بورسیت پاشنه پا

ممکن است شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که در اطراف مچ پا و نزدیک به پاشنه احساس درد و گرفتگی می‌کنند. در این صورت پیداست که احتمالات مختلف را در نظر گرفته و سعی می‌کند علت این امر را شناسایی کنید. در این بین احتمالات مختلفی وجود دارند که هر کدام به نحوی می‌توانند عارضه مورد نظر را توضیح دهند، اما یکی از قوی‌ترین آن‌ها بورسیت پاشنه پا ست که قصد داریم در ادامه در مورد آن مفصلا صحبت کنیم.

این بیماری دردهای شدیدی را به ویژه هنگام راه رفتن ایجاد می‌کند که در نوع خود بسیار آزاردهنده خواهد بود. اما می‌توانید با مراجعه به پزشک و تشخیص قطعی این بیماری راه‌های مختلف درمان بورسیت پاشنه پا را امتحان نمایید. اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید، بهتر است مقاله‌ای را که در اینجا برایتان آماده کرده‌ایم دنبال نمایید. در این مقاله به معرفی این بیماری و روش درمان آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

بورسیت پاشنه پا

بورسیت به معنای التهابی است که در بورس‌ها بروز کرده باشد. بورس نیز به کیسه‌هایی گفته می‌شود که در میان مفاصل و عضلات نواحی مختلف بدن قرار می‌گیرد و از آن‌ها در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. اما گاهی اوقات بورس‌ها در اثر عوامل گوناگون خود دچار آسیب و مشکل می‌شوند و دردسرهای زیادی را به وجود می‌آورند. در صورتیکه بورس پاشنه پا دچار التهاب شده باشد، با بورسیت پاشنه پا مواجه خواهیم شد.

سلامت بورس‌ها برای جلوگیری از تماس‌های فرساینده میان عضله، تاندون و استخوان ضروری است و در صورت آسیب دیدن آن، فرد با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. به علاوه این بیماری بسیار دردناک است و حرکت دادن مچ را برای فرد دشوار خواهد نمود. دراینجا فرد مبتلا هنگام راه رفتن یا تکان دادن با دچار درد شده و به علاوه در ناحیه فوق سفتی و گرفتگی احساس خواهد کرد. در ادامه علائم این بیماری را مفصلا شرح می‌دهیم.

بورسیت پاشنه پا

علائم بورسیت پاشنه پا

مهم‌ترین نشانه بورسیت درد است و در میان علائم بورسیت پاشنه پا نیز درد از همه رایج‌تر است. اگر در قسمت پایین مچ پا و اطراف پاشنه احساس درد می‌کنید، ممکن است به این عارضه دچار شده باشید. دردهای ناشی از این بیماری خصوصا با افزایش فشار بر پاشنه و مچ بیشتر می‌شوند و فرد را مکررا آزار می‌دهند.

به علاوه در بورسیت پاشنه پا حرکت دادن پا بسیار سخت و دردناک خواهد بود. معمولا فرد از راه رفتن و یا دویدن ناتوان می‌شود و ایستادن طولانی مدت نیز وی را آزارخواهد داد. به علاوه ابتلا به این عارضه سبب می‌شود فرد در ناحیه مورد نظر احساس گرفتگی نموده و به خصوص هنگام انجام حرکات مختلف ناراحتی قابل توجهی را تجربه نماید.

بورسیت پاشنه پا سبب ایجاد حساسیت نسبت به لمس و همچنین عوامل خارجی دیگر مانند گرما خواهد شد. اگر به این بیماری مبتلا شده باشید، رنگ پایتان کمی به قرمزی متمایل می‌شود که این امر نشانه التهاب در ناحیه مورد نظر خواهد بود.

دلایل بورسیت پاشنه پا

علت اصلی ابتلا به بورسیت پاشنه پا ایجاد فشار بیش از حد به بورس‌های این قسمت از بدن است. اگر به دویدن، راه رفتن و ایستادن طولانی مدت عادت دارید، ممکن است به این عارضه دچار شوید. همچنین ورزشکاران و افرادی که بدون ملاحظه و آمادگی جسمانی به ورزش‌های سنگین و با شدت بالا می‌پردازند ممکن است به این بیماری مبتلا گردند. افزایش ناگهانی میزان فعالیت‌های جسمانی و انجام نادرست حرکات ورزشی نیز می‌توانند در میان این عوامل جای گیرند. عادت به پوشیدن کفش‌های کوچک، تنگ و نامناسب نیز می‌تواند فشار اعمال شده بر بورس پاشنه را افزایش داده و سبب بروز بیماری شود.

یکی دیگر از دلایل بورسیت پاشنه پا ایجاد عفونیت در ناحیه مورد نظر است. عفونت در طولانی مدت به بروز التهاب و دردهای مزمن منجر خواهد شد که همگی از نشانه‌های این بیماری به حساب می‌آیند. بیماری‌های خودایمنی نیز می‌توانند احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهند. در میان دیگر عوامل می‌توان به روماتیسم مفصلی، آرتریت پسوریاتبک، آرتریت واکنشی و انواع مختلف نقرس اشاره کرد.

بورسیت پاشنه پا

درمان

برای درمان بورسیت پاشنه پا باید ابتدا علت بروز آن را شناسایی کرده و آن را کنترل نمایید. در صورتی که دلیل بیماری انجام فعالیت‌های ورزشی یا جسمانی سنگین است، بهتر است مدتی از انجام آن‌ها اجتناب کرده و به خوبی استراحت نمایید و از مسکن‌های عادی استفاده کنید. همچنین در این مرحله پزشک می‌تواند با تجویز انواع مسکن‌های قوی به کاهش درد کمک کند. استفاده از آنتی بیوتیک برای کاهش عفونت، داروهای تزریقی و داروهای ضدالتهاب نیز بسیار رایج هستند.

همچنین فیزیوتراپی نیز از درمان‌های بسیار رایج و محبوب این بیماری است. چراکه بسیار تأثیرگذار بوده و می‌تواند مشکل را به شکل اصولی برطرف کند. انجام انواع حرکات ورزشی اصلاحی نیز برای درمان بورسیت پاشنه پا کمک کننده است و تداوم آن می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. گاهی پزشک برای نتیجه‌دهی بهتر از شما می‌خواهد از ارتز استفاده کنید. ارتز نوعی پاشنه است که در کفش شما قرار گرفته و سبب می‌شود به شکل اصولی راه بروید و بورس پاشنه پا را تحت فشار قرار ندهید.

نتیجه‌گیری

بورسیت پاشنه پا نوعی التهاب در بورس‌های ناحیه پاشنه و مچ پاست که سبب بروز دردها و ناراحتی‌های بسیاری خواهد شد. علت این بیماری می‌تواند فعالیت جسمانی سنگین، ورزش‌های سخت، دویدن و راه رفتن طولانی و حرکات و تمرین‌های غیراصولی باشد. به علاوه عفونت و بیماری‌های خودایمنی نیز می‌توانند در این بین موثر باشند. افراد مبتلا به این بیماری دچار دردهای شدید و دشواری در حرکت دادن پا خواهند شد. به علاوه این دردها هنگام ایستادن و راه رفتن تشدید می‌شوند.

برای درمان بورسیت پاشنه پا باید ابتدا علت بروز این بیماری را تشخیص داده و آن را کنترل نمایید. مثلا اگر علت عفونت باشد به مصرف داروهای ضدعفونت بپردازید و اگر به علت ورزش‌های سنگین به این اختلال دچار شده‌اید از تکرار آن بپرهیزید. استراحت کافی به میزان لازم و اجتناب از حرکات مشکل‌ساز گام اول برای درمان خواهد بود. در گام دوم می‌توانید با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، فیزیوتراپی و ورزش درمانی و به علاوه استفاده از ارتز مشکل را تا حدی برطرف نمایید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

11 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *