بهترین دکتر برای درمان قوز کمر در تهران 

قوس طبیعی و انحنای ستون فقرات باعث میشود ستون فقرات بتواند وزن بدن را در هنگام ایستادن به خوبی تحمل کند. هرگاه که ستون فقرات از حالت طبیعی خارج شود باعث شکل‌گیری قوز کمر میشود در این حالت قسمت بالایی ستون فقرات گرد تر از حالت طبیعی خود می باشد. عوامل زیادی در قوز  کمر اثرگذار هستند: نشستن دائم و استفاده مداوم از کامپیوتر و موبایل باعث افزایش قوز کمر در سالهای اخیر شده است. ما در این مقاله در مورد قوز کمر و راه های درمان قوز کمر و بهترین دکتر برای درمان قوز کمر صحبت می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

قوز کمر چیست قوز کمر چیست و به چه دلایلی به وجود می‌آید؟

قوز کمر زمانی به وجود می‌آید که انحنای ستون فقرات از حالت طبیعی خارج شود. این حالت علاوه بر ایجاد کمردرد باعث شکل‌گیری قوز کمر و مشکلات دیگری همچون افزایش فشار وارده بر مفاصل بدن می شود. البته عوامل مختلفی برای ایجاد قوز کمر شرح داده شده است. شناخت علت قوز کمر ایجاد شده در انتخاب نوع و روش درمان آن نقش مهمی دارد.

دلایل ایجاد قوز کمر 

عوامل  مختلفی وجود دارد که در ایجاد قوز کمر موثر می‌باشند؛ ممکن است قوز کمر به دلایل ساختاری ایجاد شده باشد در این نوع از قوز کمر با  تغییر فرم بدن و رفتار درمان می شود زیرا علت اصلی ایجاد این قوز انحنا در ستون فقرات و مهره ها است. انحنای غیر طبیعی مهره های کمر به صورت مادرزادی می تواند باعث ایجاد قوز شود. قوز کمر شوئرمن هم  نوع دیگری از قوز کمر است که بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سالگی اتفاق می افتد و علت اصلی ایجاد آن هم رشد نامتعادل در جلوی مهره های ستون فقرات می باشد.

اگر کیفوز بیشتر از ۷۵ درجه باشد برای درمان قوز کمر فرد حتما باید جراحی شود. نحوه نشستن و ایستادن نیز می تواند سبب ایجاد قوز کمر شود، این نوع از قوز  کمر که به دلیل که به دلیل شکل نادرست نشستن و ایستادن اتفاق می‌افتد با انجام حرکات اصلاحی قابل درمان می باشد. در برخی از موارد قوز کمر در نتیجه ابتلا به بیماری های دیگر در فرد ایجاد می‌شود و ستون فقرات فرد هیچ مشکلی ندارد؛, انواع عفونت ها، اختلالات غدد، تومورها و مواردی از این دست می توانند باعث ایجاد قوز کمر شوند.

در ادامه مقاله درمان قوز کمر؛ انواع آن را به تفصیل معرفی میکنیم.

انواع قوز کمر 

قوز کمر ساختاری: نوعی از قوز کمر است که در آن انحنای ستون فقرات افزایش پیدا می‌کند و ارتباطی خمیده بودن کمر ندارد. افرادی که به قوز کمر ساختاری مبتلا می باشند نمی توانند کمر خود را صاف کنند این افراد در ناحیه کمر و پا  احساس درد می کنند و نمی توانند به صورت عادی بایستند.  علائم و عوارض ناشی از قوز کمر ساختاری با گذشت زمان تشدید پیدا می‌کند و در نهایت  به حدی می رسد که فرد قادر به ایستادن نیست.

قوز کمر شوئرمن: قوز کمر شوئرمن از انواع  قوز کمر می باشد که معمولاً بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سالگی ایجاد میشود. این نوع قوز کمر در ناحیه قفسه سینه ایجاد می شود باعث می شود  که سه عدد  یا تعداد بیشتری از مهره های کمر در یک راستا قرار بگیرند. علت اصلی ایجاد این نوع قوز کمر ناشناخته می باشد. اما محققان اعتقاد دارند که رشد غیر عادی استخوان ها باعث ایجاد قوز کمر شوئرمن  می‌شود.

قوز کمر مادرزادی: این نوع از قوز کمر، فرد به دلیل تشکیل نشدن  ستون فقرات مختلف و مهره ها در زمان نوزادی با مشکل قوز کمر مواجه می‌شود. به طور معمول  مهره های کمر عموماً بین هفته ۳ تا ۶ بارداری تشکیل می شود که همزمان  با تشکیل قلب و کلیه است، به همین دلیل اغلب افرادی که مشکل قوز پشت مادرزادی دارند از اختلالات قلب و کلیه نیست رنج می برند.

درمان قوز کمر روش های درمان قوز کمر

با توجه به انواع قوز کمر روش‌های مختلفی برای درمان قوز کمر وجود دارد. با توجه به علت ایجاد قوز کمر  روش های مختلفی برای درمان به کار برده می‌شود. بنابراین اولین قدم در درمان، تشخیص نوع و علت عارضه ایجاد شده است. سپس با توجه به نوع و میزان پیشرفت بیماری از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. روش هایی همچون درمان قوز کمر با فیزیوتراپی، کمربند طبی، منوال تراپی و ورزش های درمان قوز کمر از جمله روش هایی هستند که در حال حاضر برای درمان قوز کمر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این روش ها را بررسی میکنیم.

  • درمان قوز کمر با لیزر

لیزر با توجه به امواج باعث گرم شدن عضله و مفصل ها در قسمت کمر می شود و جریان خون در این ناحیه را افزایش می دهد. پس از افزایش جریان خون مواد مغذی بیشتری وارد قسمت مورد نظر کمر می شوند در نتیجه تورم و درد  کمر کاهش پیدا میکند. درمان قوز کمر با استفاده از لیزر برای افراد کاربرد دارد که به دلیل وارد شدن آسیب یا گرفتگی عضلات به درمان به قوز کمر مبتلا شده‌اند.

  • درمان قوز کمر با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند باعث افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و تقویت عضلات شود. زمانی که انعطاف و قدرت عضلات کمر افزایش پیدا میکند قوز  کمر و وضعیت قرارگیری ستون فقرات بهبود می یابد. و به تدریج می توان انتظار بهبودی کامل قوز کمر را داشت.

  • درمان قوز کمر با ورزش

یکی دیگر از روش های درمان قوز کمر و تقویت عضلات،  ‌‌انجام حرکات اصلاحی ورزشی می باشد. درمان قوز کمر با حرکات اصلاحی باید بر اساس دستور پزشک و فیزیوتراپیست انجام می‌شود، زیرا حرکات اشتباه می تواند باعث بدتر شدن شود. از جمله حرکات اصلاحی که برای درمان قوز کمر کاربرد دارند می‌توان به کشش قفسه سینه، کشش در حالت دراز و نشست، حرکت کشش، کشش  ۹۰ درجه کمر، بالا آوردن عمودی دست ها و کشش ابر پرواز اشاره نمود.

  • درمان قوز کمر با دارو

اگر  قوز کمر باعث ایجاد درد در بیمار شده باشد متخصص کمر درد در تهران  برای کنترل درد و عوارض ناشی از بروز کمردرد دارو تجویز میکند. داروهای مسکن که برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از انواع مکمل ها برای فرد تجویز می‌شود تا با رساندن مواد معدنی به عضلات عضلات کمر تقویت شود و  قوز کمر بهبود می گردد.

درمان قوز کمر

  • درمان قوز کمر با بریس

بریس یا قوزبند طبی در مواردی استفاده میشود که قوز کمر در حال پیشرفت است. بریس و تقویت عضلات کمر و ستون فقرات می شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند. بریس  برای افرادی که که در سن رشد قرار دارند مناسب می باشد.

  • درمان قوز کمر با طب فیزیکی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهرانبا جا انداختن مهره ها سبب بهبود حرکات مفاصل در کمر می شود در این روش پزشک از دست هایش برای درمان قوز کمر بیمار استفاده میکند.

  • درمان قوز کمر از طریق جراحی

روش جراحی آخرین روش برای درمان قوز کمر است. معمولا افراد مبتلا به قوز کمر نیازی به جراحی ندارد. این شیوه برای افرادی کاربرد دارد که کمر آن ها پیشرفت کرده و سایر روش های درمانی نتیجه ای برای آنها ندارد. برای اصلاح فرم ستون فقرات زمانی به کار برده می شود که انحنای ستون فقرات  بیشتر از ۸۰ و ۹۰ درجه باشد اگر قوز کمر در قسمت پایین یا میانی کمر ایجاد شده باشد باید برای درمان آن از جراحی استفاده کنید جراحی آخرین روش برای درمان قوز کمر است.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *