درمان درد گردن

درمان درد گردن یکی از مهم ترین چالش هایی است که در سبک زندگی امروزی وجود دارد. گردن درد ممکن است ناشی از دیسک گردن یا آرتروز گردن نیز باشد. در واقع  گردن درد مزمن عموماً ناشی از عوامل مکانیکی مانند ضربه (تصادف یا افتادن) یا وضعیت‌های مواردی که از سال‌ها قرار گرفتن سر به جلو پس از سال‌ها در مدرسه یا رایانه‌های محل کار رخ می‌دهد. چسبندگی‌هایی که در گردن ایجاد می‌شوند می‌توانند به قاعده جمجمه، قسمت بالایی پشت یا شانه‌ها کشیده شوند و باعث ایجاد درد در آن نواحی شوند. داروهای ضد التهابی و ضد درد می‌توانند درد را بپوشانند، اما برای رفع علت کم کاری انجام می‌دهند.

درد گردن با انتشار به دست

همه ما در دوره‌ای از زندگی‌مان دچار درد دستمان شده‌ایم، چه به دلیل نوشتن بیش از حد با مداد در دوران دبستان، استراحت دادن به بازو در وضعیتی که باعث به خواب رفتن دست یا بازو شود، یا درد ناشی از استفاده بیش از حد، اگر درد دست ادامه یابد، ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد.

سندرم تونل کارپال شناخته شده ترین دلیل دست درد همراه با آرتریت روماتوئید و بیماری سیستمیک است. با این حال، بسیاری از مردم نمی دانند که درد در دست آنها می تواند ناشی از مشکلی در گردن آنها باشد.

ستون فقرات مملو از اعصابی است که بدن را کنترل می کنند، از بالای سر تا پایین پا. هنگامی که یکی از این ریشه های عصبی در داخل ستون فقرات گردنی تحریک یا فشرده می شود، علائم می تواند در بازو، دست یا انگشتان ظاهر شود. دردی که ناشی از فشار بر ریشه  عصب در ستون فقرات باشد درد رادیکولارنامیده می شود و اگر ریشه عصب در گردن تحت فشار باشد درد رادیکولارگردنی نامیده می شود.

درمان درد گردندرد گردن و ارتباط آن با آرتروز گردن

درد گردن و آرتروز گردن ممکن است به دلایل متفاوتی ایجاد شود، اما اغلب به دلیل افزایش سن ظاهر می شود. مانند بقیه قسمت های بدن، دیسک‌ها، مفاصل گردن و نخاع‌های گردن با افزایش سن به تدریج تحلیل می‌روند. اسپوندیلوز گردن، که به آرتروز گردن معروف است، اصطلاح پزشکی برای تغییرات فرسایشی استخوان ها و مفاصل مرتبط با سن است که با گذشت زمان رخ می‌دهد.

اسپوندیلوز گردن بسیار شایع است. بیش از 85 درصد افراد بالای 60 سال مبتلا هستند. بیماری آرتروز گردن اغلب باعث درد و گرفتگی در گردن می شود. در صورتیکه بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز گردن هیچ علائم قابل بررسی را تجربه نمی کنند. در بیشتر موارد، اسپوندیلوز گردن به خوبی به درمان محافظه کارانه که شامل دارو، توابخشی و فیزیوتراپی است، پاسخ می دهد. ستون فقرات انسان ها از 24 استخوان کوچک به نام مهره تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته و سوار شده اند. مهره های ستون فقرات به هم متصل شده اند تا کانالی ایجاد کنند که از نخاع محافظت کند.

در حالی که آرتریت در گردن شایع است، علائم آرتریت گردن متفاوت است. برای اکثر افراد، آرتریت در گردن هیچ علامتی ایجاد نمی کند. هنگامی که علائم آرتریت گردن رخ می دهد، معمولاً درد و سفتی در گردن است که از خفیف تا شدید متغیر است. ممکن است با نگه داشتن طولانی مدت گردن در یک حالت خاص، مانند به بالا یا پایین نگاه کردن یا انجام فعالیت هایی که گردن به مدت طولانی در یک حالت نگهداشته می شود مانند رانندگی یا خواندن کتاب بدتر شود. گردن درد معمولاً با استراحت یا دراز کشیدن و ثابت نگهداشتن گردن کاهش می یابد.

از دیگر علائم آرتروز گردن می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

1. سردرد
  2. هنگامی که گردن خود را می چرخانید، صدا یا احساس ساییدن یا ترکیدن
  3. اسپاسم عضلانی در گردن و شانه ها
  4. مشکل در راه رفتن
  5. ضعف در دست ها یا پاها
  6. از دست دادن تعادل
  7. دو نوع دیگر از علائمی که در افراد مبتلا به آرتریت گردن رایج است، رادیکولوپاتی و میلوپاتی هستند.

تشخیص گردن درد با نوار عصب عضله در طب فیزیکی

به طور معمول، برای رسیدن به دلیل، بهترین پزشک متخصص دیسک گردن در تهران  در مورد علائم سؤال می کنند و سپس گردن، شانه ها، بازوها و دست ها را معاینه می کنند. اغلب اوقات، آنها همچنین از فرد می خواهند که بازوها و گردن خود را حرکت دهند تا ببینند کجا ضعف یا درد دارند. نوار عصب و عضله ،آزمایش‌ها و روش های متعددی وجود دارد که پزشکان با کمک آنها می توانند برای تشخیص چسبندگی عصب گردن انجام دهند.

تست اسپرلینگ

تست اسپرلینگ شامل کشیدن گردن، چرخاندن سر به سمتی که علائم بروز می کند و اعمال فشار ملایم به سمت پایین به بالای سر است.

درمان درد گردناشعه ایکس یاعکس رادیو گرافی

اشعه ایکس یکی از آزمایش‌های تصویربرداری شناخته شده است که می‌تواند به تشخیص درگیری  عصب در گردن کمک کند. اشعه ایکس می تواند هم ترازی و مرتب بودن مهره های گردن را نشان دهد. همچنین می تواند باریک شدن فورامن و فضای دیسک بین مهره ها را نشان دهد.

سی تی اسکن

توموگرافی کامپیوتری (CT) استخوان را با در اختیار قرار دادن جزئیات و اطلاعات بیشتری نسبت به اشعه ایکس نشان می دهد. گاهی اوقات، پزشکان آنها را در معاینه فردی که مشکوک به عصب فشرده شده است، تجویز می کنند.

اسکن ام آر آی

با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) پزشکان می‌توانند مهره‌ها، بافت‌های نرم و اعصاب را با جزئیات بیشتری نسبت به سایر انواع اسکن ببینند. اسکن MRI می تواند نشان دهد که فشار عصبی و چسبندگی و فشار بر عصب گردن چقدر شدید است. آنها همچنین به پزشکان اجازه می دهند ببینند که آیا فتق دیسک باعث فشرده شدن عصب یا نخاع می شود یا خیر.

EMG

آزمایش الکترومیلوگرافی (EMG) به تشخیص و اندازه گیری سرعت انتقال تکانه های الکتریکی در طول یک عصب می پردازد. گاهی اوقات، پزشکان برای تعیین اینکه آیا یک عصب یا گروهی از اعصاب به درستی کار می کنند، این آزمایش را تجویز می کنند. در مورد مشکوک به گیرکردن عصب در گردن، EMG می تواند به پزشکان کمک کند تا تعیین کنند کدام عصب تحریک یا فشرده شده است و دقیقاً در کجا فشرده می شود.

درمان چسبندگی عصب گردن

متخصص ستون فقرات در تهران گردنی در گروه طب فیزیکی و ارتوپدی خدمات جامعی را برای تمام بیماری‌های اسکلتی عضلانی ارائه می‌کنند و طیفی از گزینه‌های درمانی را ارائه می‌دهند که برای بازگرداندن شما به فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید طراحی شده‌اند. اکثر بیماران مبتلا به چسبندگی عصب گردنی از درمان محافظه کارانه بهره مند می شوند که شامل استراحت، یخ، داروهای ضد التهاب و درد، شل کننده های عضلانی، تزریق ستون فقرات و فیزیوتراپی است. اگر درمان‌های غیرجراحی باعث تسکین درد نمی‌شوند، ممکن است جراحی برای رفع فشار اعصاب و کاهش فشار در نظر گرفته شود.

دکتر نوری طب فیزیکی در تهران
کلینیک ستاری: 02144484260
کلینیک امیرآباد: 02188021345

آدرس کلینیک امیرآباد: امیرآباد، جلال آل احمد تقاطع چمران ضلع شمال شرقی، روبروی دانشگاه تربیت مدرس، نبش خیابان اول پلاک 6 واحد دوم شرقی