نویسنده: دکتر اسماعیل نوری


تزریق ژل به زانو

برای درمان آرتروز زانو ژل هیالورونیک اسید(hyaluronic acid) به داخل مفصل زانو جهت بهبود حرکت مفصل و تسکین درد آن تزریق می شود، این روش به بیمارانی توصیه می شود که مصرف مسکن ها و روش های دیگر درمانی در کاهش درد آنها موثر نبوده است.
تزریق ژل هیالورونیک اسید(hyaluronic acid) به زانو موجب تسکین درد و بهبود عملکرد مفصل می شود، این روش توسط پزشک متخصص انجام می گیرد، جلسه درمانی بیماران به صورت بدون درد و سرپایی در کلینیک یا مطب پزشک متخصص انجام می شود.

شایع ترین بیماری های زانو

آسیب رباط های زانو
در رفتگی و شکستگی زانو
پارگی مینیسک
روماتیسم
آرتروز
آسیب های تاندونی
بورسیت زانو
که در این مقاله به آرتروز زانو و درمان آن با تزریق ژل می پردازیم

آرتروز زانو چیست ؟

بیماری آرتروز زانو یا استئوآرتریت جز شایع ترین آرتریت ها هست که موجب ساییدگی و به مرور از بین رفتن غضروف مفصل و ماده مفصلی می شود، علل آن متعدد هست اما افزایش سن ، وزن بالا و فعالیت زیاد که زانو را درگیر می کند از عوامل اصلی هستند.
در آرتروز زانو مقدار طبیعی اسید هیالورونیک(hyaluronic acid) موجود در زانو ها کاهش یافته و به همین علت مفصل بعد از مدتی شروع به تخریب می کند که موجب درد در هنگام فعالیت های روزانه و در برخی از موارد احساس درد در نشستن نیز حس می شود.

تزریق ژل به زانودرمان آرتروز زانو با تزریق ژل

هیالورونیک اسید (hyaluronic acid)در تمامی مفاصل به صورت طبیعی وجود دارد، این ماده مثل یک روان کننده عمل می کند و باعث عملکرد بهتر مفاصل و بدون درد و مشکل حرکت کردن تمامی بدن می شود.
می توانیم بگوییم هیالورونیک اسید موجود در بدن انسان عامل بسیار مهمی است چرا که نبود این ماده در بدن موجب می شود حرکات بدنی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند و فرد علاوه بر مشکلات حرکتی درد زیادی را تحمل خواهد کرد.
ترکیبات هیالورونیک اسید متفاوتی وجود دارد که می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:
وزن مولکولی بالا
وزن مولکولی پایین
اسید هیالورونیک(hyaluronic acid) یک مایع حاوی پلیمر های هیلان است، که مشتقات هیالورونان یک قند پیچیده طبیعی است سلول های غضروف مفاصل این ماده طبیعی را ترشح می کنند هیالورونان یکی از اجزای اصلی مولکولی مایع سینوویال است و به این مایع کیفیت لزج و چسبناک می دهد.
هیالورونیک اسید یا از منابع حیوانی در مایع سینوویال، بند ناف ، پوست و تاج خروس استخراج و یا توسط باکتری ها از طریق تخمیر تولید می شود
تاج خروس یکی از بهترین منابع حیوانی محسوب می شود.
طبق تحقیقات دانشگاهی ثابت شد که ژل هیالورونیک اسید(hyaluronic acid) درد را کاهش داده و درمانی ایمن است و همی نطور مطالعات زیادی وجود دارد که هیالورونیک اسید را با دارونامه مقایسه می کنند، مطالعات دانشگاهی نشان داده اند که ژل درمانی در بهبود علایم و بهبود عملکرد موثر تراز دارونامه هستند.
هیالورونیک برای درمان آرتروز زانو در بیمارانی که محافظه کارانه پاسخ کافی نداده اند تایید شده است.
همچنین طبق تحقیقات دانشگاهی ژل هیالورونیک یک درمان کاملا بی خطر و ایمن است و اکثر بیماران از این درمان راضی بوده اند.

تزریق ژل به زانو

تزریق ژل به روش داخل مفصلی است که ژل مستقیما به داخل فضای مفصلی زانو تزریق می شود، تزریق ژل فقط چند دقیقه طول کشیده و معمولا نیازی به آمادگی خاصی ندارد با این حال توصیه می کنیم قبل از تزریق هیالورونیک اسید سوابق پزشکی و لیست دارو های مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید و در صورت حساسیت داشتن به هر ماده غذایی یا دارویی حتمی با پزشک خود مشورت کنید.
پیش از تزریق ژل ، زانو را بعد از استریل کردن با یک بی حس کننده موضعی بی حس می کنند و اگر زانو دچار تورم یا التهابی باشد قبل از تزریق مقداری از مایع مفصلی را با سرنگ آسپیره یا خارج می کنند.
هنگام تزریق ابتدا پزشک از شما می خواهد به پشت دراز کشیده و زانوی خود را صاف نگه دارید این تزریق به روش نشسته نیز قابل انجام است. بعد از اتمام تزریق ناحیه تزریق پانسمان می شود.
امکان دارد پزشک بعد تزریق از شما بخواهد برای پخش شدن مایع مفصلی تزریق شده زانوی خود را خم و راست کنید.
روش درمانی با تزریق ژل باعث بهبود انعطاف پذیری، کاهش اصطکاک ایجاد شده ،کاهش التهاب، کاهش درد و برگشت محدوده حرکتی می شود

طول مدت اثربخشی

مدت اثربخشی این روش درمانی طبق مطالعات دانشگاهی بین 24 تا 42 هفته است تا درصد بهبود بیمار نسبتا کامل شود، در تحقیقاتی که به دنبال اثربخشی طولانی مدت بوده اند بهبودی تا هفته 104 و بیشتر به طول انجامی ده است.
بطور معمول جلسات درمانی 3 بار بصورت هفتگی و یا 1 بار هر 6 ماه هست مدت و نوع روش تزریق بستگی به شرایط زندگی بیمار، شدت فعالیت روزانه و شدت بیماری و آسیب وارد شده به زانو دارد.

تزریق ژل به زانومراقبت های پس از تزریق

تا 24 ساعت به محل تزریق آب نزنید و شستشوی انجام ندهید
محل تزریق را روز اول ماساژ یا فشار ندهید
فعالیت هایی که نیاز به حرکت دادن مکرر زانو دارند تا حد امکان انجام ندهید
وسایل سنگین بلند نکنید
از انجام ورزش های سنگین پرهیز کنید
اگر پزشک دارویی تجویز کرده است دوره مصرف آنها را کامل کنید
اگر محل تزریق کبود یا متورم شد از کمپرس سرد استفاده کرده و از روش های درمانی خودسرانه پرهیز کنید
مصرف الکل و دخانیات را طی دوره درمانی تا حد امکان پایین بیاورید

عوارض احتمالی پس از تزریق

عوارض جدی پس از تزریق ژل زانو رخ نمی دهد .
علایم خفیفی مانند درد یا سوزش ممکن هست بروز نماید که طی مدت کوتاهی برطرف می شوند.
عوارضی مثل تب بیمار، درد بیش از حد ناحیه تزریق و واکنش موضعی پوست به ندرت پیش می آیند.
در صورت دیده شدن علایم شدید یا حساسیت پزشک خود را مطلع نمایید .

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *