افتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکی

افتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکی

به صورت طبیعی شانه ها باید با یکدیگر قرینه باشند و در موازات تن قرار بگیرند گاهی شانه ها تقارن نیستند و یکی یا هر دوی آنها به سمت جلو متمایل هستند؛هر کدام از این حالت های تمایل یک یا هر دو شانه به سمت جلو افتادگی شانه نامیده می‌شود. در واقع افتادگی شانه به معنی در هم خوردن تعادل و عضلانی و عدم تقارن شانه ها می باشد در صورتی که احساس کردید تقارن نشانه های شما به هم خورده بهتر از هرچه سریعتر برای رفع این مشکل به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه نمایید. در دنیای امروز و زندگی مدرن بسیاری از افراد ساعت ها در خانه می نشینند و از وضعیت ستون فقرات خود غافل هستند که در نتیجه آن به وضعیت صحیح بدن آسیب وارد می شود. وضعیت بد بدن باعث عدم تعادل در عضلات می شود و این بدین معنی است که آنها نمی توانند بدن را به درستی پشتیبانی نماید. در واقع عدم تعادل در عضلات به سلامتی آسیب جدی وارد می کند. خوشبختانه انواع تمرینات موثری برای رفع این مشکل وجود دارد و روش های دیگر درمانی به کار برده می شود تا افراد بتوانند اختلالاتی که در عضلات آنها ایجاد می‌شود مثل افتادگی شانه درمان کند.

دلایل و علل بروز افتادگی شانه متعدد باشد و بر اساس علائم و علت بروز افتادگی شانه درمان های مختلفی توسط متخصصین طب فیزیکی پیشنهاد می‌شود که در این مقاله به آنها می پردازیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

علائم افتادگی شانه

ممکن است افراد افتادگی شانه خود را تشخیص ندهند، وقتی فردی در ابتدا دچار افتادگی شانه می شود در روزهای ابتدایی هیچ علامت و نشانه ای ندارد و همه چیز طبیعی به نظر می رسد، نه دردی در کار است و نه عدم تقارن شانه ها قابل مشاهده می باشد. اما پس از مدتی هنگام ورزش کردن یا حتی در حال انجام کارهای روزمره فرد در قسمتی از گردن شانه و کمر خود   درد زیادی را احساس میکند. در ابتدا فرد دلیل این درد را نفهمد، برای تشخیص افتادگی شانه بهترین راه این است که به صورت مستقیم روبروی آینه بایستید و وضعیت شانه های خود را در حالت عادی بررسی کنید و ببینید آیا شانه های شما دچار افتادگی یا عدم تقارن هستند یا خیر؟ اگر در مقابل آینه متوجه شده که یک قسمت از لگن از قسمت دیگر بالاتر بوده و نامتقارن میباشد، احتمال بروز اسکولیوز نیز وجود دارد؛ یکی از علائم اسکولیوز نیز عدم تقارن شانه ها می باشد، در اسکولیوز علت عدم تقارن شانه ها مربوط به انحراف ستون فقرات است علائم دیگر نیز برای تشخیص افتادگی شانه وجود دارد: گرفتگی و انقباض ناگهانی عضلات شانه، متورم شدن شانه، سخت و سفت شدن مفاصل قسمت شانه، ضعیف شدن و کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه.

 افتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکی

علت افتادگی شانه چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث افتادگی شانه شود برخی از مهمترین عواملی که میتوانند باعث افتادگی شانه شوند عبارتند از:

ضعف عضلات فوقانی کمر

مشکلات ساختاری که در نهایت بر ساختار ستون فقرات اثر می گذارد و باعث افتادگی شانه به شانه می شود. وضعیت بد بدن، در واقع حالت نامناسب  بدن می تواند باعث انواع اختلالات عضلانی شود، به ویژه هنگامی که فردی قد بلند است، افراد قد بلند تر حتی ناخودآگاه خمیده تر هستند و در همان قد افراد دیگر قرار دارند؛ بنابراین آنها تمایل کلی به خم شدن دارند؛ یکی از مواردی که در افتادگی شانه بسیار رایج است این است که بیمارانی که از اسکولیوز رنج می برند بیشتر از سایر افراد امکان دارد به افتادگی شانه مبتلا شوند.

درمان درمان افتادگی شانه 

افتادگی شانه به روش های مختلفی با توجه به نوع افتادگی شانه تحت درمان قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از حرکت های اصلاحی و ورزشی را که در درمان افتادگی شانه ها اثربخش  هستند معرفی میکنیم:

  • کشش ذوزنقه ای

قسمت فوقانی بدن برای انجام این حرکت بهتر است، ابتدا از شانه ها شروع کنید و عضلات فوقانی خود را شارژ نمایید،برای تمرین می توانید روی تشکیل تشک یوگا بایستید یا بنشینید و سر خود را صاف نگه دارید و سر خود را به سمت شانه شانه راست حرکت دهید اگر شانه چپ  شما بلند شد سر خود را به حالت اولیه برگردانید و سعی کنید شانه سمت چپ خود را شل کنید. سپس دست راست خود را از روی سر تا روی استخوان گونه چپ قرار دهید سر خود را با آن فشار ندهید فقط باید در آنجا قرار بگیرد و این کار عضلات ذوزنقه فوقانی شما بسیار نرم و کشیده می شوند. در مرحله بعد با آرامش نفس بکشید و ۳۰ ثانیه در این حالت بنشینید دست خود را به آرامی برداشته و به حالت اولیه برگردید و همان کار را در سمت دیگر تکرار کنید.

  • حرکت ورزشی بریج

این تمرین علاوه بر اصلاح افتادگی شانه باعث تقویت عضلات کمر نیز میشود، روی تشک یوگا دراز بکشید زانوهای خود را خم کنید و پاها را به اندازه عرض باسن باز کنید بازو های خود را در کنار خود قرار دهید، باسن خود را درگیر کرده و بالا بیاورید و یک خط مستقیم با بدن ایجاد کنید شانه های شما باید روی زمین باشد این وضعیت و مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید و و این حالت را ۱۵ تا ۲۰ و تکرار کنید بعد از هر ۳۰ ثانیه به خود استراحت دهید.

  • کشش معکوس شانه 

برای انجام این تمرین روی تشک یوگا بایستید و پاهای خود را از عرض شانه  باز تر کنید، دست ها را صاف پشت سر خود قرار دهید و کف دست ها را به هم قفل کنید سپس در حالتی که خم شده به هم نزدیک کرده و دستان خود را به سمت بالا بکشید سعی کنید تنش در عضلات ستون فقرات و شانه خود احساس کنید. برای کشش بیشتر از ستون فقرات به جلو خم شوید و دست های خود را به سمت بالا بیاورید این وضعیت را به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه حفظ کنید سپس به حالت اولیه برگردید و این عمل را ۲۰ بار تکرار نمایید.

  • حرکت آونگی

کاملاً صاف به جلو خم شوید در حالی که زانو های خود را کمی خم کرده و یک دست خود را روی یک سمت از یک میز یا پیشخوان قرار دهید و دست دیگر را آزادانه به صورت آویزان نگه دارید دست آزاد و به آرامی به عقب جلو و پس از آن  پهلو به پهلو و بعد به حالت دورانی حرکت دهید. این مراحل را با دست دیگر خود نیز تکرار کنید این تمرین را در دو ست ۱۰ تایی و برای ۵ تا ۶ و در هفته انجام دهید.

  • کشش بازو

شانه های خود را شل کنید و بدون آن که درد و ناراحتی احساس نمایید یک بازوی خود را تا جایی که ممکن است به آرامی بر روی سر بکشید و بازوی بالا آمده را با دست دیگر در همان جای خود بگیرید که ۶ را تا ۳۰ ثانیه نگه دارید سپس  این کشش را برای  بازوی دیگر ۳۰ ثانیه انجام دهید. مرحله ۲ مرحله بالا را ۴ بار برای هر طرف تکرار کنید این تمرین را ۵ یا۶ بار در هفته انجام دهید. دو نکته مهم در انجام این تعبیر این است که از کشیدن یا فشار آوردن به آرنج خود جلوگیری نمایید.

 افتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکی

درمان افتادگی شانه بدون عمل جراحی

در افتادگی شانه عمل جراحی آخرین مرحله درمان می باشد. یعنی اگر شما به مدت تقریباً یک سال از روش‌های درمانی دیگر استفاده کردید و نتیجه نگرفتید عمل جراحی انجام می شود. انواع روش های مختلفی برای درمان افتادگی شانه بدون عمل جراحی وجود دارد که مهمترین آنها حرکت های اصلاحی و ورزشی می باشد که در قسمت قبل بخش برخی از حرکت های ورزشی که  در درمان افتادگی شانه ما اثر می باشند را معرفی نمودیم.

یکی از درمان های دیگری که به درمان افتادگی شانه کمک می کند فیزیوتراپی است فیزیوتراپی در درمان عدم تعادل عضلات شانه ضروری می باشد؛ فیزیوتراپیست شما ابتدا قدرت،توان و طول ماهیچه ها را در کل مجموعه ساختاری شانه های شما را ارزیابی می‌کند.درمان فیزیوتراپی برای عدم تعادل عضلانی شانه و در به طور کلی هرگونه عدم تعادل در این عضله متمرکز است. در واقع فیزیوتراپیست با تخصص خود مجموعه حرکت هایی را برای شما توصیه می کند که باعث بهبود افتادگی شانه شما میشود.

برای درمان افتادگیِ شانه و دردی که در شانه های خود احساس می کنید متخصص طب فیزیکی ممکن است داروهایی برای کاهش التهاب و درد در شانه های شما تجویز نماید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *