه، آرنج، لگن و زانو وجود دارد. بورس ها به عنوان بالشتک برای کاهش اصطکاک بین بافت ها عمل می کنند. هنگامی که بورس ملتهب می شود، می تواند باعث درد و ناراحتی در ناحیه آسیب دیده شود.

استفاده بیش از حد یا آسیب شایع ترین علل بورسیت هستند، اما می تواند بدلیل آرتریت یا عفونت نیز رخ دهد. علائم اصلی درد، تورم، حساسیت در اطراف مفصل آسیب دیده است. درمان بورسیت معمولاً شامل استراحت مفصل، مصرف داروهای ضد التهابی، گاهی اوقات فیزیوتراپی یا تزریق استروئید است. اگر بهبود نیابد، ممکن است برای برداشتن بورس به جراحی نیاز باشد.

بورسیت چیست

التهاب بورس تورم دردناک در یک کیسه کوچک پر از مایع به نام بورس است. بورس فضاهای بالشتکی جدا کننده ای را در اطراف استخوان ها و سایر بافت ها قرار می دهد. آنها مانند پوشش حبابی هستند که از ساختارهای سراسر بدن محافظت می کند. بورس ها فضاهای بین فضای  استخوان ها و بدن را شبیه به بالشتک  قرار می گیرند. بورسیت در شانه، آرنج، زانو، پا و لگن شایع است.

اگر شغل یا ورزشی داشته باشید که فشار زیادی به مفاصل وارد می‌ کند، احتمال ابتلا بیشتر است. شایع ترین علل بورسیت استفاده بیش از حد و فشار بر بورس است، درد ناشی از بورس ملتهب ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود یا به مرور زمان ایجاد شود.

بورسیت مزمن

زمانی که دوره های بورسیت مکرر و مداوم شود، به عنوان یک بیماری مزمن (طولانی مدت) در نظر گرفته می شود. التهاب بورس ممکن است بیاید و برود. همان نوع تحریکی که باعث التهاب اولیه شد، می تواند باعث ایجاد یک دوره جدید شود و تحرک را در مفصل کاهش دهد.

انواع بورسیت

بیش از 150 بورس در بدن وجود دارد، بورسیت می تواند هر یک از آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به احتمال زیاد در مفاصلی که برای حرکات تکراری استفاده می‌شوند و یا فشار زیادی  به آنها وارد می‌ شود بیشتر دچار التهاب بورس می‌ شوند. مانند :

• شانه ( بورسیت ساب آکرومیال )
  • آرنج ( بورسیت اولکرانون)
  • زانو ( بورسیت پیش کشکک – زانوی خدمتکار خانه)
  • پا (مخصوصاً در نزدیکی پاشنه ، شست پا).
  • لگن ( بورسیت ایلیوپکتینال یا تروکانتریک ).
  • بورسیت ایسکیال

پزشکان ممکن است به انواع مختلف بورسیت با نام های مختلف اشاره کنند، اما همه آنها مشکل یکسانی دارند ، تورم در داخل و اطراف بورس.

علائم و علل بورسیت

بورسیتعلائم بورسیت

شایع ترین علائم بورسیت

• درد، به خصوص زمانی که قسمت آسیب دیده بدن را حرکت می دهید.
  • محدودیت دامنه حرکتی
  • تغییر رنگ یا قرمزی روی پوست
  • احساس گرما
  • لرز

علت بورسیت

حرکات تکراری مانند پرتاب توپ بیسبال یا بلند کردن جعبه های سنگین معمولا باعث التهاب بورس می شود. گذراندن زمان در موقعیت هایی که به قسمت خاصی از بدن فشار وارد می کند (مانند زانو زدن) نیز می تواند باعث آن شود.

جراحات و عفونت‌ ها نیز می‌توانند باعث بورسیت شوند اگرچه کمتر شایع است.

موارد زیر فعالیت هایی هستند که می توانند منجر به بورسیت شوند.

• نجاری
  • باغبانی و کلنگ زنی
  • نقاشی
  • وضعیت نامناسب مفصل یا استخوان
  • اسکراب کردن
  • بیل زدن
  • انجام ورزش هایی مانند تنیس، گلف و بیس بال
  • نواختن ساز

عوامل خطر بورسیت

هر کسی ممکن است التهاب بورس را تجربه کند. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند شامل :

• ورزشکاران
  • افرادی که کار فیزیکی انجام می دهند.
  • نوازندگان

افراد مبتلا به بیماری های خاص در معرض خطر بالاتری از بورسیت هستند.

شایع ترین بورسیت ها

بورسیت

بورسیت ممکن است در هر بورسی در بدن رخ دهد، اما برخی شایع تر هستند.

تاندون رترومالئولار (بیماری آلبرت) : التهاب بورسی که در آن تاندون آشیل به پاشنه پا می‌ چسبد، که اغلب در اثر آسیب، بیماری یا کفش سفت ایجاد می‌شود.

تاندونیت آشیل (دفورمیتی هاگلند) : التهاب بورس بین پوست و تاندون آشیل که با فشار پاشنه کفش تشدید می شود.

بورسیت تروکانتریک : التهاب بورس در کناره ران، اغلب به دلیل آسیب، استفاده بیش از حد، مشکلات ستون فقرات، آرتریت یا جراحی.

بورسیت ایسکیال

التهابی که بین توبروزیته ایسکیال (برجستگی استخوانی پایین لگن) و عضله سرینی بزرگ رخ می دهد. همچنین به عنوان بورسیت ایسکیو گلوتئال یا پای بافنده یا خیاط شناخته می شود.
این عارضه اغلب به دلیل فشار و اصطکاک طولانی مدت روی بورس به دلیل طولانی نشستن روی سطوح سخت ایجاد می شود، که می تواند منجر به ناراحتی و درد شود. علائم شامل درد در ناحیه باسن یا قسمت فوقانی ران، به ویژه پس از ورزش یا دوره های طولانی نشستن است. فرآیند التهابی باعث بزرگ شدن و دردناک شدن بورس ها می شود.
این بیماری زنان و مردان را به طور یکسان تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند با درد باسن یا قسمت فوقانی خلفی ران به دنبال دوره های طولانی ورزش یا نشستن مشخص شود.

بورسیت شانه

بورسیت شانه که به عنوان سندرم گیر افتادگی نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن تورم و قرمزی بین استخوان بازو و نوک شانه رخ می دهد. این ناحیه شامل تاندون های روتاتور کاف و کیسه بورس محافظ است. به طور معمول، این تاندون‌ ها می‌توانند آزادانه سر بخورند، اما در برخی افراد فضا بیش از حد باریک می‌شود و باعث تحریک و التهاب می‌شود. تورم فضای موجود را بیشتر کاهش می‌ دهد و منجر به گیر کردن تاندون‌ ها و بورس بین استخوان‌ ها در حین حرکت می‌شود.

بورسیت آرنج : التهاب بورس بین پوست و استخوان های آرنج که معمولاً در اثر آسیب یا فشار مداوم روی آرنج ایجاد می شود.

بورسیت پنجه غازی یا پس آنسرین

بورسیتاین عارضه از التهاب بورس پس آنسرین بین درشت نی و تلاقی تاندون های عضلات سمی تاندینوزوس، گراسیلیس و سارتوریوس ناشی می شود. بورسیت تاندون زانو یا بورسیت پس آنسرین اغلب به صورت درد در قسمت داخلی زیر زانو ناشی از استفاده بیش از حد، ضربه مستقیم یا شرایط زمینه ای مانند آرتروز زانو ظاهر می شود. با این حال، این بیماری می‌تواند شبیه سایر شرایطی باشد که بر زانو تأثیر می‌گذارند، مانند بورسیت آسپتیک یا استئومیلیت، که می‌تواند در ابتدا تشخیص را مبهم کند. متخصص زانو با شرح حال و معاینه کامل و ارزیابی های تشخیصی لازم علت درد زیر زانو را تشخیص می دهد.

بورسیت روی کشکک زانو (بورسیت پیش کشکک) : التهاب بورس جلوی کاسه یا کشکک زانو، شایع در افرادی که زمان زیادی با زانو خمیده روی زمین کار  می کنند.

تشخیص التهاب بورس

بورسیتپزشک متخصص بورسیت را با یک معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. آنها در مورد علائم می پرسند و ناحیه اطراف قسمت آسیب دیده بدن را بررسی می کنند. به پزشک بگویید قبل از اینکه برای اولین بار علائم را مشاهده کردید چه کار می کردید و اینکه آیا شغل ف سرگرمی و یا ورزش شما نیاز به انجام یک حرکت تکراری دارد.

پزشک ممکن است از برخی آزمایشات برای تشخیص التهاب بورس استفاده کند

• اشعه ایکس
  • سونوگرافی یا ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) برای تشخیص بورس های متورم
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت
  • آسپیراسیون (نمونه برداری از مایعات) از بورس آسیب دیده

درمان بورسیت

بورسیتمعمولاً به استراحت دادن عضو مبتلا برای درمان بورسیت نیاز  هست. باید از فعالیت یا موقعیت هایی که بورس را تحریک می کند خودداری کنید. استراحت کردن از فعالیت هایی که به آن قسمت از بدن شما فشار وارد می کند، به آن زمان برای بهبودی و جلوگیری از آسیب بیشتر می دهد. از پزشک متخصص بپرسید که چه مدت به استراحت و اجتناب از فعالیت های بدنی نیاز دارید.

درمان خانگی بورسیت

• ناحیه آسیب دیده را بالا ببرید و نگه دارید.
  • مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن را مصرف کنید. برای بیش از 10 روز متوالی بدون صحبت با پزشک مسکن مصرف نکنید.
  • کمپرس سرد پیچیده شده در یک حوله نازک را به مدت 15 دقیقه هر بار چند بار در روز روی ناحیه قرار دهید.
  • پد گرم کننده یا یک بطری آب گرم پیچیده شده در یک حوله. ممکن است پزشک یخ و گرمای متناوب را پیشنهاد کند.
  • برای نگه داشتن ناحیه آسیب دیده از آتل، بند یا بریس استفاده کنید.

اکثر موارد بورسیت با استراحت و درمان های خانگی خود به خود بهبود می یابند.

گزینه های درمانی بیشتر

• مصرف آنتی بیوتیک
  • فیزیوتراپی برای افزایش دامنه حرکتی
  • کاردرمانی برای یادگیری نحوه حرکت به گونه‌ ای که به آن ناحیه فشار وارد نشود.
  • تزریق کورتون یا همان کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب و درد.
  • اگر سایر درمان‌ ها مؤثر نبودند و هنوز علائم را برای شش ماه یا بیشتر تجربه می‌کنید، جراحی برای برداشتن بورس.

پیشگیری از بورسیت

بورسیتبرای پیشگیری از بورسیت موارد زیر را رعایت کنید

• وضعیت یا تکنیک مناسب برای ورزش یا فعالیت های کاری را بیاموزید.
  • برای جلوگیری از آسیب، ورزش ها یا فعالیت های جدید انجام دهید.
  • از نشستن یا زانو زدن زیاد خودداری کنید. این وضعیت ها فشار زیادی به مفاصل شما وارد می کند.
  • زمانی که زانو می زنید یا به آرنج خود تکیه می دهید از کوسن و پد استفاده کنید.
  • اگر در حال انجام یک کار تکراری هستید، بین کار استراحت کنید.

چشم انداز

بورسیتاکثر افراد ظرف چند هفته بهبود می یابند. توصیه های پزشک خود را دنبال کنید و قبل از بهبود بورس، فعالیت های بدنی خود را از سر نگیرید. حتی اگر درد شما بهبود یابد، فشار یا استرس بر بورس شما قبل از بهبودی کامل، خطر آسیب مجدد به آن را افزایش می دهد.

اگر یک حرکت تکراری که بخشی از شغل یا تحصیل شما است باعث التهاب بورس می شود، ممکن است لازم باشد در حین بهبودی از کار یا مدرسه مرخصی بگیرید. به پزشک خود در مورد روال معمول خود بگویید و آنها توضیح خواهند داد که در زمانی که بورس آسیب دیده خود را استراحت می دهید، کدام بخش از آن را باید تغییر دهید یا استراحت کنید.

هر چه مدت زمان بیشتری بر بورس آسیب دیده فشار بیاورید یا استرس بیشتری وارد کنید، بهبودی بیشتر طول می کشد. همچنین خطر ابتلا به بورسیت مزمن (بورسیتی طولانی مدت ادامه می یابد) را افزایش می دهید.

چه زمانی باید سریعتر پزشک مراجعه کنم؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید :

• دردی که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند.
  • دردی که طی چند روز با درمان خانگی بهبود نمی یابد.
  • بورسیت که عود می کند.
  • تغییر رنگ یا قرمزی، تورم یا احساس گرما در ناحیه آسیب دیده

تفاوت بورسیت و آرتروز

آرتریت و بورسیت هر دو بر مفاصل شما تأثیر می گذارند. التهاب بورس معمولاً یک مشکل کوتاه مدت است که به دلیل استفاده بیش از حد یا فشار بیش از حد بر بورس اطراف یکی از مفاصل شما ایجاد می شود. این آسیب طولانی مدت ایجاد نمی کند مگر اینکه عامل خطر آن ادامه یابد.

آرتروز زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل به مرور زمان از بین می رود. آرتریت معمولا یک بیماری طولانی مدت است که باید تا آخر عمر آن را مدیریت کنید.

تفاوت بورسیت و تاندونیت

بورسیت و تاندونیت هر دو شرایط دردناکی هستند که زمانی اتفاق می‌ افتند که بافت بدن تحریک شده و متورم می‌شود. بورسیت التهاب در یک یا چند بورس است اما تاندونیت التهاب یا تحریک تاندون است. تاندون ها قطعاتی از بافت همبند بین ماهیچه ها و استخوان ها هستند. تاندونیت می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد.

انجام یک فعالیت تکراری می تواند باعث این بیماری ها شود مانند انجام حرکات یکسان برای یک ورزش یا استفاده مکرر از همان قسمت بدن برای انجام کارهای فیزیکی.

سخن پایانی

بورسیت دردناک است و باکار ، فعالیت و  ورزش روزانه تداخل دارد. خبر خوب این است که معمولا قابل پیشگیری و درمان است. اولین قدم این است که بفهمید کدام حرکات باعث تحریک شده است.

پزشک متخصص می تواند درمان های موثر و راه حل های پیشگیرانه برای بورسیت ارائه دهد. بهبودی نیاز به صبر و استراحت دارد، حتی اگر برای این امر ورزش یا فعالیت های روزمره را محدود کنید.