درمان سریع رگ به رگ شدن کمر

درمان سریع رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی عضلات یکی از اختلالات رایج کمر است زیرا این ناحیه وزن بالاتنه را تحمل می‌کند. هر فردی کم یا زیاد ممکن است دچار کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر شود این مشکل بسیار دردناک است و  حرکت طبیعی بدن را مختل می کند. کشیدگی کمر معمولاً با استراحت و تغییر فعالیت بهبود می یابد اما اگر بعد از چندین هفته مراقبت، درد و علائم شما ادامه پیدا کرد یا مانع انجام فعالیت های روزانه شما گردید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با تشخیص بالینی و معاینات فیزیکی و انجام تصویربرداری و رادیولوژی می تواند علت عارضه ی ایجاد شده را تشخیص دهد و متناسب با آن طرح درمانی مناسب را ایجاد نماید که باعث کاهش درد و درمان بیماری شما می شود. ما در این مقاله در مورد علائم و درمان رگ به رگ شدن کمر  صحبت خواهیم کرد تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سئوالاتی که همیشه بیماران مبتلا به رگ به رگ شدن کمر می پرسند این هست که چرا من این جوری شدم ؟ علت این مشکل چی هست ؟ آیا من دیسک کمر دارم ؟ درمان رگ به رگ شدن کمر من چیست؟  آیا این مشکل با درمان غیرجراحی بهتر می شود ؟

در ادامه این نوشته سعی می کنیم پاسخ این سوالات داده شود .امانگران نباشید چون واقعیت این هست که  اغلب مبتلایان به رگ به رگ شدن کمر، بیماری دیسک کمر، سیاتیک و کمردرد با درمان غیرجراحی بهبود می یابند.

درمان سریع رگ به رگ شدن کمر

تشخیص رگ به رگ شدن کمر

هنگامی که شما به علت ایجاد درد در ناحیه کمر خود به بهترین متخصص کمر درد مراجعه می کنید پزشک در اولین مرحله اقدامات تشخیصی را انجام می دهد، تا بتواند علت عارضه ایجاد شده را تشخیص دهد و متناسب با تشخیصی که به آن رسیده است که طرح درمان درمانی مناسب اجرا کند. بسیاری از افراد هنگام درد در کمر خود ترجیح می دهند استراحت کننده تا درد از بین برود؛ در مرحله اول استراحت کردن و کاهش فعالیت های شدید و روش خوبی برای کاهش درد رگ به رگ شدن کمر می باشد. اما اگر بعد از  حدود یک تا دو هفته درد برطرف نشد باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که شما هنگام صدمه صدای تق تق را شنیدید، متوجه شدید که ناحیه آسیب دیده بی حس شده یا تغییر رنگ داده و دارای تب ۱۰۱درجه فارنهایت هستید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. در رگ به رگ شدن کمر ممکن است بیمار قادر به کنترل ادرار یا مدفوع خود نباشد، توانایی ایستادن را از دست بدهد، درد شدیدی را در ناحیه کمر خود احساس کند. از روش های تشخیصی زیر برای رگ به رگ شدن کمر می توان استفاده نمود

تصویر برداری اشعه ایکس یا گرافی

یک روش تشخیصی است که در آن از استخوان ها  تصاویر دقیق و قابل مشاهده‌ای فراهم می‌شود.

سی تی اسکن

تصویربرداری است که با استفاده از اشعه ایکس و یک کامپیوتر که از جزئیات کامل بدن تصاویری را تهیه می‌کند. این تصاویر جزئیات استخوان ها و عضلات چربی و اندام های بدن را به خوبی نشان می دهد.

ام آر آی MRI

از مهم ترین روش ها برای تشخیص در طب فیزیکی می باشد این روش با استفاده از امواج الکترو مغناطیس و یک کامپیوتر تصاویر بسیار دقیقی از اندام ها و ساختارهای درون بدن فراهم می آورد.

الکترومیواگرافی یا نوار عصب و عضله

نووار عصب و عضله عملکرد  عضلات و اعصاب را ارزیابی می کند.

 

نشانه های رگ به رگ شدن کمر 

نشانه های رگ به رگ شدن یا کشیدگی قسمت تحتانی کمر:

  • التهاب و تورم در محل آسیب دیده
  • از دست دادن نیرو و توانایی در ماهیچه های کمر
  • مشکلات راه رفتن، خم شدن به جلو یا طرفین و مستقیم ایستادن
  • اسپاسم و گرفتگی عضلانی
  • دردهای پایین کمر که به باسن نیز سرایت میکند.

نشانه های رگ به رگ شدن در ناحیه بالایی کمر:

  • درد قسمت میانی کمر که باعث محدودیت در حرکت گردن می شود.
  • سفتی عضلانی در قسمت بالای کمر
  • کاهش محدوده حرکت در قسمت میانه ژ گردن و شانه
  • درد قسمت بالای کمر در هنگام نفس کشیدن عمیق سرفه و..

درمان رگ به رگ شدنِ کمر

رگ به رگ شدن کمر به علت های مختلفی ایجاد می شود و متناسب با علت های ایجاد شده روش های درمانی پیشنهاد می شود. انواع روش های درمانی برای درمان رگ به رگ شدن کمر وجود دارد؛ هدف اصلی درمان رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلانی در کمر، کاهش دادن به درد است.از روش‌های درمانی  شامل استراحت بر روی تخت، درمان به وسیله کمپرس یخ، گرما درمانی، داروهای کاهش دهنده درد و  بالاخره جراحی در در موارد شدید است که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

استراحت کردن بر روی تخت

برای درمان رگ به رگ شدن کمر در اولین گام استراحت در روی تخت است که باعث کاهش اسپاسم عضلات می شود. بلافاصله پس از آسیب دیدن فعالیت های خود را متوقف کنید و بر روی تخت دراز بکشید، این کار به کاهش علائم اسپاسم در کمر کمک می کند البته استراحت بالای ۴۸ ساعت در فاز اول  درد ممکن است باعث ایجاد ضعف در عضلات شود و ناتوانی بلند مدت ایجاد نماید.

سرما درمانی و گرما درمانی 

درمان به وسیله کمپرس سرد یا سرما درمانی شامل استفاده از بسته یخ سازی شده یا فشار است این درمان برای ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول پس از آسیب توصیه می‌شود و به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه انجام میشود و بی حسی و کرختی در محل در ناحیه آسیب دیده ایجاد میکند. هنگام استفاده از کمپرس سرد حتماً یک حوله ی نازک بین کیسه یخ و پوست خود قرار دهید تا به پوست شما آسیب وارد نشود. گرما درمانی  باعث کاهش تورم و درد میشود استفاده از گرما درمانی باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از آسیب آغاز شود؛ استفاده از گرما درمانی شامل بسته های آب گرم و دوش آب گرم میباشد که به آرامش ماهیچه ها و کاهش درد شدید کمک می کند.

داروها

برای کاهش درد رگ به رگ شدن کشیدگی کمر استفاده از داروهایی مختلفی استفاده میشود؛ داروهایی مانند داروهای ضد درد همچون پاراستامول، داروهای ضد التهابی و داروهای غیر استروئیدی و آرام بخش هایی همچون متوکاربامول و ارفنادین برای کاهش درد کمر تجویز میشود.

در طب فیزیکی برای درمان رگ به رگ شدن کمر در اولین ملاقات پزشک طب  فیزیکی وضعیت شما را ارزیابی می‌کند و با توجه به علت آسیب، برنامه درمانی را طرح ریزی می نماید. استفاده از روش هایی همچون تحریک الکتریکی, ماساژ، بافت نرم التراسوند که برای گرم کردن در بافت نرم بدن مورد استفاده  قرار می‌گیرند.  درمان سریع رگ به رگ شدن کمر

چند نمونه تمرینات ورزشی برای درمان رگ به رگ شدن کمر

تقویت عضلانی و انواع تمرینات کششی برای درمان رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد‌.

  • کشش زانو به سمت سینه

در حالی که در روی سطحی صاف دراز کشیده‌اید انگشتان پای خود را به سمت  بالا قرار دهید و به آرامی زانوی چپ دست خود را خم کنید و پای خود را به سمت سینه خود نزدیک کنید و بکشید، دست های خود را در اطراف زانو قرار دهید و زانوی خود را به سمت سینه بکشید و ۳۰ ثانیه نگه دارید و سپس این عمل را با پای دیگر خود تکرار کنید.درمان رگ به رگ شدنِ کمر

  • کشش دو زانو به سمت قفسه سینه

بر روی تشک یوگا دراز بکشید دو زانوی خود را خم کنید کف پاهای خود را روی زمین قرار دهید سپس به آرامی دوزانی خود را بالا بیاورید و به سمت سینه خود خم کنید با دو دست خود، دو زانو و نگه داشته و به سمت قفسه سینه بکشید و به مدت  ۱۰ ثانیه نگه دارید سپس دوباره تکرار کنید.کشش دو زانو به سمت قفسه سینه،درمان سریع رگ به رگ شدن کمر

  • حالت گربه گاو

در این حرکت با زانو زدن با چهار دست و پا، راه حرکت بازو زدن با چهار دست و پا آغاز کنید طوری که دست ها در راستای پذیرش آنها قرار بگیرد و زانوها در راستای باسن باشد از در حالی که به طور عمیق بازدم انجام میدهید ستون فقرات خود را با آرامی به شکل قوس در آورید همانطور که شما این کار را انجام میدهید مرکز بدن خود را به سمت پشت بکشید این حرکت را حدود ده بار انجام دهید.درمان سریع رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر و استفاده از عمل جراحی

عمل جراحی در موارد بسیار نادری که رگ به رگ شدن کمر به روش‌های دیگر پاسخ ندهد و همراه با بیماری دیسک کمر باشد ممکن هست انجام شود.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *