انسداد شریان کاروتید گردن

از جمله بیماری هایی که موجب سکته مغزی می‌شود بیماری کاروتید یا انسداد شریان کاروتید است، اگر به این بیماری مبتلا هستید حتما در سریع ترین زمان به مراجعه نمایید، این بیماری می‌تواند زندگی شما را به خطر انداخته و برای سبک زندگی شما مشکلاتی ایجاد کند.

به طور کل کاروتید بر اثر رسوب چربی رخ می‌دهد و با نازک شدن رگ های خونی درون گردن موجب انسداد جریان ارسال اکسیژن و خون به مغز می‌شود، شما می‌توانید با تغییر در سبک زندگی و جراحی به این بیماری پایان دهید.

شریان کاروتید چیست؟

به عنوان شخصی که به این شرایط مبتلا شده است باید از معنای دقیق آن با خبر باشید، شریان ها وظیفه انتقال خون و اکسیژن را از قلب به گردن و سر بر عهده دارند، دو شریان کاروتید وجود دارد که هردو در دو طرف گردن وظیفه خون رسانی به مغر را تامین می‌کند.

این شریان ها نقش بسیار موثری در کارکرد بدن دارند، به طوری که هم در میان مهره های ستون فقرات وجود دارند و هم در سمت پایین گردن و زاویه فک شخص به وظیفه خود عمل می‌کنند، آنها با ارسال خون به مغز توانایی صحبت کردن، فکر کردن، احساسات و حرکات بدن و حتی شخصیت فرد را کنترل می‌کنند و در صورت آسیب و انسداد شریان های کاروتید فرد به کل توانایی های خود را از دست می‌دهد.

این شریان ها به دلیل تجمع چربی ها و کلسترول و دیگر مواد واقع در خون باعث انسداد شریان کاروتید می‌شوند، از جمله این مواد مضر و مسدود کننده می‌توان اشاره داشت به سلول های التهابی، پروتئین و کلسیم اضافی و مواد زائد سلولی، که هرکدام از آنها به مرور زمان با چسبیدن به دیوار های رگ باهم ترکیب شده و در نتیجه ماده ای به اسم پلاک را به وجود می‌اورند.

ماده پلاک از دلایل اصلی ایجاد این مشکل یا همان مسدودی شریان کاروتید می‌باشد، پلاک شریان های کاروتید واقع در گردن و دیگر قسمت های بدن را نازک و مسدود میکند و در نتیجه منجر می‌شود فرد در خطر سکته مغزی قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که مصرف دخانیات و چربی زیاد، فشار خون بالا، دیابت و سطح بالای قند در خون از جمله مهم ترین دلایل بروز این مشکل است پس برای پیشگیری از آن بهتر است در زمان مشخص هر سال آزمایش دهید و از شدت این بیماری ها در بدن جلوگیری نمایید.

انسداد شریان کاروتید گردن

علائم بیماری انسداد شریان کاروتید

به طور کل زمانی که در مراحل اولیه است از علائم مشخصی برخوردار نمی‌باشد و شخص از وجود آن اطلاعی ندارد، بنابراین ممکن است تا مدت ها نادیده گرفته شود و رفته رفته پیشرفت کند و با مسدودی راه های جریان خون به مغز موجب سکته در فرد شود، از جمله علائم سکته مغزی در اثر شریان کاروتید می‌توان اشاره داشت به بی حسی و ضعف مشکل در صحبت کردن و حرکات بدن که به سادگی تشخیص آن واضح می‌باشد.

 از آنجایی که شریان کاروتید بر تمامی رویداد های مهم بدن نقش دارد انسداد در آن موجب اختلال در حافظه فرد، تغییر شخصیت و خلق و خو، ناتوانی در صحبت و ناتوانی در دید درست و در آخر موجب سر درد شدید می‌شود، این موارد بسته به شدت بیماری متفاوت است.

توجه داشته باشید که پس از سکته مغزی فرد بهتر است حدود 4 ساعت بعد درمان شده و به حالت قبل از وقوع بیماری برگردد، در غیر این صورت مشکلات ناخوشایندی گریبان گیر فرد خواهد شد.

چگونگی تشخیص انسداد شریان کاروتید

برای تشخیص دقیق علائم باید از   بهترین متخصص ستون فقرات در تهران کمک گرفته شود، با استفاده از معاینات فیزیکی و مطالعه سابقه پزشکی فرد بیمار، پزشک متخصص می‌تواند به درستی یا نادرستی ابتلا به بیماری در فرد پی ببرد.

از جمله آزمایشاتی که با استفاده از آن فرد می‌توان به وجود این بیماری پی ببرد می‌توان اشاره داشت به سونوگرافی کاروتید، این روش تشخیص بسیار آسان و بدون درد می‌باشد و هیچ ضرری برای شخص بیمار ندارد، با استفاده از سونوگرافی کاروتید پزشک می‌تواند به میزان پلاک های واقع در بدن پی برده و میزان گرفتگی و انسداد را به سادگی تشخیص دهند.

همچنین از دیگر روش های تشخیص گرفتگی رو های گردن می‌توان اشاره کرد به آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی، که در این روش پزشک متخصص مغز و اعصاب با استفاده از یک دستگاه مغناطیس بزرگ از شریان های کاروتید عکس می‌گیرد و در صورت وجود انسداد درمان های لازم برای آن را تجویز می‌کند، این عکس معمولا بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده می‌شود.

انسداد شریان کاروتید گردن

درمان انسداد شریان کاروتید

خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و در صورت اطلاع از آن در مراحل اولیه به سادگی می‌توانید برای درمان آن اقدام کنید، به طور کل اگر بیماری در مراحل پیشرفته نباشد پزشک متخصص تغییر در سبک زندگی را به شما پیشنهاد خواهد داد.

تغییر در سبک زندگی معمولا یک دوره درمان طولانی و راحت است که هر فرد می‌تواند به سادگی به آن بپردازد و انسداد را تا حدودی کاهش دهد، به طور کل مصرف دخانیات و چربی و.. باعث بیماری انسداد و نازکی شریان ها می‌شود، پس با ترک سیگار و رژیم غذایی مناسب شخص می‌تواند آن را درمان کند.همچنین اگر از بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا مبتلا هستید با کنترل آن کمک بزرگی به توقف پیشرفت بیماری خواهید کرد.

اگر بیماری در حد متوسط باشد پزشک ممکن است در کنار تغییر سبک زندگی داروهایی را نیز به شما تجویز کند که استفاده مکرر از آن باعث جلوگیری از انسداد رگ ها میشود، یکی از این دارو ها آسپرین است.

در صورت شدت انسداد رگ ها پزشک جراحی را به شما پیشنهاد می‌کند، در این مرحله  فوری برای جلوگیری از سکته مغزی بسیار مهم می‌باشد بنابراین برداشتن انسداد در شریان باید در سریع ترین زمان ممکن انجام بپذیرد.

اندآرترکتومی کاروتید از جمله بهترین راه های درمان برای گرفتگی رگ های کاروتید است، در این روش جراحی، پزشک با ایجاد برشی در ناحیه جلویی گردن شریان آسیب دیده را بررسی و پلاک های موجود در آن را خارج کرده و در آخر با استفاده بخیه آن را ترمیم می‌کند.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

2 نظر

  • برای ما لیزر درمانی رو پیشنهاد کردید که عالی و اثربخش بود من خیلی به کاررشما ایمان دارم دکتر همیشه موفق باشین

  • سلام خسته نباشید خواستم بدونم شما برای درمان و مشاوره انلاین وقتتون رو در اختیار بیمارها میزارین؟ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *