کار درمانی

کاردرمانی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که بدون نیاز به جراحی جهت رفع درد قسمت هایی مختلف بدن مانند کمر، گردن، زانو و .. انجام می شود. روش های کار درمانی معمولاً شامل ورزش، تقویت عضله، ماساژ درمانی، طب سوزنی و … می شود که  انجام هر کدام از این روش ها به انتخاب پزشک و شرایط شخص بستگی دارد.
برای درمان برخی دردها مانند گردن درد و کمردرد روش های مختلفی وجود دارد. اما روش های کار درمانی برای بهبودی و تسکین درد بدون عمل جراحی انجام می شوند. اما قبل از هر کاری باید علت درد مشخص شود. متخصص با بررسی ها و معاینات لازم علت سردرد را تشخیص می دهد و در صورتی که علت درد به خاطر عضله یا اسکلت ناحیه مورد نظر باشد درمان تهاجمی و غیر تهاجمی را انتخاب می کند. خوب است بدانید دلایل مختلفی موجب درد یک ناحیه می شود که ممکن است علت آن به همان ناحیه مربوط نمی شود. متخصص بعد از بررسی عوامل مختلف مانند سوابق پزشکی، شدت و علت درد، علت بیماری، سن بیمار و نظر شخص یک روند درمانی دقیق جهت بهبود و رفع درد برنامه ریزی می کند.
در ادامه به بررسی برخی مشکلات و درد های رایج بدن مانند آرتروز گردن، درد زانو و دیسک کمر می پردازیم و روش های کاردرمانی این گونه دردها را مورد بررسی قرار می دهیم.

این بیماری مربوط به ستون فقرات ناحیه گردن می باشد که به دلیل افزایش سن، دچار ساییدگی و فرسودگی شده است. همچنین مایع لغزنده میان مهره ها به خاطر آرتروز گردن کم کم کاهش پیدا می کند که این مشکل افزایش نشانه های بیماری را به همراه دارد.
علایم آرتروز گردن شامل انتشار درد از قسمت بازوها به دست انگشتان، حالت گزگز شدن شانه، بازوها و دست ها و ضعیف بودن دست، باز می باشد که هنگام تغییر موقعیت گردن تمام علائم گفته شده تشدید پیدا می‌کند. فراموش نکنید آرتروز گردن با گذشت زمان با تشدید علائم روبرو می شود و عدم درمان آن اختلالات دیگری مانند سندروم تونل کارپ رخ می دهد .
معمولا مشکل آرتروز گردن به خاطر وارد شدن فشار بیش از حد به دیسک گردن اتفاق می‌افتد و افرادی که در طول زندگی و یا به خاطر شغلشان اشیای سنگین جابجا می کنند در خطر بروز آرتروز گردن قرار دارند و زمانی گردن درد شدید زمانی اتفاق می افتد که دیسک گردن به مجاری نخاعی و ریشه های عصبی فشار بیش از حد وارد می‌کند. روش های غیرجراحی و جراحی مختلفی برای درمان آرتروز گردن وجود دارد که انتخاب هر کدام از آنها به شدت این بیماری و نظر پزشک بستگی دارد.

یکی از روش‌های رایج درمان آرتروز گردن کاردرمانی یا همان فیزیوتراپی است که متخصص برای بهبودی و رفع علائم دیسک گردن یک برنامه دقیق توانبخشی پیاده سازی می کند. کاردرمانی اگر به درستی انجام شود به خوبی از پیشرفت دیسک گردن جلوگیری می کند. برنامه کار درمانی دیسک گردن شامل استفاده از کمپرس گرم و سرد، برق درمانی، افزایش قدرت و تحریک فرایند التیام می باشد. همچنین حرکت های اصلاحی و ورزش کردن جزء اصلی ترین برنامه کاردرمانی است.

کاردرمانی برای درمان کمر درد چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفتیم، کاردرمانی یک روش موثر به منظور حفظ و ترمیم توانایی و عملکرد نواحی مختلف بدن است که برای کمر درد بسیار استفاده می‌شود. البته این روش برای درمان آسیب های ارتوپدی، قلب ریوی، جراحی ها و آسیب های مربوط به ورزش هم مفید است. برنامه کلی فیزیوتراپی برای هر بیمار با توجه به علت مشکل ایجاد شده متفاوت است. اما به طور کلی به کاهش درد و تورم، بهبود بافت های آسیب دیده و فشردگی بافت نرم کمک می کند و به عنوان یک روش مکمل در کنار روش جراحی شناخته می شود. برقراری تعادل و هماهنگی، ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر و بهبود دامنه حرکتی ناحیه کمر نتایج حاصل از کاردرمانی است. البته صدمات و مشکلاتی که  با استفاده از فیزیوتراپی قابل درمان است، شامل موارد زیر می باشد:

• سختی مفصل
  • درد کمر در ناحیه قفسه سینه و دنده
  • علائمی مانند سوزن سوزن شدن و بی حسی که مربوط به عصب می باشد.
  • باریک شدن فضای دیسک
  • بی ثباتی مربوط به زایمان و سندروم
  • درد حاد یا کم کمر و لگن
  • سندروم اختلال عملکرد
  • رگ سیاتیک
  • درد کم و یا مزمن کمر که به دلیل دیسک نخاعی یا مفصل اتفاق می افتد.

کاردرمانی برای درمان کمر درد چگونه انجام می شود؟کاردرمانی یکی از موثرترین روش های برای رفع درد لگن است.

کاردرمانی علاوه بر درمان دردهای نواحی گردن و کمر به درمان درد لگن و بیماری ‌ها و آسیب های وارد شده به مفصل لگن نیز می پردازد و به عنوان یکی از موثرترین روش های غیرجراحی برای این ناحیه شناخته می‌شود.
مشکلات و درد لگن یکی است شایع ترین بیماری هایی است که  افراد سالمند و میانسال به آن دچار می شوند. درد داخلی مفصل ران مربوط به داخل لگن یا مفصل ران می باشد و درد هایی که در قسمت خارجی لگن احساس می شود به دلیل مشکلات عضله تاندون و بافت های نرم اطراف مفصل لگن اتفاق می‌افتد. البته برخی اوقات دردهای ناحیه مفصل، زانو و کمر به خاطر درد انتشار داده شده از لگن و ران است.
معمولاً افرادی که با مشکلات کاهش توان حرکتی مفصل لگن، کاهش دامنه حرکتی مفصل، خشکی مفصل لگن، عدم تحمل یا درد هنگام راه رفتن و ایستادن مواجه هستند، با انجام کار درمانی همان فیزیوتراپی به نتیجه ایده ال می رسد. در واقع، درمان درد لگن با استفاده از کاردرمانی به گونه‌ای است که متخصص بعد از بررسی‌های انجام شده به فرد توصیه می کند از انجام فعالیت های زیاد از حد خودداری و سعی کند از نشستن یا برخاستن مکرر و پشت سر هم در طول روز خودداری کند. انجام فعالیت های مکرر موجب وارد شدن فشار بیشتر به مفصل می شود و درد این ناحیه را تشدید می کند. همچنین استفاده از کمپرس گرم و سرد در ناحیه تحت درمان به کاهش درد بسیار کمک می‌کند. متخصص در کنار انجام این گونه فعالیت ها داروهای ضد التهاب جهت درمان درد های شدید نیز تجویز می کند و در صورتی که درد ناحیه لگن بیش از اندازه باشد، تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی هم انجام می شود.
خوبی روش فیزیوتراپی این است که نیاز بسیاری از بیماران برای انجام جراحی‌های غیر لازم از بین می‌رود و باعث می‌شود با رعایت کردن دقیق برنامه به نتیجه ایده‌آل رسید. در صورتی که روش های درمانی موثر نباشد و بیمار همچنان دچار درد ناحیه لگن همراه باشد، جراحی به عنوان آخرین راه حل درمانی انتخاب می شود.

کار درمانی چه موقع و چگونه انجام می شود؟

در اولین جلسه متخصص منبع درد اسکلتی عضلانی بیمار را تشخیص می دهد و با انجام یک سری آزمایش های لازم به تشخیص دقیق تر می پردازد. سپس با در نظر گرفتن شدت بیماری یک برنامه درمانی مناسب تنظیم می کند. به طور کلی در جلسه مشاوره فیزیوتراپیست به پرسیدن یک سری سوالات مهم از بیمار و معاینه فیزیکی بر روی بدن می پردازد. معمولاً سوالاتی که توسط متخصص پرسیده می شود، شامل موارد زیر می باشد:

• درد احساس شده از کدام ناحیه شروع می شود؟
  • آیا به تازگی آسیب خاصی به ناحیه مورد نظر وارد شده است یا نه؟
  • آیا مشکل شما بدون هیچ دلیلی اتفاق افتاده است.

سپس برای این که متخصص تشخیص دهد ناحیه دقیق انتشار درد کجاست، واکنش های بعد از فعالیت های خاص بیمار را در نظر می گیرد. در واقع باید بداند چه چیزی موجب درد بیشتر بیماری می‌شود و چه کاری به تسکین درد کمک می کند؟ همچنین، آیا داروی خاصی بر روی درد تاثیر می گذارد یا نه و یا جدیداً با صدمات مربوط به ناحیه انتشار درد روبرو شده است؟
بیمار هم باید از وضعیت سلامتی خودش برای متخصص توضیح دهد. سپس متخصص برای رسیدن به نتیجه قطعی آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند. آزمایشات انجام شده کمک می کند که کدام ناحیه از بدن شما در ایجاد مشکل تاثیر گذار است یا با افزایش وزن کدام ناحیه با تحریک بیشتری مواجه می‌شود. متخصص ممکن است با انجام تست های دستی محل حساس به درد را تشخیص می دهد.
بعد از مشخص شدن علت درد، فیزیوتراپیست یک دوره درمانی دقیق برنامه ریزی می کند. روند درمانی به منظور بهبود بافت های حساس به درد و همچنین عملکرد بدنی و بازیابی حرکت ناحیه مورد نظر انجام می شود و تکنیک های متعدد و متنوعی که در روند درمانی بسیار تاثیرگذار است، مانند تکنیک ورزشی و طب سوزنی در کنار دوره درمانی انجام می گیرد.

کار درمانی چه موقع و چگونه انجام می شود؟

با روش های مختلف کاردرمانی آشنا شوید.

خوب است با روش‌های مختلف کاردرمانی جهت رفع درد و بهبود عملکرد ناحیه مورد نظر آشنا شوید:
ورزش کردن: ورزش به عنوان یک روش درمانی مداخله شناخته می شود که با انجام فعالیت بدنی و ساختاری به صورت مکرر موجب بهبود و آمادگی جسمانی می‌شود. متخصصان با تجویز حرکات موثر در دوز مناسب به کاهش شدت بیماری کمک می‌کنند و بیمار را برای انجام برنامه درمانی به صورت دقیق تشویق خواهند کرد.
درمان دستی: این روش یکی از روش‌های خاص کاردرمانی است که توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود. متخصص با گذراندن دوره های تخصصی به صورت دستی حرکات موثر بر روی ناحیه تحت درمان اجرا می‌کند. این حرکات با فشار بسیار قوی در دامنه کم به افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد کمک می‌کنند و قابل انجام در ناحیه ستون فقرات و دیگر نواحی بدن است.
ماساژ درمانی: این روش یکی دیگر از روش های دستی جهت بهبود آرامش و تقویت توانبخشی جسمی بدن است که افراد مبتلا به آرتروز با انجام آن به نتیجه موثری دست پیدا کرده اند.

دسته‌بندی نشده