نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

تشخیص کف پای صاف

در حالی که صافی کف پا معمولاً توسط والدین کودک و یا خود فرد تشخیص داده می شود، علت اصلی ممکن است نیاز به بررسی توسط یک متخصص پا داشته باشد. تشخیص کف پای صاف ممکن است شامل یک معاینه بصری و همچنین تست های تصویربرداری برای ارزیابی ساختار پا باشد.

روش های عمومی برای تشخیص کف پای صاف

آزمون بصری

معمولاً با نگاه کردن به پا در حالت ایستاده می توان صافی کف پا را تشخیص داد. از جمله برخی از تست های بصری مورد استفاده:

  • تست ردپای مرطوب با خیس کردن پاها و ایستادن روی سطح صاف و هموار انجام می شود. هرچه اثر پا بین پاشنه و جلو پا ضخیم تر باشد، پا صاف تر است. در مقابل، یک پا با قوس بلند فقط یک اثر باریک از بیرونی پا باقی می‌گذارد.
  • تست بازرسی کفش می تواند شواهدی مبنی بر معیوب بودن مکانیک پا ارائه دهد. اگر کف پای صافی دارید، ساییدگی بیشتری در قسمت داخلی کف پا به خصوص در ناحیه پاشنه پا ایجاد می شود. رویه کفش نیز به سمت داخل روی زیره متمایل می شود.
  • آزمایش «تعداد بیش از حد انگشتان پا» زمانی انجام می‌شود که دکتر متخصص پشت سر بیمار ایستاده و تعداد انگشت‌های پا را که به طرفین متمایل هستند را می‌شمارد. در حالی که فقط انگشت کوچک پنجمی در افراد با پای طبیعی دیده می شود، سه یا چهار انگشت ممکن است در افراد با صافی کف پا دیده شود.
  • تست نوک پا برای بررسی اینکه آیا شما کف پای صاف انعطاف پذیر یا سخت دارید استفاده می شود. اگر زمانی که روی انگشتان پا می ایستید یک قوس قابل مشاهده ایجاد می شود، شما کف پای صاف انعطاف پذیری دارید. در غیر این صورت، دکتر متخصص احتمالاً درمان صافی کف پای سخت را توصیه می کند.تشخیص کف پای صاف
  • بلند کردن تک پاشنه ، برای این کار می ایستید و زانوی یک پا را خم می کنید تا از روی زمین بلند شود. سپس با ایستادن روی انگشتان پا سعی می کنید پشت پای خود را که روی آن ایستاده اید بالا بیاورید. اگر درد دارید یا نمی توانید پای خود را بلند کنید، به احتمال زیاد دچار تاندونیت خلفی تیبیا هستید.

تست های تصویربرداری

اگر درد پا زیادی را تجربه می‌کنید، دکتر پا ممکن است بررسی های تصویربرداری را برای کمک به تشخیص علت اصلی درخواست کند. از جمله تست های تصویربرداری مورد استفاده:

اسکن اشعه ایکس و سی تی اسکن(CT) برای تشخیص آرتریت و ارزیابی بی نظمی در زاویه و/یا تراز استخوان های پا ایده آل هستند.
از سونوگرافی می توان برای تهیه تصاویر دقیق از آسیب بافت نرم، مانند پارگی تاندون استفاده کرد.
ام آر آی(MRI) می‌تواند تصاویر دقیقی از آسیب استخوان و بافت نرم ارائه دهد که برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، تاندونیت یا آسیب پاشنه آشیل ایده‌آل است.

اسکن کف پا

درابتدا باید بدانید کف پای صاف چیست و چگونه می شود به راحتی آن را تشخیص داد؟ با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های بسیار دقیقی جایگزین روش‌های قبلی شده است و حال دقیق ترین روش برای تشخیص کف پا صاف استفاده از دستگاه اسکن کف پا می باشد.
زمانی که فرد روی این دستگاه می‌ایستد، دستگاه برحسب فشار وارده می‌تواند میزان صافی کف پا را تشخیص دهد.

ساده ترین روش تشخیص کف پای صافتشخیص کف پای صاف

  • از ساده ترین روشها برای تشخیص کف پا صاف این است که با پای خیس بر روی سطحی صاف می‌ایستید و سپس اثر جامانده از پا بر روی سطح را بررسی می‌کنید و هرچه اثر پای کامل تری دیده شود صافی بیشتر را نشان می‌دهد. و هرچه جای خالی بین پاشنه و جلو پا بیشتر دیده شود صافی کف پا رد می‌شود.
  • از علائمی مانند درد در ناحیه‌ی تحتانی پا‌ها، در در قوزک و قوس پا، ساییدگی کفش به داخل و…نیز در این تشخیص کمک کننده هستند.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *