نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل یا آرتروپلاستی جراحی برای جایگزینی تمام یا بخشی از مفصل است. زانو یکی از رایج ترین مفاصلی است که جراحان با جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی جایگزین می کنند. جراح شما استخوان و غضروف فرسوده یا آسیب دیده مفصل طبیعی شما را با پروتز جایگزین می کند. معمولاً حداقل چند ماه طول می کشد تا پس از جراحی تعویض مفصل بهبودی حاصل شود. زمان بهبودی شما بستگی به این دارد که کدام مفصل نیاز به تعویض دارد.
تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی زانو) جراحی برای جایگزینی تمام یا بخشی از مفصل زانو است. جراح شما غضروف و استخوان آسیب دیده را با مفصل مصنوعی جایگزین می کند. بهبودی کامل پس از تعویض زانو ممکن است تا یک سال طول بکشد، اما می‌توانید برخی از فعالیت‌های معمول خود را به تدریج با بهبودی از سر بگیرید.

تعویض مفصل یا آرتروپلاستی چیست؟

تعویض مفصل یا آرتروپلاستی یک عمل جراحی برای جایگزینی بخشی یا تمام مفصل است. پزشکان متخصص آن را جراحی تعویض مفصل یا تعویض مفصل نیز می نامند.

جراح قسمت های فرسوده یا آسیب دیده مفصل طبیعی شما را برمی دارد و آنها را با یک مفصل مصنوعی( پروتز ) ساخته شده از فلز، پلاستیک یا سرامیک جایگزین می کند.

مفاصل قابل تعویض یا آرتروپلاستیتعویض مفصل زانو

هر مفصل بزرگی را می توان با تعویض مفصل یا آرتروپلاستی جایگزین کرد، از جمله موارد زیر:

  • لگن
  • زانو
  • شانه ها
  • مچ پا
  • آرنج
  • مچ دست
  • انگشتان

جراح شما جایگزینی کامل یا ناکامل مفصل را پیشنهاد می کند:

  • تعویض کامل مفصل(آرتروپلاستی کامل): در طی یک تعویض کامل مفصل، جراح شما تمام قسمت های مفصل شما را با یک مفصل مصنوعی تعویض می کند.
  • تعویض ناکامل مفصل(آرتروپلاستی ناکامل): تعویض ناکامل مفصل دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. جراح شما فقط برخی از قسمت های مفصل شما را تعویض می کند.

تعویض مفصل یا آرتروپلاستی چه کمکی به درمان می کند؟

اگر علائم شدیدی دارید که پس از انجام درمان‌های غیرجراحی مانند اصلاح فعالیت، فیزیوتراپی یا داروها بهتر نشدند، ممکن است پزشک متخصص جراحی تعویض مفصل را توصیه کند. علائمی که می تواند باعث شود نیاز به جراحی مفصلی داشته باشید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد مفاصل
  • سفتی یا کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • تحرک محدود و مشکل در حرکت فیزیکی به دلیل مشکل مفصل
  • تورم مفصل
  • بی ثباتی مفصل

آرتروز شایع ترین دلیلی است که افراد نیاز به جراحی مفصل دارند. اکثر افرادی که جایگزینی مفصل را انتخاب می کنند، آرتروز دارند ، اما برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است به آن نیاز داشته باشند.

اگر شکستگی استخوان در مفصل خود را تجربه کرده اید یا اگر آرتریت پس از سانحه داشته باشید ، ممکن است فوق تخصص زانو عمل تعویض مفصل یا آرتروپلاستی را پیشنهاد دهد. ضربه ای که باعث شکستگی یا آرتریت پس از ضربه می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سقوط یا آسیب های جدی دیگر
  • تصادفات اتومبیل
  • آسیب های ورزشی

جراحی تعویض مفصل چقدر رایج است؟

تعویض مفصل یا آرتروپلاستی یکی از رایج ترین جراحی هاست. جراحان سالانه بیش از 850000 تعویض زانو و بیش از 450000 تعویض مفصل ران را در ایالات متحده انجام می دهند.

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی زانو) جراحی برای جایگزینی تمام یا بخشی از مفصل زانو است. جراح شما غضروف و استخوان آسیب دیده را با مفصل مصنوعی جایگزین می کند. بهبودی کامل پس از تعویض زانو ممکن است تا یک سال طول بکشد، اما می‌توانید برخی از فعالیت‌های معمول خود را به تدریج با بهبودی از سر بگیرید.

آرتروپلاستی زانو به بازسازی مفصل زانو اشاره دارد که اغلب بصورت جایگزینی کامل زانو انجام می شود. این روش کاملاً قابل اعتماد است و معمولاً در افراد مبتلا به آرتروز قابل توجه زانو که به درمان های دیگر به خوبی پاسخ نداده اند انجام می شود. اهداف اصلی جراحی تعویض مفصل زانو تسکین درد و بهبود عملکرد زانو است.

این روش شامل جایگزینی قسمت های آسیب دیده مفصل زانو با پروتز است که معمولاً از موادی مانند فلز و پلاستیک ساخته شده اند. در طول سال ها، پیشرفت در طراحی و فناوری، موفقیت و دوام تعویض مفصل زانو را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. هدف این جراحی بازسازی آناتومی طبیعی و عملکرد مفصل زانو است.

موارد نیاز به تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو درمانی برای درد و ناتوانی در زانو است. شایع ترین بیماری که منجر به نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو می شود، آرتروز زانو است. استئوآرتریت با تخریب غضروف مفصل مشخص می شود. افراد مبتلا به آرتروز شدید ممکن است نتوانند فعالیت های عادی شامل خم شدن زانو، راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها را انجام دهند. سایر اشکال آرتریت، مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت ناشی از آسیب زانو نیز ممکن است نیاز به تعویض مفصل داشته باشند.

برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده نیاز به تعویض زانو باشد عبارتند از درد مداوم زانو، کاهش تحرک و بدتر شدن درد با فعالیت. قبل از انجام عمل جراحی، بیماران تحت ارزیابی کامل از جمله معاینات فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری برای تایید تشخیص قرار می گیرند.

در طول تعویض زانو، جراح شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • غضروف و استخوان آسیب دیده را برمی دارد .
  • مفصل زانو مصنوعی را وارد می کند.
  • یک اسپیسر پلاستیکی که بالشتک صاف غضروف آسیب دیده یا برداشته شده را دوباره ایجاد می کند.
  • کشکک زانو را به گونه ای که با مفصل زانو مصنوعی جدید متناسب باشد (در صورت نیاز) تغییر شکل می دهد.

تعویض زانو چگونه دوام می آورد؟

دوام مفصل زانوی تعویض شده معمولا مدت زیادی طول می کشد. در واقع، بیش از 90 درصد افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام می دهند، عملکرد زانوی خود را برای 10 تا 15 سال بهبود می بخشند.

عوارض تعویض مفصل زانو

در حالی که جراحی تعویض زانو می تواند تسکین قابل توجهی و بهبود عملکرد را برای بیماران مبتلا به آرتریت زانو ارائه دهد، عوارض بالقوه ای نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه بود، مانند عفونت ها، لخته شدن خون و موارد دیگر. همکاری نزدیک بیماران با تیمی از متخصصان مراقبت های پزشکی، از جمله جراحان زانو ، ارتوپد ، فیزیوتراپیست ها، پرستاران و ارائه دهندگان مراقبت های اولیه، برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن پس از جراحی تعویض زانو بسیار مهم است. فیزیوتراپی و تغییر شیوه زندگی اغلب پس از جراحی برای کمک به بهبودی و سلامت طولانی مدت مفاصل توصیه می شود.

انواع تعویض زانو

جراح شما تعویض کامل یا ناکامل زانو را توصیه می کند:

  • تعویض کامل زانو: تعویض کامل زانو رایج ترین نوع تعویض زانو است. جراح شما هر سه ناحیه مفصل زانو را جایگزین می‌کند – داخلی یا میانی، جانبی و زیر کشکک رانی.
  • تعویض ناکامل زانو : این نوع تعویض زانو دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. جراح شما فقط برخی از قسمت‌های مفصل زانو را جایگزین می‌کند – معمولاً اگر فقط یک یا دو ناحیه آسیب دیده باشد. تعویض ناکامل زانو در بزرگسالان جوانی که آسیب یا تروما را تجربه کرده اند، شایع تر است.

جراحی تعویض مفصل

تعویض مفصل زانو

چگونه باید برای جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی آماده شوم؟

متخصص زانو به شما کمک می کند تا برای جراحی آماده شوید. کارهای روتین برای جراحی تعویض مفصل:

  • یک معاینه فیزیکی برای اطمینان از سلامت کافی برای جراحی
  • آزمایش خون
  • نوار قلب (EKG) برای بررسی سلامت قلب
  • معاینه دندان برای کاهش خطر ابتلا به عفونت پس از جراحی
  • آزمایش های تصویربرداری، از جمله اشعه ایکس. همچنین ممکن است نیاز به تصویربرداری ام آر آی (MRI) یا سی تی اسکن (CT) داشته باشید

هر گونه دارو و مکمل های بدون نسخه (OTC) که مصرف می کنید را به جراح خود بگویید. ممکن است مجبور شوید قبل از جراحی مصرف آنها را متوقف کنید.

جراح به شما خواهد گفت که روز قبل از جراحی چه زمانی باید خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. بیشتر افراد باید هشت ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنند. جراح شما به شما خواهد گفت که کدام داروها را می توان با یک جرعه آب در صبح روز جراحی خود مصرف کرد.

در حین جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

روز جراحی، بیهوشی دریافت خواهید کرد تا بدن خود را بی حس کرده و مطمئن شوید که هیچ دردی احساس نمی کنید. متخصص بیهوشی یا بیهوشی عمومی برای خواباندن شما در حین جراحی یا بی حسی منطقه ای برای بی حس کردن ناحیه اطراف مفصل شما که نیاز به تعویض دارد به شما می دهد. در صورت نیاز به بیهوشی منطقه ای، آنها ممکن است داروهای دیگری را به شما بدهند تا بخوابید.

در طول تعویض مفصل، جراح شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • برداشت غضروف و استخوان آسیب دیده
  • وارد کردن پروتز مفصل
  • وارد کردن سایر قسمت های مصنوعی تا بافت طبیعی بازسازی شود. برای مثال، استفاده از اسپیسر پلاستیکی برای تقلید غضروف طبیعی
  • تغییر شکل دادن استخوان های اطراف مفصل به گونه ای که با پروتز جدید سازگار شوند.

تعویض مفصل رباتیک

برخی از انواع تعویض مفصل یا آرتروپلاستی را می توان به عنوان جایگزینی مفصل با کمک رباتیک انجام داد. این بدان معنا نیست که یک جراح رباتیک این عمل را به طور خودکار انجام می دهد – این یک تکنیک ویژه برای کمک به جراح شما است. در طی یک تعویض مفصل یا آرتروپلاستی با کمک رباتیک، جراح شما از کامپیوتر مخصوصی استفاده می کند که ابزارهای جراحی او را در طول عمل هدایت می کند. مطالعات نشان داده اند که تعویض مفصل با کمک رباتیک می تواند دقیق تر باشد و ایمپلنت های پروتز را ایمن تر وارد کند.

معمولا جراحان از کمک رباتیک برای جایگزینی مفاصل بزرگتر مانند لگن و زانو استفاده می کنند.

عمل تعویض مفصل یا آرتروپلاستی چقدر طول می کشد؟

تعویض مفصل یا آرتروپلاستی معمولاً از ابتدا تا پایان چند ساعت طول می کشد. بستگی به این دارد که کدام یک از مفاصل شما نیاز به تعویض دارد و اینکه آیا شما در حال تعویض کامل یا ناکامل مفصل هستید.

بعد از جراحی تعویض مفصلتعویض مفصل زانو

بعد از عمل تعویض مفصل یا آرتروپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

پس از جراحی، شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. تیم جراحی شما برای چند ساعت شما را زیر نظر خواهند داشت تا مطمئن شوند که از بیهوشی بدون عارضه بیدار می شوید. آنها همچنین علائم حیاتی و سطح درد شما را کنترل خواهند کرد.

برخی از افرادی که جراحی تعویض مفصل انجام می دهند در همان روز به خانه می روند. ممکن است لازم باشد یک شب یا چند روز در بیمارستان بمانید.

مزایا و معایب تعویض مفصل چیست؟

برای اکثر افراد، مزایای تعویض مفصل بسیار بیشتر از خطرات آن است. تعویض مفصل یا آرتروپلاستی یک جراحی بزرگ است و این بدان معناست که همیشه این احتمال وجود دارد که شما عوارضی را تجربه کنید. با این حال، بسیاری از افرادی که تعویض مفصل انجام می‌دهند، بهبود قابل توجه و بزرگی را در برنامه‌های روزمره خود تجربه می‌کنند – به خصوص اگر برای مدت طولانی در درد زندگی می‌کنند.

برخی از شرایط سلامتی می توانند بهبودی پس از جراحی مفصل را دشوارتر کنند. در مورد سابقه سلامتی خود با جراح خود صحبت کنید. اگر دارید به آنها بگویید :

  • هموفیلی
  • دیابت
  • سایر بیماری های خود ایمنی(مانند لوپوس)

در مورد خطرات جایگزینی مفصل با ارائه دهنده با جراح خود صحبت کنید. آنها به شما کمک می کنند تصمیم بگیرید که آیا تعویض مفصل یا آرتروپلاستی برای شما مناسب است یا خیر.

مزایای تعویض مفصل یا آرتروپلاستی

تعویض مفصل یا آرتروپلاستی یک روش ایمن و موثر است که به افراد کمک می کند تا تحرک خود را بازیابند و درد طولانی مدت را تسکین دهند. اکثر افرادی که تعویض مفصل انجام می دهند کیفیت زندگی آنها افزایش یافته است زیرا می توانند با درد کمتر بهتر حرکت کنند.

عوارض تعویض مفصل یا آرتروپلاستی

برخی از افرادی که جراحی تعویض مفصل انجام می دهند هنوز درد و سایر علائم را در مفصل آسیب دیده خود تجربه می کنند. عوارض نادر عبارتند از:

  • لخته شدن خون
  • عفونت در داخل مفصل یا محل جراحی
  • آسیب عصبی
  • آسیب رگ های خونی
  • مشکلات مربوط به ایمپلنت پروتز، از جمله فرسوده شدن خیلی زود یا شل شدن پروتز
  • بافت اسکار داخل مفصل شما
  • کاهش دامنه حرکتی و سفتی

جراح به شما خواهد گفت که پس از جراحی چه انتظاراتی می توانید داشته باشید و چگونه می توانید شانس خود را برای تجربه عوارض کاهش دهید.

پیروی از دستورالعمل های توانبخشی و فیزیوتراپی و جلوگیری از لنگیدن بعد از جراحی بسیار مهم است. حرکت غیرعادی یا غیر طبیعی می تواند باعث التهاب تاندون یا بورسیت شود.

مفصل مصنوعی چه مدت کار می کند؟

مفصل مصنوعی معمولا مدت زیادی کار می کند. بسیاری از افرادی که تعویض مفصل دارند تا پایان عمر با آن زندگی می کنند.

نادر است، اما برخی از افراد ممکن است در آینده به جراحی های اضافی روی همان مفصل نیاز داشته باشند.

زمان نقاهت بعد از عمل تعویض مفصل یا آرتروپلاستی چقدر است؟

تعویض مفصل زانو

بستگی به این دارد که کدام مفصل تعویض شده باشد. معمولاً حداقل چند ماه طول می کشد تا پس از جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی بهبودی حاصل شود. واکنش بدن هر فردی به جراحی تعویض مفصل متفاوت است.

زمان بهبودی شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • کدام مفصل تعویض شده است.
  • چه نوع عمل تعویض مفصل یا آرتروپلاستی انجام داده اید کامل یا ناکامل .
  • سطح فعالیت شما قبل از جراحی چقدر بوده است
  • سن شما چقدر هست.
  • و سایر شرایط سلامتی که دارید.

کارهای بعد از جراحی تعویض مفصل

  • سرما : ماساژ یخ مفاصل چند بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه به تسکین درد و تورم کمک می کند.
  • مفصل خود را بالا ببرید: تا جایی که ممکن است مفصل خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. هنگام دراز کشیدن می توانید آن را روی بالش قرار دهید.
  • زخم و محل برش را تمیز و پوشانده نگه دارید: دستورالعمل های مراقبت از زخم و محل برش را به دقت دنبال کنید تا از عفونت جلوگیری کنید. از جراح خود بپرسید که چه زمانی باید پانسمان محل برش را تعویض کنید و چه زمانی دوش گرفتن یا حمام کردن بی خطر است.
  • تمرینات خانگی: جراح تمریناتی را به شما می دهد تا در اسرع وقت بعد از جراحی انجام دهید. آنها به شما نشان می دهند که چگونه حرکات و تمرینات را برای تقویت عضلات اطراف مفصل خود و جلوگیری از سفتی انجام دهید. تمرینات خود را هر چند وقت یکبار که جراح دستور داده است انجام دهید. آنها به بهبودی شما کمک می کنند و اطمینان حاصل می کنند که مفصل شما عملکرد خود را بازیابد.

فیزیوتراپی مفصل

  • فیزیوتراپی: شما تا چند ماه پس از جراحی با یک فیزیوتراپیست کار خواهید کرد. آنها به شما کمک می کنند تا با خیال راحت حرکت کنید. افرادی که تعویض مفصل زانو انجام می دهند باید در اسرع وقت پس از جراحی شروع به حرکت مفصل خود کنند. جراح شما دستورالعمل هایی را در مورد نحوه حرکت ایمن مفصل قبل از رفتن به خانه پس از جراحی مفصل به شما می دهد.
  • از حرکاتی که ممکن است باعث دررفتگی شوند خودداری کنید: همه مفاصل تازه تعویض شده به طور موقت خطر دررفتگی (به ویژه لگن و شانه ها) را افزایش می دهند. ممکن است لازم باشد تا شش ماه پس از عمل تعویض مفصل یا آرتروپلاستی از برخی موقعیت ها یا حرکات بدن که می تواند باعث دررفتگی شود، اجتناب کنید. جراح یا فیزیوتراپ شما به شما می گوید که چه چیزی ایمن است و از چه حرکاتی در حین بهبودی خودداری کنید.تعویض مفصل زانو

مدیریت درد بعد از تعویض مفصل

پس از جراحی، به خصوص در چند هفته اول بهبودی احساس درد خواهید کرد.

جراح شما ترکیبی از داروهای مسکن با نسخه، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) – در صورتی که مصرف آنها برای شما بی خطر است – و استامینوفن را برای تسکین درد شما پیشنهاد خواهد کرد. جراح شما به شما خواهد گفت که چه مقدار از هر نوع دارو را می توانید هر روز یا در مدت زمان معین مصرف کنید.

اگر احساس می‌کنید که درد زیادی دارید یا اگر نگران عوارض ناشی از مصرف داروهای ضد درد هستید، با جراح خود صحبت کنید.

برای کمک به بهبودی در خانه چه کاری می توانم انجام دهم؟

از جراح یا فیزیوتراپیست خود بخواهید نکاتی را برای حرکت ایمن بعد از جراحی در خانه شما ارائه دهد. آنها می توانند به شما نشان دهند که چگونه با خیال راحت:

  • راه بروید و حرکت کنید.
  • بنشیند و بلند شوید.
  • دستشویی بروید.
  • حمام کنید.
  • لباس بپوشید.
  • از پله ها استفاده کنید.

چه زمانی می توانم بعد از عمل جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی به سر کار یا مدرسه برگردم؟

مدت زمانی که باید از کار یا مدرسه غیبت کنید بستگی به میزان استرس و یا فشار شغل یا سایر فعالیت‌ها بر مفصل آسیب‌دیده شما دارد. بیشتر افراد نیاز به استراحت در خانه برای چند هفته دارند. جراح به شما می گوید چه زمانی بازگشت به محل کار یا مدرسه بی خطر است.

چه زمانی باید با دکتر متخصص خود تماس بگیرم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً با جراح یا دکتر متخصص خود تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تب
  • خون ریزی
  • علائم عفونت در محل جراحی، از جمله نشت، تورم، تغییر رنگ، بو یا احساس گرما
  • درد جدید یا بدتر شده در مفصل تعویض شده یا ساق پا، مچ پا ، پا
  • درد شدیدی که پس از مصرف داروی مسکن بهتر نمی شود.

سخن پایانی

انتخاب برای انجام تعویض مفصل یا آرتروپلاستی یک تصمیم بزرگ است. قبل از اینکه تصمیم به تعویض مفصل بگیرید، با پزشک متخصص و جراح خود صحبت کنید. اکثر افرادی که جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی انجام می دهند، بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی خود تجربه می کنند. تعویض مفصل می تواند علائمی مانند درد، سفتی و مشکل در حرکت را تسکین دهد.

پس از جراحی، برای تقویت عضلات و التیام بدن به زمان نیاز دارید. با جراح یا فیزیوتراپیست خود در مورد اهداف حرکتی خود و فعالیت هایی که می خواهید پس از تعویض مفصل خود شرکت کنید، صحبت کنید.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *