نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

درد ساق پا

درد ساق پا به دلیل شین اسپلینت، ناشی از فعالیت و استفاده بیش از حد پا است. این درد در قسمت داخلی ساق پا و در امتداد استخوان درشت نی ایجاد می شود شین اسپلینت اغلب در ورزشکاران دیده می‌شود که درگیر فعالیت‌هایی هستند که شامل استرسی و فشار مکرر بر روی ساق پا هستند، مانند دویدن، پریدن یا رقصیدن. درد از خفیف تا شدید متغیر هست و استخوان ساق پا ممکن است در لمس حساس باشد. ورزشکاران (مخصوصاً دوندگان)، سربازان و افراد مبتلا به پوکی استخوان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به شین اسپلینت هستند.

شیوع

از نظر پزشکی شین اسپلینت به عنوان سندرم استرس داخلی تیبیا (درشت نی) شناخته می شود. میزان بروز این سندرم بین 13.6 تا 20 درصد در دوندگان و تا 35 درصد در سربازان است. افزایش قابل توجه فشار، حجم و تمرینات با ضربه زیاد می تواند عامل مستعد کننده ابتلا و آسیب بیشتر به استخوان باشد. مطالعات بر روی سربازان نظامی کمبود ویتامین D را با افزایش خطر آسیب ناشی از استرسی مرتبط دانسته‌اند.

علت درد ساق پا و شین اسپلینت

شما در معرض خطر بیشتری هستید اگر :

  • شما یک دونده هستید، به خصوص وقتی که یک برنامه جدید دویدن را شروع می کنید.
  • به طور ناگهانی مدت، دفعات یا شدت ورزش را افزایش می دهید.
  • در زمین های ناهموار مانند تپه ها یا سطوح سخت مانند بتن می دوید.
  • در حال آموزش نظامی هستید.
  •  کف پای صاف یا قوس بلند پا دارید.

شین اسپلینت از فشار مکرر به استخوان ساق پا با کشیدن و کشیدن ماهیچه ها و بافت های همبند در ساق پا ایجاد می شود. فشار مکرر و مکرر ناشی از دویدن و پریدن می تواند باعث شود استخوان ساق پا ملتهب (متورم یا تحریک شده) و ضعیف شود. زمانی که استخوان زمان برای بهبودی نداشته باشد، آسیب می تواند بدتر شود و باعث درد شدید شود. چنین استرسی های مکرر می تواند به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله شروع یک برنامه ورزشی جدید یا افزایش سریع سطح فعالیت بدنی.

چه کسانی تحت تاثیر شین اسپلینت قرار می گیرند؟درد ساق پا

اگرچه هر کسی می‌تواند شین اسپلینت بگیرد، اما افراد خاصی شانس بیشتری برای ابتلا به این عارضه دارند. گروه هایی که در معرض خطر بیشتری برای شین اسپلینت هستند عبارتند از:

  • دوندگان ، به ویژه آنهایی که روی سطوح ناهموار می دوند یا برنامه دویدن خود را به طور ناگهانی افزایش می دهند.
  • ورزشکارانی که ورزش های پرتحرکی را انجام می دهند که به پاهای آنها استرسی وارد می کنند.
  • رقصنده ها
  • افرادی که کف پای صاف ، قوس بلند یا قوس بسیار سفت دارند. در این شرایط، عضلات و استخوان‌های شما ممکن است نیروی ناشی از ضربه و بارگذاری را نیز جذب یا توزیع نکنند.
  • اعضای ارتش و افرادی که زیاد راهپیمایی می کنند یا پیاده روی می کنند.
  • افرادی که هنگام ورزش از کفش های نامناسب استفاده می کنند.
  • افرادی که مسافت های بسیار زیاد را طی می کنند.
  • هر کسی که کمبود اساسی ویتامین D ، اختلال خوردن یا از دست دادن قاعدگی طبیعی دارد.
  • افراد مبتلا به استئوپنی یا پوکی استخوان که ممکن است قبلا استخوان های ضعیف تری داشته باشند.

علائم شین اسپلینت

شایع ترین علامت شین اسپلینت درد ساق پا است. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و استخوان ساق پا ممکن است در لمس حساس باشد. تورم خفیف نیز ممکن است رخ دهد.

شین اسپلینت به درد در قسمت جلویی ساق پا (ساق پا) اشاره دارد. این درد زمانی رخ می دهد که عضلات، تاندون ها و بافت اطراف استخوان ساق پا ( درشت نی ) ملتهب شوند. ورزشکاران اغلب دچار درد ساق پا می‌شوند، زیرا فشار مکرر بر استخوان‌های ساق پا، ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند خود وارد می‌کنند.

شین اسپلینت یک آسیب بسیار شایع در استفاده بیش از حد است. با استراحت و یخ، اکثر افراد بدون هیچ گونه مشکل سلامتی طولانی مدت، از شین اسپلینت بهبود می یابند. با این حال، اگر شین اسپلینت درمان نشود، پتانسیل تبدیل شدن به یک شکستگی استرسی درشت نی را دارد .

درد ساق پاویژگی های درد :

  • معمولاً در قسمت داخلی ساق پا یا جلوی استخوان ساق پا احساس می شود.
  • درد هنگام رفت و آمد یا فعالیت و حتی پس از پایان فعالیت
  • درد تیز یا درد مبهم
  • احتمال بدتر شدن بعد از فعالیت

تشخیص درد ساق پا و شین اسپلینت

سندرم استرس داخلی تیبیا (درشت نی) یک تشخیص بالینی است و می‌توان آن را به‌طور قابل اعتمادی از طریق شرح حال و یافته‌های معاینه معاینه فیزیکی انجام داد.

با این حال، تصویربرداری پزشکی اغلب در صورت نامشخص بودن علت یا رد سایر آسیب‌های رایج ناشی از ورزش در اندام تحتانی انجام می‌شود. به طور خاص، اگر نگران آسیب شدیدتر تیبیا (درشت نی) باشید، وضعیت نیاز به تصویربرداری پزشکی دارد.

رادیوگرافی ساده در بیماران مبتلا به شین اسپلینت طبیعی است. یافته های رادیوگرافی می توانند شکستگی استرسی را نشان می دهند. MRI روش تصویربرداری ارجح برای شناسایی سندرم استرس داخلی تیبیا(درشت نی) و همچنین آسیب استرسی استخوان با درجه بالاتر مانند شکستگی استرسی تیبیا (درشت نی) است. یافته های MRI شامل ادم پریوستال و ادم مغز استخوان است. اسکن هسته ای استخوان یک جایگزین معقول است و نسبت به MRI حساس تر است. اسکن هسته ای استخوان افزایش جذب رادیونوکلئید را در استخوان قشر  با الگوی مشخصه “نوار دوتایی” نشان می دهد. CT با وضوح بالا یکی دیگر از گزینه های تصویربرداری پیشرفته قابل اجرا است، اما با حساسیت کمتر از MRI ​​یا اسکن هسته ای استخوان. ارزیابی کمبود ویتامین D نیز ممکن است ضروری باشد، به ویژه برای موارد سرکش.

تشخیص های افتراقی شین اسپلینت

با توجه به موقعیت درد ساق پا در اندام تحتانی، تشخیص افتراقی شامل موارد زیر است:

  • شکستگی استرسی تیبیا (درشت نی)

درد ساق پاتشخیص شکستگی استرسی تیبیا (درشت نی) از سندرم استرس داخلی تیبیا(درشت نی) دشوار است و احتمالاً بخشی از همان زنجیره آسیب استرسی استخوان تیبیا (درشت نی) است. شکستگی‌های استرسی قشر قدامی شایع‌تر از شکستگی‌های استرسی درشت‌نی خلفی هستند و با حساسیت نقطه‌ای (کمتر از ۵ سانتی‌متر) در امتداد تیبیا (درشت نی) مشخص می‌شوند. رادیوگرافی ممکن است “خط سیاه ” را نشان دهد و MRI می تواند به تعیین شدت آسیب استرسی کمک کند.

  • سندرم کمپارتمان

سندرم کمپارتمان یک اختلال با منشاء عضلانی در نظر گرفته می شود و به طور مشابه با درد اندام تحتانی ناشی از ورزش که به طور منتشر نیز قرار دارد، ظاهر می شود. اغلب هر دو اندام را درگیر می کند که با استراحت برطرف می شود و ممکن است علائم دیگری مانند پارستزی، رنگ پریدگی، دمای سرد پوست و از دست دادن نبض در انتهای انتهایی اندام تحتانی داشته باشد. تشخیص سندرم کمپارتمان با اندازه گیری فشار داخل عضلانی انجام می شود.

  • علل عروقی

سندرم گیر افتادن شریان پوپلیتئال عملکردی (FPAES) و بیماری شریان محیطی (PAD) هر دو به صورت لنگش ظاهر می شوند.

تصور می شود که سندرم گیر افتادن شریان پوپلیتئال عملکردی به دلیل تغییرات آناتومیک یا هیپرتروفی ماهیچه در حفره پوپلیتئال است که منجر به فشرده سازی شریان پوپلیتئال با افزایش فعالیت می شود. تشخيص آن بوسيله استرسی آرتريوگرافي است.

بیماری شریان محیطی اغلب به دلیل آترواسکلروز است و با آرتریوگرافی یا سونوگرافی داپلر تشخیص داده می شود.

درمان درد ساق پا و شین اسپلینت درد ساق پا

درمان سندرم استرس داخلی تیبیا(درشت نی) به طور معمول شامل استراحت، یخ، پانسمان فشاری و بالا بردن پا : (RICE) و همچنین تمرینات کششی و تقویتی برای عضلات پایین ساق است. در برخی موارد، ارتز یا کفش های حمایتی ممکن است برای کمک به کاهش استرسی روی استخوان ساق پا توصیه شود.

مدیریت سندرم استرس داخلی تیبیا(درشت نی) محافظه کارانه است و عمدتاً بر روی استراحت و اصلاح فعالیت با تمرینات با فشار و تکرار کمتر تمرکز دارد. هیچ توصیه خاصی در مورد مدت زمان استراحت مورد نیاز برای رفع علائم وجود ندارد و احتمالا بسته به فرد متغیر است. درمان‌های اضافی که با شواهد با کیفیت پایین اثر مفیدی را نشان داده‌اند عبارتند از: یونتوفورز، فونوفورزیس، ماساژ یخ، درمان اولتراسوند، و درمان با امواج شوکی.

در مورد پیشگیری، یک مطالعه اخیر بر روی سربازان نیروی دریایی نشان داد که ارتزهای پیش ساخته سندرم استرس داخلی تیبیا(درشت نی) را کاهش می دهد.

برای موارد سرکش با پاسخ محدود یا آهسته به استراحت و اصلاح فعالیت، بهینه سازی وضعیت کلسیم و ویتامین D و بازآموزی راه رفتن ممکن است درمان را بهبود بخشد و از پیشرفت بیشتر آسیب جلوگیری کند.

بطور کلی درمان شین اسپلینت معمولاً شامل ترکیبی از موارد زیر است:

  • استراحت : از دویدن و سایر فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید تا به عضلات و استخوان‌های خود فرصتی برای بهبودی بدهید. ممکن است برای چند هفته یا بیشتر نیاز به استراحت داشته باشید.
  • یخ : هر 10 تا 20 دقیقه، سه تا چهار بار در روز، به مدت چند روز، یک کمپرس سرد روی ساق پا قرار دهید. یخ به تسکین تورم و درد ساق پا کمک می کند.
  • مسکن‌ها : داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی بدون نسخه  می‌توانند درد و تورم را کاهش دهند.
  • مکمل ها : مکمل ویتامین D3 (1000 تا 2000 IU در روز) ممکن است کمک کند. در مورد مکمل ها با پزشک خود گفتگو کنید.
  • کشش ساق پا : کشش و خم کردن آرام عضلات ساق پا ممکن است مفید باشد.
  • افزایش آهسته سطح فعالیت : وقتی دوباره فعال شدید، به آرامی شروع کنید. فعالیت های خود را به تدریج افزایش دهید تا خطر بازگشت شین اسپلینت را کاهش دهید.
  • کفش‌های حمایتی و کفی کفش : برای افرادی که کف پای صاف دارند، کفی کفش می‌تواند در تسکین درد ساق پا موثر باشد. کفی و کفش از قوس‌های شما حمایت می‌کنند و فشار روی عضلات و استخوان‌های ساق پا را کاهش می‌دهند.
  • فیزیوتراپی : فیزیوتراپی می تواند با تقویت پاها و کاهش احتمال آسیب های مکرر به شما کمک کند تا دوباره فعالیت کنید.

چشم انداز و پیش آگهی درد ساق پا

بهبودی کامل با استراحت کافی و اصلاح فعالیت انتظار می رود. اکثر افرادی که شین اسپلینت دارند پس از استراحت از ورزش و فعالیت بهبود می یابند. آتل های ساق پا اغلب زمانی از بین می روند که پاهای شما زمان لازم برای التیام یافتن داشته باشد، معمولاً در عرض سه تا چهار هفته. اکثر افراد می توانند پس از بهبودی پاهای خود، یک برنامه ورزشی را از سر بگیرند. بهبودی پس از شکستگی استرسی به زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین بهتر است درد ساق پا زودتر درمان شود.

عوارض شین اسپلینت

عوارض حاد برای ورزشکاران و پرسنل نظامی شامل درد است که منجر به کاهش عملکرد و/یا افزایش زمان دوری از تمرین می شود. فرض بر این است که سندرم استرس داخلی تیبیا (درشت نی) ممکن است به شکستگی استرسی تیبیا (درشت نی) پیشرفت کند، زیرا میکروترومای قشر ممکن است به شکستگی قشر تبدیل شود. با این حال، هر بیماری که سندرم استرس داخلی تیبیا(درشت نی) را تجربه می کند، دچار شکستگی استرسی تیبیا (درشت نی) نمی شود. شکستگی‌های استرسی شدید تیبیا (درشت نی) ممکن است به مداخله جراحی نیاز داشته باشد.

پیشگیری از درد ساق پا و شین اسپلینتدرد ساق پا

طبق تعریف، سندرم استرس داخلی تیبیا (درشت نی) یک واکنش استرسی به استخوان درشت نی در نتیجه استفاده بیش از حد است. بنابراین، بازدارندگی بر آموزش بیمار از بیومکانیک مناسب و رژیم ورزشی درجه بندی شده و همچنین اجتناب از تمرین بیش از حد تمرکز دارد. بهینه سازی ویتامین D و کلسیم بروز شکستگی های استرسی در سربازان سرباز را کاهش می دهد و باید مورد توجه قرار گیرد.

برای کاهش خطر درد ساق پا یا شین اسپلینت موارد زیر باید رعایت شود :

  • هنگام ورزش از کفش های حمایتی استفاده کنید. پوشیدن کفی مناسب که قوس های شما را پشتیبانی می کنند را در نظر بگیرید.
  • به آرامی ورزش و فعالیت را شروع کنید و با گذشت زمان سطح و شدت فعالیت خود را افزایش دهید. از افزایش ناگهانی فعالیت خودداری کنید.
  • قبل از ورزش عضلات خود را کشش دهید تا آنها را گرم کنید.
  • هنگام دویدن از سطوح سخت، ناهموار یا تپه ای خودداری کنید. اگر اغلب می دوید، ورزش های دیگر (مانند شنا ) را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید.
  • بین فعالیت‌ها استراحت کنید تا  عضلات و استخوان‌ها برای بهبودی  و بازیابی فرصت داشته باشند.
  • از درد به عنوان راهنمای خود استفاده کنید. اگر متوجه درد ساق پا شدید، سطح فعالیت خود را کاهش دهید تا زمانی که این درد بهبود یابد.

سندرم استرس داخلی تیبیا یا شین اسپلینت

سندرم استرس داخلی تیبیا (درشت نی)  یک آسیب شایع اندام تحتانی ناشی از ورزش است. پزشک می تواند به طور قابل اعتمادی شین اسپلینت را بر اساس شرح حال و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. با این حال، تصویربرداری پیشرفته با MRI (ترجیحا) یا اسکن هسته‌ای استخوان می‌تواند به رد شکستگی استرسی تیبیا (درشت نی) در صورت وجود نگرانی کمک کند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *