سندرم مفصل فاست

سندرم مفصل فاست یک سندرم خاص است که وقتی عملکرد مفاصل بطور طبیعی نباشد باعث کمر درد و گردن درد می شود و حالت قفل شدن در کمر یا گردن بروز می کند و هم چنین  باعث ساییدگی شدید فاست مفاصل و انسداد مفاصل و انقباض عضلانی می شود.درد در مفصل های بین مهره ای را سندرم مفصل فاست یا آرتروز استخوانی می گویند.اکثر افرادی که دچار سندرم مفصل فاست هستند دقیق علامت آن را نمی دانند و ممکن است با دیسک کمر اشتباه بگیرند دراین مقاله به سندرم مفصل فاست و علائم تشخیص و درمان آن می پردازیم.

علت به وجود آمدن سندرم مفصل فاست

• سن، وقتی که سن بالا می رود غضروف بین مفصل هم تحلیل می شود
  • افزایش وزن، حرکت های تکراری، آسیب دیدگی، قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب عواملی هستند که باعث می شود حرکت مفصل تغییر کند و منجر به ایجاد درد شود.
  • بیماری های خود ایمنی مثل روماتیسم
  • فشار و ضربه: انجام کارها و فعالیت های سنگین به طور مکرر

این بیماری هم در آقایان و هم خانم ها دیده می شود و همچنین افرادی بین سنین چهل تا هفتاد سال بیشتر دیده می شود  همچنین افرادی که دچار آرتروز هستند بیشتر در خطر این بیماری هستند.

چند علت درد مفاصل فاست

• قفل شدن مفاصل
  • التهاب و تورم مفصل
  • گرفتگی عضلات
  • ساییدگی عضلات مفصلی و آرتروز مفاصل
  • چسبندگی و کوتاه بودن کپسول بین مفصلی

علائم سندرم مفصل فاست

• شدید شدن درد هنگام ایستادن و درد هنگام تغییر شکل دادن بدن بعد از مدتی
  • درد نواری در ناحیه کمر
  • انتقال درد به کمر و به پاها
  • سرایت کردن درد به گردن
  • درد هنگام لمس کمر
  • گرمای موقت باعث بهبود درد می شود
  • در زمستان به دلیل رطوبت درد بیشتر می شود
  • درد هنگام راست شدن کمر بعد از خم شدن
  • ضعف عضلانی

نحوه تشخیص سندرم مفصل فاست

نحوه تشخیص سندرم مفصل فاست کمی دشوار است چون مثل یک کمر درد خود را نشان می دهد. در ابتدا باید مطمئن شوید که اختلال عملکردی در معده و مثانه یا انقباض دیافراگم وجود ندارد و بعد برای تشخیص این سندرم باید آزمایش های زیر انجام دهید

• بررسی سوابق در این روش پزشک ابتدا علائم ایجاد شده را در گردن، کمر، ستون فقرات را مشاهده می کند
  • مشاهده و بررسی های فیزیکی در این روش بهترین متخصص ستون فقرات در تهران با لمس کرده محدوده درد در گردن و کمر و انجام دادن چند حرکت فیزیکی می تواند میزان درد و محدودیت درد را تشخیص دهد
  • اشعه ایکس معمولا برای پی بردن به مشکلات غیر طبیعی ستون فقرات استفاده می شود.
  • سی تی اسکن برای تشخیص جزئیات بیشتر از سطح بین مفاصل بکار می رود
  • ام ار آی که از روش سی تی اسکن دقیتر است و میزان درد کمر و جزئیات درد را بهتر نشان می‌دهد
  • تشدید مغناطیسی
  • تست انفیلتراسیون ونیز یا بی حسی موضعی یا روش عصب کشی : در این روش مقداری انرژی ارسال می شود که با گرما به رشته عصبی آسیب می رساند و باعث می شود درد را تسکین دهد

این روش مناسب ترین و تعیین کننده ترین روش هاست و کم تهاجمی است.

روش های درمان سندرم مفصل فاست

روش های درمانی خانگی

• استراحت کوتاه مدت وقتی که شما دچار درد در ناحیه گردن و کمر می شوید باید حداقل به مدت سه روز استراحت کنید و انجام فعالیت های سخت و سنگین خودداری کنید.
  • ماساژ ناحیه ی درد با پماد های عضلانی و ضد درد و ضد اسپاسم، گذاشتن حوله گرم در ناحیه درد یا آب گرم می تواند درد را تا حدودی تسکین دهد.
  • استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب برای تسکین درد می توانید با مشورت پزشک استفاده کنید.
  • تزریق آمپول های کاهش دهنده درد و التهاب و شل کننده عضلات یکی از از راه های درمان خانگی سندرم مفصل فاست است.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم: وقتی کمپرس سرد یا گرم روی ناحیه درد بگذاریم باعث افزایش گردش خون می شود و درد را تسکین می دهد.
  • تمرینات ورزشی مناسب گردن و کمر که با تجویز فیزیوتراپیست باید انجام شود و در تسریع بهبود درد کمک می کند و از آسیب های بیشتر جلوگیری میکند.
  • استفاده از تجهیزات پزشکی مثل گردنبند و کمربند برای مدت کوتاهی می تواند درد را کاهش درد و از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

تمرین درمانی

این روش به کمک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران یا تمرین درمانی باید انجام شود فیزیوتراپیست با توجه به میزان آسیب دیدگی فاست در  کمر و گردن ورزش هایی به شما می دهد که هم درد را تسکین دهد هم عضلات را تقویت کند و ازاسپاسم و گرفتگی عضلات گردن و کمر جلوگیری کند و هم چنین از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کند.

درمان سندرم مفصل فاست با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به روش های خاصی از جمله روش های دستی و غیر دستی صورت گرفته است و با استفاده از دستگاه های متنوع کمک می‌کند وضعیت بیمار بهبود بخشید و مانع از پیشرفت بیماری شود.در فیزیوتراپی راه رفتن صحیح بلند کردن اشیا به شکل صحیح را به شما آموزش می دهد.

یکی دیگر از روش های درمانی برای سندرم مفصل فاست ترریق می‌باشد

تزریق در مفصل فاست باعث کاهش درد، کاهش آرتروز، و کاهش تحلیل رفتن مفاصل میشود. وقتی پزشک داروی بی حسی و استروئیدی را به داخل کپسول مفصل فاست تزریق کرد باعث تقویت ستون فقرات و تقویت آن ها میشود و باعث کاهش تحلیل رفتن غضروف های مفصلی و مهره ها می‌شود و باعث افزایش دامنه حرکتی گردن و کمر می شود در نتیجه از پیشرفت سندرم مفصل فاست و آرتروز جلوگیری می کند.

در صورتیکه هیچ کدام از روش های بالا تاثیرگذار نبود جراحی گزیده مناسبی می تواند باشد

جراحی مفاصل فاست به این صورت است که با اتصال مفاصل به هم برای برقراری پایداری در ستون فقرات همراه خواهد بود برای اتصال مفاصل از پیوند استخوانی استفاده می شود که ممکن است از استخوان لگن خود بیمار استفاده شود یا از فرد دیگری به بیمار پیوند زده شود.

کلام آخر

شما میتوانید از سندرم مفصل فاست پیشگیری کنید با پرهیز از اضافه بار روزانه روی کمر، و ورزش های مناسب برای تقویت عضلات انجام دهید در آخر از کم تحرکی بپرهیزید.