فتق دیسک کمر

به علت شرایط زندگی مدرن امروزی اکثر کارها پشت میزی و به صورت نشسته انجام می شود و همین امر برای شما عزیزان کمر درد را به دنبال دارد. کمر درد یک درد ناخوشایند می باشد. هنگامی که درد کمر شروع می شود شما را از ادامه کارهایتان باز می دارد و ما در اینجا به یکی از علل  کمر درد به نام فتق دیسک کمر را توضیح می دهیم.

عوامل ایجاد کمر درد چیست؟

هنگامیکه به مرور زمان ماده ژلاتینی، در اثر موارد مختلف به هم ساییده شوند به دنبال آن از دست رفتگی قوام ماده ژلاتینی و فرسوده شدن را به همراه دارد. درد کمر به صورت یکباره به سراغ شخص نمی آید بلکه در گذر زمان و با کارهای که بر سر این کمر بی زبان می آوریم صدایش در می آید و تازه شما متوجه می شوید که چه کارهای کرده اید که این بلا را بر سر کمر خود آورده اید. با بزرگ تر شدن شکم در اثر فعالیت نکردن و زایمان دراکثر خانم ها درد کمر شایع تر می باشد.

با بالا رفتن سن آرتروز به سراغ بدن آمده و همه این عوامل بر روی کمر شما و ایجاد درد در آن دخیل است. همان طورکه اطلاع دارید نقش شکم بر روی ستون مهره ها حائز اهمیت می باشد و در صورت تضعیف عضلات شکم فشار اصلی بر روی مهره های کمر می افتد و باعث درد کمر نیز می شوند. گاهی اوقات کمر درد ایجاد شده را با انجام حرکات کششی و نرمشی به کلی رفع و رجوع می کنند و احتیاجی به هزینه های گزاف عکس گرفتن از کمر ندارند حتی زمانی که به پزشک مراجعه میکنید بهترین جراح دیسک کمر در تهران به شما توصیه میکند مدتی استراحت کنید تا درد ناشی از حرکات کششی یا ورزش بهبود یابند.

فتق دیسک کمر

علامت مهم ایجاد فتق دیسک کمر چیست؟

همان درد معروف که شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد درد سیاتیک است که علامت و هشدار ایجاد دیسک کمر می باشد. به دردی که ازکمرشخص شروع و همانند یک نواری به یک و یا هر دو پا  ادامه می یابد، سیاتیک گفته می شود. سیاتیک یک بیماری تلقی نمی شود بلکه یک زنگ هشداراست. در اثر افزایش سن که به 40 سالگی می رسد و شیوه زندگی افراد درطول عمرشان در از دست دادن مایع داخل دیسک کمر اثر می گذارند.

دیسکی که خاصیت ارتجاعی خودش را دراثر موارد ذکر شده از دست می دهد با یک تلنگر همانند: بلند کردن شی سنگین و حتی حرکتی نامناسب به صورت خود به خود بیرون می زند و به دنبال آن شما با درد ایجاد شده دست و پنجه نرم می کنید. فتق دیسک کمر اعصاب مجاور تحریک می کند و باعث ایجاد درد و بی حس در دست و پا می شوند. بیشتر موارد دیده شده فتق دیسک کمر در سنین 35 تا 50 سال می باشد.

ساختار دیسک و وظایف مهم آن در بدن چیست؟

ساختار دیسک دربدن از نخاع، رشته عصبی، هسته دیسک و حلقه دور دیسک تشکیل شده است. دیسک بین مهره های ستون فقرات قرار دارد و همانند یک بالشتک می باشد و همه فشارهای وارد شده بر ستون مهره ها را جذب می کند. پس نتیجه می گیریم اون دیسک های بین مهره های ستون فقرات همانند یک کمک فنر، هر ضربه وارد شده را خنثی می کند در واقع بادیگارد مهره های  بدن است.

یک دیسک سالم زمانیکه تحت فشار نباشد حالت کروی دارد و اما در اثر فشار وارده بر روی دیسک پهن می شود و حالت تخم مرغی پیدا می کند.  دیسک های پایین کمر به علت آنکه بیشتر مورد استفاده هستند، از ضخامت بیشتری نسبت به دیسک های فقرات بالای کمر برخوردار هستند. در طی مطالب گفته شده به وظایف دیسک های بین مهره ای نیز می پردازیم.

برای آنکه حرکات در بین مهره به سهولت انجام شود به سه صورت اصلی می باشد. خم شدن (فلکسیون) صاف شدن (اکسانسیون)و درآخر چرخشی(روتاسیون) انجام می گیرد که همین حرکت چرخشی به جلو و یا طرفین نیز در بر می گیرد. خاصیت ارتجاعی دیسک بین مهره ای  به دو عامل بستگی دارد.

یک سالم بودن حلقه فیبری و دیگر آب کافی در هسته مرکزی می باشد. در اینجاست که با یک حرکت نا بهنجار و یا بلند کردن اجسام سنگین به این ناحیه آسیب وارد می شود و باعث فتق دیسک بین مهره ای و ایجاد درد می شود. محیط درد رخ داده در پشت کمر و یا چپ و راست بدن را درگیر می کند. یک پا و یا هر دو پا درد قالب می شود ولی اکثر اوقات در همان طرف از بدن که فتق ایجاد شده درد متمرکز تر است به این حالت پارگی دیسک نیز گفته می شود.

فتق دیسک کمر

علائم فتق دیسک کمر چیست؟

درد فتق دیسک کمر همیشه با بروز علائم نمی باشد و با گرفتن عکس تازه تشخیص داده می شود. بیشترین درد که از سوی مریض بیان می شود در ناحیه ران، ساق و باسن است. بهترین متخصص ستون فقرات در تهران با شرح حالی که بیمار می دهد و علائم ایجاد شده تشخیص می دهد که به کدامین مهره آسیب وارد شده است. بارزترین علائم دیسک کمرکه از سوی بیمار بیان می شود می توان به اولین آن که درد در پا می باشد شروع کرد.

با توجه به آسیب وارد شده به مهره های ستون فقرات درد متفاوت می باشد. اگر هنگام خندیدن و عطسه درد را احساس کنید یعنی اینکه فتق دیسک در مهره های گردنی ایجاد شده است و اگر درد در ران، ساق و ران احساس شود، فتق دیسک در مهره های پایین کمر رخ داده است.

بی حس و سوزن سوزن شدندومین علائم بروز و زنگ هشدار فتق دسیک کمر است. درد ایجاد شده در نواحی مختلف با توجه به آسیب وارد شده می باشد.  فتق دیسک بین مهره ای به علت آنکه به اعصاب نزدیک خود فشار و تحریک وارد می کند با گزگزشدن و بی حسی خود را نشان می دهند. ضعف دیگر علائم فتق دسیک کمر است. عضلاتی که توسط اعصاب که تحت تاثیر می باشند ضعیف می شوند و همین امر به فرد  توانایی ایستادن و بلند شدن را نمی دهند. بهتر است در اینگونه مواقع به  متخصص کمردرد در تهران مراجه شود.

کلام آخر

همیشه در هر کاری پیشگیری بهتر از درمان است. بیاید با انجام یک سری از کارها که برای کمر مفید می باشد برای همیشه و تا آخر عمرتان با درد کمر مواجه نشوید که درد بسیار بدی می باشد. با نرمش و فعالیت مداوم خود را برای همیشه بیمه کنید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *