کوفتگی زانو

حتما برای شما هم پیش آمده که در اثر حادثه و یا عوامل دیگر در ناحیه زانو خود احساس درد و کوفتگی کنید. این امر بسیار شایع است و می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. به همین خاطر شاید جستجو علت و درمان کوفتگی زانو، اولین گام در زمینه یافتن راهی برای برطرف کردن این عارضه به حساب آید. در اینجا می‌توانید انواع درمان‌های ساده را امتحان کنید و در صورت نتیجه نگرفتن به روش‌های پیچیده‌تر بیندیشید.

اگر شما هم با مشکل کوفتگی زانو مواجه هستید، بهتر است هر چه زودتر با یک متخصص زانو مشورت کنید و علت آن را بیابید. سپس برای درمان‌های کارآمد و اصولی اقدام نمایید. در گام اول خواندن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا در این زمینه اطلاعاتی جامع و مقدماتی به دست آورید. اگر می‌خواهید با علل و درمان کوفتگی زانو بیشتر آشنا شوید، مقاله‌ای که برایتان آماده کرده ایم را مطالعه نمایید.

کوفتگی زانو

زمانی که ناحیه زانو در اثر ضربه، دردناک و متورم می‌شود، با پدیده کوفتگی زانو مواجه خواهیم شد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد به علت زمین خوردن، تصادف، ضربه و… از ناحیه زانو متحمل صدمه شود. این پدیده بسیار شایع است و معمولا در مدت زمان کم نیز برطرف می‌شود.

در کوفتگی زانو، رگ‌ها و مویرگ‌های قسمت مورد نظر در اثر ضربه پاره می‌شوند و در نتیجه، خون محیط را پر می‌کند. به همین خاطر است که پوست به رنگ سرخ و تیره در می‌آید. اثرات این ضربه به مرور زمان کاهش پیدا می‌کنند تا جایی که به کلی محو شده و از بین بروند.

گاهی در اثر صدمه وارده، بافت‌های نرم اطراف کشکک زانو آسیب می‌بینند و استخوان سالم می‌ماند. اما گاهی اوقات ممکن است این بافت نتواند جلوی آسیب رسیدن به استخوان را بگیرد و فرد در این قسمت نیز دچار مصدومیت گردد. در هر صورت درمان این عارضه معمولا با روش‌هایی بسیار ساده مممکن می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

علائم کوفتگی زانو

کوفتگی زانو علائم مشخصی دارد که به سادگی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. اول از همه اینکه فرد در ناحیه زانوی خود احساس درد می‌کند و به ویژه هنگام لمس کردن زانوی آسیب دیده، درد شدیدی را احساس خواهد کرد. ممکن است این درد به مرور زمان کاهش یافته و تخفیف پیدا کند اما در روزهای اول مصدومیت بسیار آزاردهنده خواهد بود. میزان درد به شدت کوفتگی بستگی دارد.

در اثر پاره شدن رگ‌های اطراف ناحیه ضرب دیده، ممکن است شاهد تغییر رنگ پوست خود باشید. در اینجا پوست اطراف زانو به رنگ‌ قرمز یا سیاه و در مواردی آبی در می‌آید. این امر کاملا طبیعی بوده و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

به علاوه از دیگر علائم کوفتگی زانو می‌توان به ایجاد ورم در اطراف آن اشاره کرد. زانوی ضرب دیده به سرعت دچار تورم می‌شود. ممکن است بتوانید در ساعات اولیه با استفاده از یخ این ورم را کاهش دهید. اما معمولا اثرات آن به صورت خود به خودی از بین می‌روند.

درمان کوفتگی زانو

همانطور که گفته شد این عارضه معمولا به صورت خود به خودی درمان می‌شود و نیازی نیست از این بابت نگران باشید. کافی است به قدر کافی استراحت کنید و از انجام فعالیت‌هایی که به زانوی شما فشار می‌آورند خودداری نمایید. در اینجا انجام ورزش‌های سنگین و دشوار توصیه نمی‌شود.

به علاوه می‌توانید از یک تکنیک قدیمی یعنی گذاشتن یخ به روی زانو استفاده کنید. این روش همیشه برای درمان کوفتگی نتیجه بخش و موثر است. با این کار ورم کاهش پیدا کرده و درد نیز به تدریج از بین خواهد رفت. بهتر است از یک کیسه یخ یا کمپرس آب سرد استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با بالا نگه داشتن پای خود به بهبود سریع‌تر کوفتگی زانو کمک کنید. کافی است جایی دراز بکشید و پای خود را در ناحیه‌ای بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید. با این کار خون تجمع یافته در ناحیه آسیب دیده به سمت پایین سرازیر شده و در نتیجه درد و تیرگی اطراف زانو کاهش می‌یابد.

علاوه بر موارد مذکور، روش‌هایی چون بانداژ ناحیه مورد نظر نیز می‌توانند به بهبود درد و تورم زانو کمک کنند.

مراجعه به پزشک

همانطور که گفتیم درمان کوفتگی زانو با روش‌های ساده و خانگی شدنی است. در نتیجه در اغلب موارد نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اما اگر شدت درد بسیار بیشتر از حالت عادی است و همچنین اگر با گذشت زمان از علائم گفته شده کاسته نشده است، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

در این موارد ممکن است مشکل صرفا به کوفتگی زانو محدود نشود و دیگر بافت‌های آن ناحیه مانند غضروف‌ها، رباط، استخوان و… را تحت تأثیر قرار داده باشد. همچنین ممکن است شدت این آسیب‌ها بسیار بیشتر از چیزی باشد که در بدو امر به نظر می‌رسد. در اینجا پزشک با روش‌های مختلف به تشخیص مشکل پرداخته و تلاش می‌کند تا آن را برطرف کند.

تجویز انواع دارو یکی از مهم‌ترین ابزارهای پزشکان برای درمان کوفتگی زانو است. انواع داروهای مسکن و ضدالتهاب می‌توانند به این امر کمک نمایند. به علاوه می‌توانید خود از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

کوفتگی زانو پدیده بسیار شایعی است که ممکن است برای همه افراد رخ دهد. اگر زمین خورده باشید یا زانوی شما ضربه دیده باشد، به احتمال زیاد با این عارضه مواجه خواهید شد. در کوفتگی زاو، بافت‌های نرم اطرف زانو و یا حتی اتسخوان کشکک آسیب می‌بینند و همچنین رگ‌ها و مویرگ‌های ناحیه مورد نظر پاره می‌شوند که این امر به به تغییر رنگ پوست اطراف زانو منجر خواهد شد. از علائم این عارضه می‌توان به درد، ورم و تغییر رنگ پوست اشاره کرد.

غالبا کوفتگی زانو به صورت خود به خودی درمان می‌شود. اما اگر به دنبال تسریع فرایند آن هستید بهتر است از یخ، کمپرس آب سرد و یا مسکن‌های خوراکی مانند ژلوفن استفاده کنید. همچنین استراحت کافی، بانداژ زانو و بالا نگه داشتن پا نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر با گذشت زمان علائم بهبود نیافتند، مراجعه به پزشک متخصص عملی عقلانی محسوب خواهد شد. در اینجا پزشک به تشخیص دقیق مشکل و درمان آن اقدام خواهد کرد.

11 نظر

• بسیاز دکتر با تجربه و با اخلاقی هستن ایشون چند جلسه برای روند درمانم پییشون رفتم خیلی کار درست هستن

• من علائمی شبیه درد و گرفتگی در ناحیه زانو پای راستم دارم که خیلی اتفاقی پیش اومده البته چندسال پیش همین پا از ناحیه زانو عمل شد ولی کاملا خوب شد الان شروع شده

• سلام. من چند جلسه فیزیوتراپی گردن انجام دادم ولی دردم زیاد تر شده. علتش چی میتونه باشه آیا طبیعیه؟؟

• دخترم در رفتگی لگن داشته که در دوسالگی عمل جراحی انجام شو و پین برایش گذاشتند و دو روز پیش پین را خارج کردند. آیا الان نیاز به فیزیوتراپی دارد.؟

• سلام دکتر از پارسال زانودرد شدید گرفتم چندین بار دکترای دیگه ویزیت کردن وعکس وازمایش دادم خداروشکر پوکی استخوان ندارم فقط گفتن التهاب داری راه درمانش چیه؟

• با عرض سلام خدمت دکتر محترم ببخشید ایا درمانی برای سر وصدای مفاصل هست یا نه ممنون میشم اگر پاسخ بدید

• سلام روزتون بخیر، من۴۵ سالمه و آرتوروز گردن دارم گردنم بعضی وقتها گزگز میکنه ویه حالت سوزش داره،ميخواستم بدونم ورزش برای من مشکل ایجاد میکنه

• سلام من خانم ۵۵ ساله ایم که مدتیه انگشتای دست وپام ومچ دستم درد داره آیا خطرناکه ونیاز به پزشک هست در ضمن کار خیاطیم انجام میدم

• سلام خسته نباشید من 35سالمه وسال گذشته نوبت عمل برای تنگی کانل دست داشتم که مصادف شد بااویل کرونا و عمل نکردند خودمم میترسیدم پشت گوش انداختم در حال حاضر خیلی مشکلم حادشده و حتما باید عمل بشم؟