درمان سیاتیک

عصب سیاتیک به عنوان بزرگترین و طولانی‌ترین عصب بدن شناخته می شود که قسمت ابتدایی آن از ناحیه تحتانی ستون فقرات و مجاورت دیسک های پایینی کمر شروع می‌شود و به سمت استخوان های لگن و باسن ادامه دارد. زمانی که این عصب دچار درگیری و مشکل شود، درد آن بسیار مشکل ساز است و شخص بیمار با دردسرهای بسیاری مواجه می‌شود. به طوری که کارهای عادی مانند راه رفتن و نشستن برای او سخت بنظر می رسد. درد عصب سیاتیک به گونه است که تنها در یک نقطه شروع به درد می کند، در حالی که در دیگر قسمت ها هیچ علائمی ندارند. به همین خاطر ممکن است فرد تنها در قسمت خارجی ساق پا و یا ناحیه کمر دچار درد سیاتیک شود. به طور کلی، بیماری سیاتیک به درد گفته می‌شود که در قسمت های تحتانی کمر مشاهده می شود و ممکن است به قسمت های باسن یا پا انتشار یابد. دیگر علامت های سیاتیک سوزن سوزن شدن پا و ضعف پا می باشد. پس اگر با چنین علامت هایی مواجه هستید، ممکن است دچار درد سیاتیک شده باشید که برای درمان آن باید  هر چه سریع تر چاره‌ای بیندیشید.
حال خوب است در این مطلب همراه ما باشید که در مورد درمان سیاتیک و علامت های این بیماری صحبت کنیم و بیان کنیم چه روش هایی لازم است برای پیشگیری از درد سیاتیک انجام دهید.

با سیاتیک بیشتر آشنا شوید.

عوامل مختلفی موجب بروز درد سیاتیک می شود که برای درمان باید ابتدا علت مشخص شود. در واقع با تشخیص صحیح علت سیاتیک می توان روند درمان را آغاز نمود، به طوری که نتیجه موثری قابل مشاهده باشد.  امروزه روش های غیرجراحی مختلفی برای درمان سیاتیک وجود دارد که علاوه بر رفع درد به تسریع روند بهبودی کمک می کنند و تاثیر بسیار خوبی به همراه دارند.

با سیاتیک بیشتر آشنا شوید.

درد حاصل از سیاتیک معمولاً در یک طرف پایین تنه مشاهده می شود.
اکثر مواقع درد حاصل از سیاتیک تنها در یک طرف پایین تنه مشاهده که این درد از پایین کمر به قسمت کشاله های ران و پایین پاها کشانده می شود. البته علائم دیگری هم برای تشخیص درد سیاتیک وجود دارد که در موارد زیر آنها را بیان کردیم:

• احساس درد همیشگی در یک طرف باسن یا ران و گاهی اوقات در هر دو طرف
  • درد شدیدی که از پایین کمر شروع می‌شود و به سمت کشاله های ران و پایین پاها کشانده می شود. این نشانه ها معمولاً مربوط به سیاتیک است.
  • معمولاً درد سیاتیک هنگام خوابیدن یا راه رفتن کاهش پیدا می‌کند. اما هنگام ایستادن و نشستن  تشدید می شود.
  • درد حاصل از سیاتیک مانند تیر کشیدن یا سوزانده شدن توصیف می شود.
  • ممکن است هنگام راه رفتن قسمت ران و پاها دچار بی حسی و ضعف شود.
  • احساس سوزن سوزن شدن و گزگز کردن و همچنین بی حسی و ضعف و احساس تیر کشیدن پایین پاها دیگر اثرات شایع سیاتیک است.
  • درد پایین کمر هم ممکن است به خاطر سیاتیک باشد. اما در برخی افراد این درد اصلا وجود ندارد و یا درد این قسمت به اندازه درد پاها نخواهد بود.

علت ایجاد درد سیاتیک

درد سیاتیک می تواند به دلیل های مختلفی اتفاق بیفتد که در موارد زیر بیان کردیم:

بیرون زدگی دیسک کمر: یکی از علت های ایجاد درد سیاتیک بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر است. زمانی که که دیسک بین مهره‌ای در قسمت پایین ستون فقرات به دلیل فشارهای بسیار زیاد بر روی ریشه اعصاب نخاعی حالت بیرون زدگی پیدا کند، این درد ایجاد می شود.
 تنگ بودن کانال نخاع لومبار: این مشکل تنها به خاطر تنگ شدن کانال نخاعی اتفاق می افتد و در آخر درد سیاتیک رخ می دهد. تنگی کانال نخاعی معمولاً به دلیل افزایش سن و اثرات پیری مشاهده می شود و یک عارضه شایع بین بزرگسالان بالای ۶۰ سال می باشد.
تغییرات ایجاد شده در دوران بارداری: یکی از علت های ایجاد درد سیاتیک تغییرات دوران بارداری است. هنگامی که خانم ها در دوره بارداری با اتفاقاتی مانند افزایش وزن، تغییر ثقل بدن و تغییرات هورمونی مواجه می شوند، ممکن است در این دوران درد سیاتیک را هم تجربه کنند.
 بیماری خرابی دیسک: بروز این اتفاق بسیار نادر است. اما یک فرآیند طبیعی در دوران پیری محسوب می شود. در میان افرادی که دچار خرابی یک یا چند دیسک بین ‌مهره‌ای می شوند در قسمت پایین کمر بخاطر تحریک ریشه عصب ممکن است دچار این عارضه شوند.

روند درمانی سیاتیک چگونه است؟

معمولاً پزشکان برای درمان این مشکل برنامه مشخصی در نظر می‌گیرد که در ادامه با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

آرام کردن عضلات اطراف عصب تحریک شده:
انجام این روش در بین فعالیت های روزانه با فاصله های زمانی مشخص به تسکین درد بسیار کمک می کند. پس در طول استراحت سعی کنید عضلات بدن خود را در حالت هایی که فیزیوتراپیست به شما توصیه کرده قرار دهید. با تکرار حرکات مشخص، مطمئناً عضلات شما آرام می گیرد و احساس بهتری خواهید داشت.

روند درمانی سیاتیک چگونه است؟

در صورت عدم تسکین درد، می توانید از روش گرما درمانی استفاده کنید:
روش گرما درمانی در مواقعی توصیه می شود که کمردرد در مدت طولانی ادامه پیدا کند. با گرم کردن قسمت پایین کمر و لگن جریان خون در این ناحیه بیشتر می‌شود و بافت های تحت تاثیر قرار گرفته روند بهبودی را سریع تر طی می کنند. همچنین این کار به آرام کردن عضلات اطراف محل آسیب دیده و تسکین درد بسیار کمک می کند.

مصرف داروهای تسکین درد سیاتیک:
در اکثر مواقع پزشکان برای تسکین درد سیاتیک داروهای مسکن تجویز می کنند که مصرف آنها در دوره های مختلف در بازه زمانی مشخص به کاهش التهاب ناشی از سیاتیک کمک می‌کند. اما از بروز مجدد آن جلوگیری نخواهند کرد.

ماساژ و درمان های دستی نخاع:
روش ماساژ دادن به صورت اصولی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی درمان کمر را تسکین دهد. البته این نکته را دقت داشته باشید که این روش تنها توسط درمانگران با تجربه و دارای مجوز رسمی برای بیماران مبتلا به سیاتیک انجام شود. پس از کسانی که در این زمینه تجربه خاصی ندارند، کمک نگیرید.

استفاده از پماد ها و روغن های مخصوص ماساژ ورزشی:
مالیدن ناحیه کمر با استفاده از پماد ها و روغن های مخصوص و حاوی منتول و کپسایسین به تسکین دردهای شدید سیاتیک بسیار کمک می کند.

لیزر درمانی:

در این روش امواج لیزر با قدرت مشخصی به بافت های عمقی نفوذ پیدا می‌کند و منشاء درد را مورد بررسی قرار می‌دهد. این روش علاوه بر تسکین درد موجب پیش بردن روند بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده نیز می شود.

اوزون تراپی یکی از روش های جدید درمان درد سیاتیک:

از طریق این روش واکنش پذیری اتم اکسیژن اضافی که در مولکول اوزون وجود دارد تا حدود زیادی افزایش پیدا می کند؛ به طوری که روند بهبودی ناحیه آسیب دیده را تسریع می بخشد. روش اوزون تراپی از دستگاه های مولد اکسیژن برای تولید مولکول اوزون استفاده می شود که این مولکول از روش تزریقی داخل ورید به جریان خون انتقال داده و مستقیماً زیر پوست تزریق می شود. این روش همچنین به بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی به بافت های آسیب دیده  بسیار کمک می کند که در نتیجه شخص شاهد کاهش درد سیاتیک خواهد بود.

حتما وضعیت قرار گرفتن بدن خود را اصلاح کنید:

نحوه قرار گرفتن بدن بر روی ناحیه آسیب دیده کمر و ستون فقرات بسیار تاثیرگذار است، به طوری که اگر تلاش خود را برای قرارگیری بدن در وضعیت صحیح انجا

م دهید، حتما در برابر دردهای حاصل از سیاتیک در امان خواهید ماند. تنها کاری که قرار است انجام دهید این است که نحوه راه رفتن و ایستادن و نشستن خود را اصلاح کنید و سعی کنید هنگام راه رفتن به آرامی و ملایمت قدم بردارید و زمانی که دچار این بیماری هستید از حرکات شدید و وارد شدن فشارهای بیش از اندازه هنگام بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و تا می توانید ناحیه کمر و بدن خود را در هر حالتی صاف نگه دارید، به طوری که باسن تان را به طرف داخل بدهید. هم چنین دقت کنید سفت نگه داشتن ناحیه شکم به قرار گرفتن صحیح بدنتان بسیار کمک می‌کند.
معمولاً کسانی که در طول روز ساعات بسیاری رانندگی می کنند یا مجبور هستند ساعت طولانی مدتی بر روی صندلی بنشینند، نحوه نشستن آنها بر روی کمرشان بسیار تاثیرگذار است و ممکن است در طولانی مدت با مشکلاتی مانند دیسک کمر ، درد سیاتیک و آرتروز کمر مواجه می شوند. این دسته از افراد برای پیشگیری از مشکلشان می توانند از بالش کوچک یا یک حوله لول شده در پایین کمر استفاده کنند و استفاده از صندلی های استاندارد هم موجب می شود به ناحیه کمر فشار کمی وارد شود.

حتما وضعیت قرار گرفتن بدن خود را اصلاح کنید:
خوابیدن و دراز کشیدن صحیح هم بر روی سلامتی کمر تاثیرگذار است، به طوری که استفاده از بالش استاندارد به قرار گرفتن وضعیت خوب بدن کمک می کند. یکی از عادات بدی که اکثر افراد ممکن است داشته باشند، خوابیدن بر روی شکم است. این کار موجب گود شدن بیش از اندازه  کمر و قرار گرفتن آن در بدترین حالت ممکن می شود.پس به این نکته هم توجه ویژه داشته باشید.

کلام آخر

خوب دقت کنید، اگر مشکل درد سیاتیک خیلی سریع تشخیص داده شود با استفاده از روش های غیر جراحی به راحتی قابل درمان است و علائم آن حدود چند ماه بعد از شروع درمان کاملا از بین می رود. پس نسبت به دردهای ناحیه کمر خود توجه ویژه داشته باشید و هر چه  سریع تر برای درمان آن اقدام کنید.