پرگابالین

پرگابالین دارویی است که برای درمان بیماری های مختلف مانند درد نوروپاتیک، فیبرومیالژیا و اختلال اضطراب فراگیر استفاده می شود. این دارو با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز می‌تواند تشنج یا درد عصبی را کنترل کند. به طور کلی به خوبی تحمل می شود. پرگابالین دارویی است که به عنوان داروی ژنریک و با نام تجاری لیریکا در دسترس است.

Pregabalin توسط FDA برای درمان انواع خاصی از دردهای عصبی و به عنوان درمان کمکی برای تشنج های پارشیل در بزرگسالان مبتلا به صرع تایید شده است. همچنین می‌تواند برای شرایطی مانند اختلالات اضطرابی، اختلال دوقطبی، بی‌خوابی و درد مزمن استفاده شود.

این دارو چیست؟

پرگابالین با اتصال به کانال‌های کلسیمی با ولتاژ پیش‌سیناپسی در سیستم عصبی مرکزی، ورود کلسیم را کاهش می‌دهد و انتشار انتقال‌دهنده‌های عصبی تحریکی را کاهش می‌دهد. این مکانیسم منجر به اثرات ضد درد و ضد تشنج دارو می شود. پرگابالین در روده کوچک و روده بزرگ جذب می شود و بسته به فرمولاسیون با سرعت های مختلف به حداکثر غلظت پلاسما می رسد. حجم توزیع کمی دارد، به راحتی از سد خونی مغزی عبور می کند و عمدتاً بدون تغییر از طریق دفع کلیوی از بین می رود. پرگابالین بر آنزیم های کبدی تأثیر نمی گذارد و هیچ فعالیت شناخته شده ای روی سروتونین، کانال های سدیم مواد افیونی یا سیکلواکسیژناز ندارد.

اشکال دارویی پرگابالین

پرگابالین به شکل کپسول در مقادیر 25 تا 300 میلی گرم شامل 25، 50، 75، 100، 150، 200، 225 و 300 میلی گرم ارائه می شود. علاوه بر این، به صورت محلول خوراکی با غلظت 20 میلی گرم در میلی لیتر در دسترس است. قرص های طولانی رهش نیز در مقادیر 82.5 میلی گرم، 165 میلی گرم و 330 میلی گرم موجود است.

محققان پرگابالین را در دوزهای تا 600 میلی گرم در روز بررسی کرده اند. با این حال، آنها با 600 میلی گرم در روز فواید اضافی قابل توجهی را پیدا نکردند، در حالی که به دلیل اثرات نامطلوب کمتر تحمل شد.

هنگام قطع مصرف پرگابالین ، توصیه می شود که دارو را به تدریج در طی 1 هفته کاهش دهید. در بیماران مبتلا به اختلالات تشنجی، پرگابالین باید به تدریج قطع شود تا خطر افزایش تشنج به حداقل برسد.

موارد مصرف پرگابالین

پرگابالینپرگابالین یا پره گابالین در سال 2004 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شد. این دارو برای درمان دردهای عصبی و تشنج استفاده می شود.
 تاییدیه های  FDA برای پرگابالین عبارتند از:
1. درد نوروپاتیک مرتبط با آسیب نخاعی
2. درد نوروپاتی مرتبط با نوروپاتی دیابتی
3. درد نوروپاتیک ناشی از نورالژی پس از هرپس
4. درمان کمکی برای تشنج های پارشیل در بزرگسالان مبتلا به صرع
5. درمان فیبرومیالژیا
دستورالعمل اتحادیه اروپایی انجمن‌های روماتولوژی (EULAR)  توصیه می کند برای افرادی که درد شدید یا اختلال خواب دارند، درمان های دارویی را در نظر بگیرید. پرگابالین به عنوان یک گزینه مناسب برای درمان درد شدید و اختلالات خواب با هم پیشنهاد می شود.
پرگابالین در موارد زیر نیز شود، استفاده می شود، از جمله:
1. اختلال اضطراب فراگیر
2. اختلال اضطراب اجتماعی
3. بی خوابی
4. شرایط درد مزمن
5. خارش اورمیک
6. سرفه مزمن
7. سندرم پای بیقرارپرگابالین
8. سندرم درد منطقه ای پیچیده
9. پیشگیری از میگرن
10. نورالژی سه قلو
با این حال، در مورد اثربخشی پره گابالین برای این کاربردهای خارج از برچسب اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین، برای پزشکان مهم است که بیماران را از نظر موفقیت درمان و هرگونه واکنش نامطلوب دارویی بالقوه تحت نظر داشته باشند.

قبل از مصرف این دارو به پزشک خود چه چیزهایی را باید بگویم؟

آنها باید بدانند که آیا شما یکی از این شرایط را دارید:

• سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد
  • نارسایی قلبی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری ریه
  • افکار، برنامه ها یا اقدام به خودکشی
  • یک واکنش غیر معمول یا آلرژیک به پره گابالین، سایر داروها، غذاها، رنگ ها یا مواد نگهدارنده
  • بارداری یا تلاش برای باردار شدن
  • شیر دادن

چگونه باید از این دارو استفاده کنم؟

تشخیص بیماری و تجویز این دارو و یا هر داروی دیگر برای بیماری تشخیص داده شده، باید توسط پزشک معالج انجام شود.

این دارو را به صورت خوراکی با آب مصرف کنید. آن را طبق دستور نسخه پزشک هر روز در همان زمان مصرف کنید. می توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر معده شما را ناراحت می کند، آن را با غذا مصرف کنید. مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید که آن را متوقف کنید.

مصرف بیش از حد: اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید.

توجه نمایید این دارو توسط  فقط برای شما تجویز شده است. این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر یک دوز را فراموش کنم چه؟

چنانچه یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط آن دوز را مصرف کنید. از مصرف دوز یا دوز اضافی خودداری کنید.

عوارض جانبی پرگابالین

پرگابالینبیشتر عوارض جانبی گزارش شده ناشی از پره گابالین با شدت خفیف تا متوسط، وابسته به دوز هست و در 2 هفته اول شروع درمان رخ داد.
شایع ترین عوارض جانبی آنهایی هستند که بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) تأثیر می گذارد. خواب‌آلودگی و سرگیجه اغلب اتفاق می افتد و شایع‌ترین عوارض جانبی هستند که منجر به قطع پره گابالین می شوند.
شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده برای پره گابالین که در بیش از 5 درصد از بیماران رخ می دهد عبارتند از:

خواب آلودگی، سرگیجه، تاری دید، مشکل در تمرکز/توجه، خشکی دهان، ادم و افزایش وزن.

افزایش وزن مرتبط با پره گابالین وابسته به دوز است و در 14 درصد بیمارانی که روزانه 600 میلی گرم دریافت می کنند، رخ می دهد.

عوارض جانبی که باید در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید:

• واکنش های آلرژیک یا آنژیوادم – بثورات پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، چشم ها، لب ها، زبان، بازوها یا پاها، مشکل در بلع یا تنفس
  • تاری دید
  • افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود، بدتر شدن خلق و خو، احساس افسردگی
  • مشکل در تنفس

عوارض جانبی که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (در صورت ادامه یا آزاردهنده بودن به پزشک خود گزارش دهید):

• خواب آلودگی
  • دهان خشک
  • تورم مچ پا، پا، دست
  • افزایش وزن

به دنبال قطع سریع یا ناگهانی پره گابالین ، برخی از بیماران بی خوابی، تهوع، سردرد، اضطراب، عصبی بودن، تحریک پذیری، هیپرهیدروزیس و اسهال را گزارش کردند.
مصرف مزمن پره گابالین می تواند منجر به وابستگی جسمانی شود و خطر سوء مصرف همراه با مصرف آن، به ویژه در بیمارانی که داروهای مخدر مصرف می کنند یا سابقه سوء مصرف مواد دارند، وجود دارد.

تداخلات دارو با شرایط بیمار

فارماکوکینتیک پرگابالین به دلیل دفع کلیوی ، حداقل متابولیسم و ​​عدم اتصال به پروتئین پلاسما، بعید است تحت تأثیر سایر عوامل قرار گیرد. مطالعات هیچ اثر متقابل فارماکوکینتیک قابل توجهی را بین پرگابالین و داروهای رایج ضد صرع نشان نمی دهند. از نظر فارماکودینامیک، هیچ گونه تداخلات فارماکوکینتیکی مشاهده نشد.
مصرف همزمان پره گابالین با داروهای مضعف CNS مانند اپیوئیدها، بنزودیازپین ها یا اتانول هم افزایی است و باید از آن اجتناب شود.

نارسایی کلیوی : پرگابالین عمدتاً از طریق کلیوی دفع می شود. در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه، دوز پره گابالین را تنظیم کنید. تولید کنندگان دارو، توصیه هایی در مورد کاهش دوز برای بیماران با کاهش کلیرانس کراتینین و کسانی که تحت همودیالیز هستند، ارائه می کنند.
بیماران مسن در معرض خطر بالاتری از عوارض جانبی ناشی از مشکلات کلیرانس کلیوی هستند. بنابراین، دوز دقیق و نظارت ضروری است.
برای نارسایی کبدی ، به دلیل عدم اتصال پرگابالین به پروتئین، نیاز به تغییرات دوز بعید است لازم باشد.
پرگابالین ممکن است در دوران بارداری خطراتی داشته باشد، از جمله نقایص مادرزادی احتمالی و سایر پیامدهای نامطلوب. افراد باردار باید قبل از استفاده از پره گابالین یا هر دارویی برای محافظت از مادر و جنین با پزشک خود مشورت کنند.

چه چیزی ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد؟

پرگابالینپرگابالین ممکن است با داروهای خاصی که اثر آرام بخش دارند، مانند مسکن های مخدر، بنزودیازپین ها و الکل تداخل داشته باشد. این ترکیبات می توانند خطر خواب آلودگی، سرگیجه و اختلال در عملکرد شناختی و حرکتی را افزایش دهند. هنگام استفاده از پرگابالین با این نوع داروها احتیاط می شود.

• الکل
  • آنتی هیستامین برای آلرژی، سرفه و سرماخوردگی
  • داروهای خاص برای اضطراب یا خواب
  • داروهای خاص برای فشار خون، بیماری قلبی
  • داروهای خاصی برای افسردگی مانند آمی تریپتیلین، فلوکستین، سرترالین
  • برخی از داروهای دیابت مانند پیوگلیتازون، روزیگلیتازون
  • داروهای خاص برای تشنج مانند فنوباربیتال، پریمیدون
  • داروهای بیهوشی عمومی مانند هالوتان، ایزوفلوران، متوکسی فلوران، پروپوفول
  • داروهایی که عضلات را برای جراحی شل می کنند.
  • داروهای مخدر برای درد
  • فنوتیازین ها مانند کلرپرومازین، مزوریدازین، پروکلروپرازین، تیوریدازین

این فهرست ممکن است شامل تمام  موارد نباشد. فهرستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که استفاده می کنید به پزشک خود ارائه بدهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد غیرقانونی استفاده می‌کنید، به آنها بگویید.

موارد منع مصرف پرگابالین

پره گابالین در بیماران با حساسیت مفرط شناخته شده به پره گابالین منع مصرف دارد. واکنش های حساسیت مفرط، از جمله آنژیوادم، گزارش شده است.
هشدار و اقدامات احتیاطی
پرگابالین ممکن است باعث آسیب جنین شود. به بیماران توصیه کنید که خطر احتمالی برای جنین وجود دارد.
پرگابالین در شیر مادر شناسایی شده است. شیردهی توصیه نمی شود و داروی جایگزین ترجیح داده می شود.
تجزیه و تحلیل پایگاه داده (FDA) نشان می دهد که پرگابالین با رابدومیولیز مرتبط است. بیماران باید هر گونه علائم عضلانی غیرقابل توضیح را به سرعت گزارش کنند و در صورت مشکوک شدن به میوپاتی یا افزایش قابل توجه سطح کراتین کیناز، درمان باید قطع شود.

حقایق کلیدی که هنگام نظارت باید در نظر داشت:

داروهای ضد صرع مانند پره گابالین ممکن است خطر افکار یا رفتار خودکشی را افزایش دهند.
بیماران تحت درمان با پره گابالین باید از نظر علائم افکار یا رفتار خودکشی، افسردگی جدید یا بدتر شده و سایر تغییرات در رفتار یا خلق و خوی تحت نظر باشند.
بیماران باید از نظر افزایش وزن، ادم، تعداد تنفس و سایر عوارض جانبی، که می‌تواند منجر به مشکلات مربوط به پیروی از درمان با پرگابالین شود، تحت نظر باشند.

هنگام استفاده از این دارو باید مراقب چه نکاتی باشم؟

پرگابالینبرای بررسی منظم پیشرفت درمان به پزشک خود مراجعه کنید. اگر علائم شما شروع به بهبود نکردند یا اگر بدتر شدند، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید. ممکن است یک واکنش شدید ایجاد شود. پزشک شما به شما خواهد گفت که چه مقدار دارو مصرف کنید. اگر پزشک شما از شما بخواهد که دارو را متوقف کنید، ممکن است دوز به آرامی در طول زمان کاهش یابد تا از عوارض جانبی جلوگیری شود.

شما ممکنه سرگیجه یا خواب آلودگی بگیرید. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا هر کاری که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد انجام ندهید تا زمانی که بدانید این دارو چگونه بر شما تأثیر می گذارد. سریع بلند نشوید یا ننشینید، به خصوص اگر بیمار مسن هستید. این امر خطر سرگیجه یا غش کردن را کاهش می دهد. الکل ممکن است با اثر این دارو تداخل داشته باشد. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

اگر شما یا خانواده‌تان متوجه تغییراتی در رفتارتان شدید، مانند افسردگی جدید یا بدتر شدن، افکار آسیب رساندن به خودتان، اضطراب، سایر افکار غیرعادی یا مزاحم یا از دست دادن حافظه، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر از این دارو برای تشنج استفاده می کنید، از دستبند یا زنجیر شناسه پزشکی استفاده کنید. کارتی همراه داشته باشید که وضعیت شما را شرح دهد. داروها و دوزهایی را که مصرف می کنید در کارت فهرست کنید.

داروی خود را کجا نگه دارم؟

دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. این دارو می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. آن را در مکانی امن نگهداری کنید تا از سرقت محافظت شود. آن را با کسی به اشتراک نگذارید. فقط برای شماست. فروش یا دادن این دارو خطرناک و خلاف قانون است.

در دمای 25 درجه سانتیگراد (77 درجه فارنهایت) نگهداری شود. پس از اتمام تاریخ انقضا، استفاده نکنید.

توجه نمایید این نوشته یک خلاصه است. ممکن است کلیه اطلاعات ممکن را پوشش ندهد. اگر در مورد این دارو سؤالی دارید، با پزشک، داروساز یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

سخن پایانی

پرگابالین معمولاً برای مدیریت اختلالات درد و به عنوان درمان کمکی برای تشنج‌های نیمه شروع استفاده می‌شود. دارویی نسبتا بی خطر است. پرگابالین به عنوان عامل ایجاد افسردگی و افکار خودکشی شناخته شده است، بنابراین ارزیابی ذهنی در هر ویزیت توصیه می شود. پرگابالین نباید برای دردهای اسکلتی عضلانی تجویز شود. به بیماران باید در مورد سایر عوارض جانبی آموزش داده شود و به آنها گفته شود که هنگام مصرف دارو یا ترکیب آن با سایر داروهای ضد تشنج یا الکل رانندگی نکنند.