انجام نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله

لازم به ذکر است که عصب بدن از مهم ترین بخش های بدن است که وظیفه دارد پیام ها را بین مغز و اندام های مختلف بدن منتقل کند. این پیام ها به شکل امواج الکتریکی حرکت می کنند و رستوران مغز را منتقل می کنند حال تصور کنید که این کار با مشکل روبرو شود پزشک برای تشخیص اختلال های عصبی و عمل کرد آن ها از نوار عصب و عضله استفاده می کند. نوار عصب و عضله فعالیت عصب را بررسی می کند. در مواقع می توان گفت که این نوار ها مکملی برای چک کردن رفتار عصب و عضله است .انجام نوار عصب و عضله به بررسی فعالیت عصب و عضله می پردازد و برای بیمارانی که دچار مشکلات اسکلتی و عضلانی شده‌اند تجویز می‌شود.

بدن انسان دارای یک مولد الکتریسیته است که هدف تولید الکتریسیته انتقال پیام ها بین اندام و مغز می باشد.  انتقال پیام ها معمولاً با علائمی مانند گرما، درد، فشار و حس لمس همراه است. همچنین دیگر حس هایی مانند شنیدن و دیدن تنها با انتقال پیام به مغز از طریق عصب انجام می شود. در واقع اعصاب با استفاده از امواج الکتریکی به انتقال پیام ها می پردازد. در صورتی که اعصاب و امواج الکتریکی دچار مشکل شود، عملا انجام هر کاری از اختیار فرد خارج می شود. انتقال پیام ها از طریق اعصاب برای هر کاری الزامی است. مثلاً زمانی که شما تصمیم بگیرید حرکت کنید یا راه بروید، پیام از طریق اعصاب به مغز می رسد و مغز دستور حرکت می دهد.
حال در صورت وجود اختلال در انتقال امواج الکتریکی باید چه کار کرد؟ روشی که به میزان شدت و سرعت و همچنین ویژگی های امواج الکتریکی در طول انتقال از اندام به مغز می پردازد، همان تست نوار عضله است. از ویژگی‌های مهم نوار عصب و عضله این است که شدت صدمه به عصب را مشخص می دهد و علت آن را کاملاً نشان می دهد. یکی دیگر از کاربردهای که تست نوار عصب و عضله، شناسایی فشار حاد دیسک بر روی عصب است. پزشک به راحتی می تواند از طریق نوار عصب و عضله میزان درگیری دیسک یا آرتروز گردن و یا آرتروز کمر را تشخیص دهد و به کمک آن تعیین کند بیمار برای درمان نیاز به جراحی دارد یا روش های درمانی.

نوار بهداشتی چیست؟

نوارِ عصب و عضله برای چک کردن سلامت عصب و عضله است. این نمونه ها با قرار دادن الکترود روی آن عضله مورد نظر شروع می شود تا بتواند فعالیت الکتریکی آن عضله را ثبت و ضبط کند. نوار عصب و عضله می تواند مشکلات زیر را به راحتی تشخیص دهد.

• ضعف عضلانی، بی حسی و خارش
  • فلجی اندام
  • گرفتگی عضلات
  • داشتن تیک
  • اختلال های عضلانی
  • رادیکولوپاتی
  • مشکلاتی در ضعف نورون های عصبی در سیگنال های الکتریکی
  • مشکلاتی که به سیستم عصبی مربوط است

تست نوارِ عصب و عضله چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفتیم، این تکنولوژی اختلال عصب در مناطق مختلف به آسانی تشخیص می دهد که در طول تست، برای تشخیص میزان درگیری اندام های بالاتنه از نوار عصب دست و برای مشخص شدن اندام های تحتانی از نوار عصب پا استفاده می شود. زمانی که این تست انجام می شود ممکن است فرد متخصص از شما بخواهد عضله خود را گاهی شل کنید و یا گاهی منقبض. در هر کدام از این حالت ها امواج عصبی به صورت خاص تولید می‌شود. هنگام انجام این تست متخصص کاملاً متوجه می شود که آیا عضله شما به خوبی کار می‌کند یا نه. اختلال در کارکرد عضله های مختلف بدن ممکن است به دلیل مشکلات و بیماری‌های مختلفی باشد که تشخیص آن توسط متخصص طب فیزیکی مشخص می شود.
انجام نوار عضله و عصب به گونه ای است که ابتدا سوزن های بسیار ظریفی از طریق پوست به داخل عضله شما وارد می شود. این سوزن ها الکتریسیته تولید شده در عضله را دریافت و از طریق سیم به دستگاه خاصی منتقل می کنند. دستگاه به بررسی پیام های عصبی شما می پردازد و آن ها را ثبت می کند. ممکن است هنگام فرو بردن سوزن ها در پوست کمی احساس درد داشته باشید. اما نگران نباشید. این درد بعد از مدتی کاملا برطرف می شود و بعد از خارج کردن سوزن ها جای سوزن ها کمی دچار سوزش می شود. این سوزش بعد از چند روز از بین می رود.

تست نوار عصب و عضله چگونه انجام می شود؟
نکته مهم برای تست! در صورتی که داروی خاصی جهت رقیق شدن خون مصرف می کنید یا دچار بیماری ریوی هستید و یا ممکن است بدنتان در خطر ابتلا عفونت باشد، قبل از انجام تست حتما به متخصص اطلاع دهید. همچنین برای انجام این تست بر روی پوستتان هیچ گونه کرم یا لوسیونی نزنید.
معمولاً جواب تست نوار از عضله و عصب بلافاصله بعد از انجام آن مشخص می شود و نیازی به مراجعه دوباره نخواهد بود.

نوار عصب و عضله چه قدر طول می کشد

شایان به ذکر است که این تست باید توسط متخصص نوارِ عصب و عضله انجام شود؛ این تست  با توجه به شرایط فرد و اطلاعاتی که باید دریافت کند انجام می شود و معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. برای انجام این تست لازم نیست شرایط خاصی داشته باشید. اما خب برای دریافت نتیجه ی دقیق تر بهتر است ناشتا باشید و لباسی راحت بپوشید تا به همه ی نقاط بدن دسترسی داشته باشید.

چه مواقعی از نوار عصب و عضله استفاده می شود؟

زمانی که برخی موارد درمانی نتیجه موثری بر روی درد عضلانی نداشته است، متخصص استفاده از نوار عصب و عضله را تجویز می کند. این روش تشخیصی برای بیماری های متخلف بسیار کاربردی است. برخی از این گونه بیماری ها شامل موارد زیر است:

• افرادی که دچار دیابت التهابی عصبی شدند و علائمی شبیه دیسک دارند. در این مواقع جراحی دیسک نه تنها  هیچ اثری ندارد، بلکه شرایط بیمار را حادتر می‌کند. چنین مواقعی انجام نوار عصب و عضله بسیار کمک کننده است.
  • از دیگر مواردی که بیماران برای انجام تست نوار عصب و عضله مراجعه می کنند این است که به مبتلا شدن به دیسک کمر و گردن مشکوک هستند. با انجام این تست دیسک گردن و کمر کاملاً مشخص می‌شود و شدت آن مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در مواقعی که پزشک می خواهد وجود سندروم تونل را تشخیص دهد تست نوار عصب و عضله را با هم انجام می دهد تا دیگر بیماری هایی مثل درگیری ریشه گردنی مورد بررسی قرار نگیرد.

در حقیقت تست نوار عصب و عضله میزان آسیب دیدگی و محل عصب درگیر شده را کاملا مشخص می کند و در تصمیم گیری بهتر پزشک بسیار کمک کننده است. انجام تست نوار عصب و عضله برای دریافت موج حسی انجام میشود که طی آن عصب در یک محل تحریک می‌شود پاسخ تست از روی پوست دریافت می شود. پزشک با استفاده از این تست به خوبی می تواند تصمیم بگیرد که بیمار نیاز به جراحی دارد یا نه.

معمولاً تست نوار عصب و عضله با یک بررسی الکترودیاگنوستیک انجام می شود.
با بررسی الکترودیاگنوستیک ۲ تست نوار عصب و عضله به دست می آید. اولین تست مربوط به نوار عضله است که توسط الکترومیوگرافی انجام می‌شود. دومین تست هم بر روی پیام های عصبی که به آن نوار عصبی هم می‌گویند، صورت می گیرد. البته میزان دقت نوار عصب و عضله برای مشخص شدن مشکل همیشه دقیق نمی باشد. برخی اوقات با وجود بیماری های عصبی تست نوار عصب و عضله به صورت غیر طبیعی نشان داده می شود و عملا بی نتیجه است.
جواب تست توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و مغز و اعصاب مورد بررسی قرار می‌گیرد این تست معمولاً برای بیماری هایی  همچون سندروم کارپال تونل یا سندروم فشار به عصب اولنا در مچ دست و یا مورد بررسی قرار دادن سیاتیک و دردهای گردن که به دست کشنده می‌شود انجام می‌شود. همچنین برای مشخص شدن تاثیر دیابت بر روی اعصاب و بررسی آسیب عصب بعد از ضربه به اندام تست نوار عصب و عضله تجویز می شود.

چه مواقعی از نوار عصب و عضله استفاده می شود؟ علائمی که منشاء آن درگیری عصب می باشد.

کسانی که علائمی مانند احساس گزگز یا مور مور شدن و همچنین داغی کف پا و یا برعکس سرد یا یخ بودن کف پا را تجربه می کنند ممکن است دچار درگیری عصب در قسمت های پایینی ستون فقرات شده باشند که با استفاده از تست نوار عصب و عضله منبع درگیری عصب مشخص می شود. بیماران دیگر که درگیری عصب شان مربوط به ناحیه کمر و گردن است و با درد در استخوان های پا یا استخوان های دست روبرو هستند هم باید تست نوار عصب و عضله باید انجام دهند. بیماران هم دیابتی با مشکلاتی مانند احساس گزگز و مورمور شدن با بی حال شدن پاها روبرو می شوند که با انجام تست نوار عصب و عضله بیماری شان کاملا تشخیص داده می شود. میزان صدمه افرادی که بر اثر ضربه یا تصادف عصبشان دچار مشکل شده است هم با کمک نوار عصب مشخص می شود. همچنین  با کمک این تست می توان تشخیص داد صدمه در حال بهبودی است یا روند بهبودی و متوقف شده.

کاربردهای مختلف تست نوار عصب و عضله

همانطور که متوجه شدید، تست نوار عصب و عضله برای معاینه دقیق تر تجویز می شود که در موارد زیر بسیار کاربردی است:

• میزان عملکرد درست اعصاب محیطی حرکتی حسی و عضلانی
  • مشخص شدن محل آسیب وارد شده
  • مشخص شدن نوع اختلال ایجاد شده
  • انتخاب روش مناسب برای درمان توسط متخصص
  • برای تزریق موضعی
  • تخمین زمان آسیب وارد شده
  • تشخیص چند دیسک کمر و دیسک گردن
  • تشخیص ضایعات اکسونال
  • تشخیص بهبودی یا بد تر شدن اندام آسیب دیده

نکاتی که باید قبل از انجام تست نوار عصب و عضله بدانید.

سعی کنید مرکزی را برای انجام تست نوار عصب و عضله را انتخاب نمایید که نکات بهداشتی در آن کاملاً رعایت شده باشد و لباسی که تن تان می کنید گشاد و عوض کردن آن راحت باشد تا هنگام گرفتن نوار عصب و عضله عضو مورد نظر در دسترس متخصص قرار گیرد.

آیا نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس هم استفاده می‌شود یا نه؟

تست نوار عصب و عضله برای بیماران دچار ام‌اس استفاده می‌شود. اما این تست برای تشخیص ام اس نمی‌باشد. بلکه تنها علت بی حسی و خواب گرفتگی ستون فقرات مشخص می شود. چرا که بیماری ام اس موجب ضعف عضلانی می شود و اعصاب و عضلات به خاطر این بیماری درگیر می شوند که به کمک نوار عصب و عضله علائم بیماری ام اس مورد بررسی قرار می گیرد. کاربردهای مختلف تست نوار عصب و عضله

برخی علائمی که نیاز به انجام تست نوار عصب و عضله دارند.

متخصص با مشاهده علائم نشان دهنده اختلال عضلانی عصبی توصیه می کند این تست انجام شود. برخی از این علائم شامل موارد زیر می باشد:

• درد یا گرفتگی عضلانی
  • ضعف عضلانی
  • بی حسی
  • احساس خارش
  • فلج
  • انقباض غیر ارادی عضلانی یا داشتن تیک

نتایجی که با استفاده از این تست به دست می ‌آید ، به پزشک در تشخیص علت های زمینه ای مانند اختلال عضلانی، اختلال در توانایی، نورون عصبی برای ارسال سیگنال های الکتریکی به ماهیچه، اختلالات عصبی، رادیو کلو پات، (اختلال اعصاب محیطی که موجب مشکل در عصب های خارج از رحم می شود) کمک می کند.

شرایط بعد از انجام نوار عصب و عضله چیست ؟

همان گونه که گفتیم این تست شرایط سخت و خاصی ندارد اما بهتر است از قبل درباره ی دارو هایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید؛ اختلال های خون ریزی را نیز بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید. شما می توانید بعد از انجام این تست کلینیک را ترک کنید. چنان چه بعد از انجام این تست شاهد کبودی بودید و یا این که دردی را احساس کردید اصلا نگران نباشید این اتفاق طبیعی است و بعد از گذشت مدتی این مشکل از بین می رود اما اگر یکی از مشکلات زیر را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

• اگر پوستتان دچار قرمزی زیاد و یا حتی عفونت شد
  • احساس ضعف در به حرکت درآوردن عضو مورد نظر
  • احساس کرختی و بی حسی
  • وضعیت غیر عادی که موجب نگرانی شود.

آیا نوار عصب و عضله دردناک است ؟

پزشک موردنظر ابتدا به خوبی ناحیه ی مورد نظر را با ماده ضد عفونی کننده تمیز و ضد عفونی می کند و سپس با کمک یک سوزن الکترود ها را وارد بافت های عضلانی می کند .  قطعا در حین وارد شدن سوزن کمی احساس درد داشته باشید اما خب این درد اصلا نگران کننده نیست و می توانید آن را به راحتی تحمل کنید.

نوار عصب و عضله چه چیزی را نشان می دهد

معمولا بعد از انجام تست خیلی سریع نتیجه مشخص می شود و اطلاعات مورد نیاز ثبت می شوند و برای پزشک شما ارسال می شوند و آن وقت تحلیل و تفسیر توسط پزشک شما انجام می شود . این نوار فشار های عصبی و آسیب ها را شناسایی می کنند و آن وقت پزشک نظر قطعی خود را اعلام کند. اگر بخواهیم کمی دقیق تر و جزئی تر بگوئیم که نوارِ عصب و عضله چه چیزی را مشخص می کند باید اضافه کنیم که چنان چه بیماری داشته باشید که این بیماری عصب شما را به خود درگیر کند مثل میوپاتی یا نوروپاتی از نوار عصب و عضله برای تشخیص آن استفاده می شود. معمولا درد هایی که افراد در پا و زانو احساس می کنند به خاطر فشرده شدن اعصاب است . علاوه بر این ها برای فهمیدن علت ضعف عضله پا،  گیر کردن عصب در کف یا مچ پا، داغ و یا سرد بودن کف پا به طور مداوم از این نوار استفاده می شود .

نوار عصب و عضله برای کودکان چه فرقی با بزرگسالان دارد

باید خدمتتان عرض کنیم که نوارِ عصب و عضله کودکان نیز هم چون بزرگسالان برای تشخیص مشکلات عصبی عضلات است که توسط پزشک متخصص انجام می شود‌ . نوار عصب در قسمت های مختلف بدن مثل صورت، دست، لگن، معقد و غیره استفاده می شود. معمولا پزشک برای درمان بیماری هایی مثل ام اس، بی اختیاری ادرار و مدفوع و حتی گردن درد و کمر درد دستور نوار عصب می دهد.

بهترین کلینیک نوار عصب

چنان چه قصد دارید برای انجام نوارِ عصب و عضله به یک کلینیک مراجعه کنید حتما باید به سراغ بهترین کلینیک بروید. یک کلینیک معتبر  پزشک های کار بلد و حرفه ای دارد و با بهترین و مجهز ترین دستگاه ها کار می کنند و این گونه می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن به دقیق ترین جواب برسند . اگر به دنبال بهترین کلینیک نوار عصب هستید می توانید به کلینیک دکتر اسماعیل نوری مراجعه کنید و با خیال راحت ریشه ی مشکلات خود را کشف کنید و در صورت داشتن مشکلی خیلی فوری درمان را شروع کنید و به روال طبیعی زندگی برگردید پس تعلل را کنار بگذارید و همین حالا به پزشک مراجعه کنید و به درد کشیدن خاتمه دهید.