نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

درد پشت زانو

درد پشت زانو اغلب همراه با تورم در پشت زانو رخ می‌ دهد که ممکن است به پشت ساق پا گسترش یابد. تورم شدید می تواند از خم شدن پا جلوگیری کند.

درد پشت زانو یک شکایت رایج بیماران است. درد زانو در قسمت جلویی، میانی و جانبی زانو بیشتر از قسمت پشتی زانو است. تشخیص های افتراقی برای درد پشتی زانو شامل آسیب شناسی استخوان ها، ساختارهای عضلانی-تاندونی، رباط ها یا بورس ها است. آسیب های عصبی و عروقی کمتر شایع است.

حساسیت لمس روی تاندون ها یا عضلات پشت زانو می تواند نشان دهنده آسیب عضله یا تاندون باشد. درد یا تورم در ناحیه پشت زانو حاکی از وجود افیوژن(ترشح مایع) یا کیست است. برای ارزیابی دقیق و درمان درد پشتی زانو به درک دقیق آناتومی یا ساختمان، معاینه فیزیکی و تشخیص افتراقی نیاز است.

علائم درد پشت زانو

درد پشت زانودلایل مختلفی برای درد پشت زانو وجود دارد که علائم آن بر این اساس متفاوت است.

  • قفل شدن زانو
  • درد ناگهانی یا سفت شدن ماهیچه در پشت زانو
  • سفتی و مشکل در خم کردن یا صاف کردن پا
  • تورم، کبودی، قرمزی یا احساس گرما
  • ضعف در عملکرد زانو
  • تحمل وزن یا ایستادن روی نوک پا مشکل باشد

علت درد پشت زانو

درد پشت زانودلایل مختلفی برای درد پشت زانو وجود دارد، از جمله آسیب، التهاب یا عفونت مفصل زانو، استفاده بیش از حد، ساییدگی و پارگی با افزایش سن، آرتروز ، آرتریت روماتوئید، کیست یا در موارد بسیار نادر، سرطان. علت دیگر مثل گرفتگی عضلات پا زمانی اتفاق می‌ افتد که عضلات پا سفت می‌شوند. علائم شامل اسپاسم عضلانی ناگهانی با درد از چند ثانیه تا 10 دقیقه است. بیماران پس از اسپاسم، عضلات ممکن است برای چند ساعت احساس درد کنند.

گرفتگی عضلات پا بیشتر در طول ورزش و بارداری رخ می دهد. با این حال، همچنین می توانند ناشی از موارد زیر باشند.

  • کم آبی بدن
  • عفونت ها مانند کزاز
  • بیماری کبد
  • مشکلات مربوط به اعصاب پاها
  • سموم موجود در خون مانند سرب یا جیوه

آرتریت 

آرتریت به دلیل از بین رفتن غضروف زانو باعث التهاب مفاصل می شود. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که می تواند زانو را تحت تاثیر قرار دهد و باعث درد پشت زانو شود.

  • آرتروز – شایع ترین نوع آرتریت ناشی از ساییدگی و تخریب غضروف مفاصل در طول زمان
  • آرتریت پسوریاتیک – آرتریتی که باعث درد مفاصل می شود.
  • آرتریت روماتوئید – یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مفاصل حمله می کند.
  • لوپوس، یک بیماری خودایمنی مرتبط با آرتریت، همچنین می تواند به دلیل التهاب مفاصل باعث زانو درد شود.

پارگی مینیسک

منیسک در مفصل زانو قرار می گیرد و به عنوان یک بالشتک برای تثبیت آن عمل می کند. هر یک از زانو ها دارای دو مینیسک است، یکی در هر طرف. اگر ورزشی انجام می‌ دهید که چمباتمه زدن یا چرخاندن دارد ممکن است باعث آسیب مینیسک شود. با افزایش سن، مینیسک ضعیف و با هر حرکت پیچشی در طول فعالیت های روزمره راحت آسیب می بیند.

ممکن است صدایی بشنوید اما درد نداشته باشید. با این حال، در طی چند روز آینده، درد زانو و همچنین سفتی، تورم، ضعف یا قفل شدن، سست شدن ایجاد می‌ شود.

پارگی منیسک داخلی می تواند باعث ایجاد احساس گرفتگی در زانو شود و به ندرت به صورت درد پشتی زانو ظاهر می شود. پارگی در قسمت پشتی منیسک باعث درد پشت زانو می شود، به‌ بخصوص موقع صاف کردن زانو پس از مدتی نشستن، زیرا قسمت پاره‌ شده به مفصل گیر می کند.

زانوی جامپر

این بیماری به عنوان تاندونیت کشکک نیز شناخته می شود و زمانی رخ می دهد که تاندون زانو آسیب ببیند، اغلب در حین ورزش. تاندون پارگی های ریزی ایجاد می کند که باعث سفتی تورم، ضعف و مشکل در خم شدن و صاف کردن زانوی شما می شود.

آسیب همسترینگدرد پشت زانو

همسترینگ شما سه ماهیچه هستند که در امتداد پشت ران قرار دارند و به کمک می کنند تا زانو را خم کنید. آسیب همسترینگ هنگام ورزش اتفاق می‌ افتد، زمانی که این عضله بیش از حد کشیده می‌شود و چندین ماه طول می کشد تا بهبود یابد.

آسیب های تاندون با فشارهای مکانیکی مکرر همراه است که باعث ضایعات دژنراتیو می شود. همسترینگ، گاستروکنمیوس و تاندون پوپلیتئوس معمولاً باعث درد پشتی زانو می شوند.

عضلات همسترینگ اغلب در ورزش هایی که نیاز به دوی سرعت دارند آسیب می بینند. تاندونوپاتی نیمه غشایی معمولاً به صورت درد دردناک موضعی در زانو پشتی میانی همراه با حساسیت در لمس در ناحیه تحتانی مفصل ظاهر می شود. برخی از عوامل خطر احتمالی برای آسیب همسترینگ عبارتند از، مشکل انعطاف پذیری و تعادل، گرم کردن نامناسب، خستگی، فعالیت های خاص، تکنیک های دویدن و عوامل روانی.

کیست بیکر

کیست بیکر کیسه ای پر از مایع است که پشت زانو قرار می گیرد، ابتلا به آرتریت یا آسیب دیدگی زانو که باعث تورم و التهاب کیست و پشت مفصل زانو می شود.

علاوه بر درد زانو، علائم شامل تورم، سفتی و مشکل در خم کردن یا صاف کردن زانو می شود. علائم اغلب در هنگام فعالیت بدتر می شود و اگر کیست بترکد، درد ناگهانی و شدیدی را احساس خواهید کرد.

تاندونیت ساق پا

عضلات ساق پا شامل عضله گاستروکنمیوس و عضله سولئوس در پشت ساق پا هستند. کمک می کنند تا زانو را خم کنید و انگشتان پا را حرکت دهید. اگر در ورزش هایی شرکت می کنید که به طور ناگهانی باید از ایستادن به دویدن بروید مثل تنیس، عضله گاستروکنمیوس ممکن است پاره شود یا تحت فشار قرار گیرد. علائم عبارتند از کبودی، درد و تورم در ساق پا، و دشواری در ایستادن روی نوک پا.

آسیب رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی (ACL) رباطی است که در امتداد جلوی زانو قرار دارد و استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کند. این به تثبیت زانو کمک می کند تا بتوانید به آرامی آن را حرکت دهید.

صدمات ACL در هنگام ورزش که در آن هنگام دویدن ناگهان کاهش می‌ یابد، توقف می‌کنید یا جهت را تغییر می‌ دهید، رایج است، مثل فوتبال. همچنین اگر پس از پرش به شدت فرود بیایید یا زانو توسط یک جسم برخورد کرد، می توانید به ACL خود آسیب بزنید. زمان آسیب صدا شنیده می شود که با درد و تورم همراه است و خم کردن و راه رفتن مشکل می شود.

آسیب رباط صلیبی خلفی

رباط خلفی (PCL) در امتداد پشت زانو قرار دارد و استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کند. احتمال آسیب دیدن ACL کمتر است، با این حال اگر زانو با یک جسم برخورد کند (مثل تصادف اتومبیل) ممکن است آسیب ببیند. PCL با چرخاندن زانو یا از دست دادن یک قدم در هنگام راه رفتن آسیب می بیند. علائم تورم، سفتی و ضعف زانو و همچنین مشکل در راه رفتن است.

کندرومالاسی

کندرومالاسی زمانی که غضروف زانو فرسوده می‌شود اتفاق می افتد و باعث ساییدگی استخوان‌ ها به یکدیگر می‌شود. علل شایع شامل صدمات، ساییدگی و پارگی با افزایش سن، استفاده بیش از حد و آرتریت است. علائم عبارتند از درد مبهم کشکک که ممکن است هنگام بالا رفتن از پله یا نشستن طولانی مدت بدتر شود، مشکل در حرکت دادن زانو در تمام جهات، ضعف یا جا انداختن زانو، و احساس ترک خوردن یا ساییدگی هنگام خم کردن یا صاف کردن زانو.

کیست زانو و آسیب بورسیت

آسیب به بورس ها معمولاً نتیجه حرکات تکراری است و باعث درد و حساسیت می شود. ضایعات کیستیک زانو می‌توانند از گروه‌ های مختلفی از موجودات از علل خوش‌ خیم تا عوارض آرتریت، عفونت و بدخیمی ایجاد شوند. کیست بیکر یا به دلیل فتق غشای سینوویال از طریق کپسول پشتی یا به دلیل خروج مایع از طریق بورس آناتومی یا ساختمان یا ساختمانایجاد می شود. مایع به داخل بورس پشت زانو که در پشت زانو قرار دارد نفوذ می کند و باعث تورم آن می شود. کیست بیکر معمولا زمان خم شدن زانو و فشرده شدن بورس دردناک می شود.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

DVT یک لخته خون است که در ورید عمقی پا ایجاد می شود، این باعث درد پا می شود، به خصوص زمانی که ایستاده اید. اگر این اتفاق در ورید پشت زانو رخ دهد، ممکن است درد زانو را تجربه کنید. علائم DVT عبارتند از قرمزی، تورم و احساس گرما.

آسیب استخوان

درد استخوان به ندرت می تواند باعث درد پشتی زانو شود. تومورهای استخوانی یک علت نادر درد هستند که تشخیص آن دشوار است. علاوه بر تومورهای استخوانی زانو، برخی تومورهای دیگر نیز می توانند باعث زانو درد شوند. تومورهایی مانند استئوکندروم، استئوسارکوم، اندوکندروما. اخیرا هامارتوم آنژیومیوماتوز به عنوان عامل ایجاد درد پشت زانو اعلام شده است.

آسیب های عصبی و عروقی 

درد پشت زانواین نوع آسیب ها شامل سندرم گیر افتادن شریان، آنوریسم و ​​ترومبوز وریدی عمقی (DVT) هستند. درد می تواند ناشی از گیر افتادن اعصاب در حفره پشت زانو باشد.

علت درد پشت زانو می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد مانند آرتروپاتی فاست کمری، اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک، و رادیکولوپاتی ساکرال، یا ناشی از آسیب عصبی محیطی و گیر افتادن اعصاب در حفره پشت زانو باشد.

تشخیص درد پشت زانو

درد پشت زانواگر پشت زانو درد دارید، مهم است که به متخصص زانو مراجعه کنید تا موارد جدی را رد کنید. درد پشت زانو ناشی از یک آسیب جزئی یا آرتریت، می‌توانید با استراحت و تسکین درد آن را در خانه درمان کنید. با این حال باید  حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • درد ناحیه زانو
  • تب
  • سابقه لخته شدن خون
  • قرمزی و متورم

پزشک یک معاینه فیزیکی از زانو انجام می دهد و از سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی می پرسد. که شامل موارد زیر است.

  • چقدر فعالیت دارید
  • زمانی که درد شروع شد و در آن زمان چه کار می کردید
  • آسیب یا فعالیتی که باعث درد شده
  • میزان درد

اگر علائم کیست بیکر را دارید، پزشک ممکن است اسکن اولتراسوند را توصیه کند، اگر علائم آسیب رباط صلیبی خلفی را دارید، ممکن است اسکن اشعه ایکس یا MRI را توصیه کنند.

شما باید به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید اگر علائم زیر را دارید.

  • درد شدید
  • عدم تحمل وزن
  • مشکل تنفس
  • ورم یا گرمای ناگهانی
  • بد شکلی و تغییر فرم زانو

درمان درد پشت زانو

درد پشت زانواستراحت، استفاده از کمپرس یخ، مصرف مسکن و فیزیوتراپی همگی می توانند برای درمان درد پشت زانو استفاده شوند. بسته به شدت و علت زانو درد، پزشک متخصص دارو تجویز می کند، استراحت و استفاده از کمپرس یخ ممکن است برای درمان کافی باشد.

آرتریت را می توان درمان کرد و با ورزش، مسکن و داروها، از جمله تزریق، کنترل کرد. آرتریت روماتوئید را می توان با داروهای اصلاح کننده بیماری که سیستم ایمنی را سرکوب کرده و التهاب را کاهش می دهند، درمان کرد.

کیست بیکر می تواند خود به خود یا با درمان بیماری زمینه ای که باعث ایجاد کیست می شود از بین برود. با این حال، اگر کیست بزرگ یا دردناکی دارید، پزشک ممکن است تزریق استروئید، فیزیوتراپی یا تخلیه کیست را توصیه کند.

استراحت و فیزیوتراپی می تواند آسیب ACL خفیف را درمان کند. درد زانو با استراحت و کمپرس یخ کاهش می یابد. اگر بیش از یک رباط آسیب دیده، به پاها فشار نیاورید، ممکن است غضروف آسیب دیده باشد.

استفاده از کمپرس یخ، مصرف مسکن های بدون نسخه و فیزیوتراپی می تواند درمان موثری باشد.

تسکین درد پشت زانو

  • از کمپرس یخ به مدت 20 دقیقه سه تا چهار بار در روز استفاده کنید.
  • پای آسیب دیده را با استفاده از بالش کمی بالاتر از سطح قلب بالا بیاورید.
  • از عصا برای کمک به کاهش وزن از زانوی آسیب دیده استفاده کنید.
  • از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.
  • از باندهای فشاری الاستیک استفاده نمایید – مطمئن شوید که آنها خیلی سفت نباشند زیرا ممکن است به زانو و پا آسیب بیشتری وارد کند.

فیزیوتراپی درد پشت زانو

در بیش از 90 درصد موارد، این وضعیت بدون مداخله بیشتر بهبود می یابد.

درمان محافظه کارانه اولیه شامل استراحت، یخ، روش های تسکین درد، یک دوره کوتاه مصرف دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی و فیزیوتراپی است که شامل تمرینات تقویتی و کششی همسترینگ است.

برای کاهش درد همسترینگ از روش RICE، استراحت، یخ، بانداژ فشاری و بالا بردن برای سرعت بخشیدن به بهبودی استفاده می شود. برای موارد حاد می توانید ماساژ یخ برای کاهش التهاب و ناراحتی استفاده نمایید.

کشش همسترینگ 

کشش همسترینگ برای انعطاف پذیری و پیشگیری از آسیب حیاتی است. برای انجام آن، روی زمین بنشینید و پاها را صاف کنید و انگشتان پا به سمت بالا باشد. پشت و کمر خود را صاف نگه دارید با لگن به سمت انگشتان پا خم شوید در حالی زانوها را صاف نگه داشته اید. این حالت را به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید و یک کشش در پشت ران خود احساس کنید.

درد پشت زانو
کمر و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و با لگن به جلو خم شوید تا کشش موثری انجام شود.

عوارض درد پشت زانو

درد پشت زانو نسبت به علت عوارض مختلفی دارد. DVT همیشه باید فوراً درمان شود زیرا می تواند به ریه ها برود و باعث آمبولی ریه شود. برای جلوگیری از عوارض ناشی از درد پشت زانو، در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید.

  • تب
  • تغییر رنگ و تورم
  • بی حسی یا گزگز
  • حتی زمانی که پا وزن را تحمل نمی کند، درد شدیدی دارید.
  • درد بیش از سه روز
  • تحمل وزن

همچنین با علائم زیر در زانو  باید به پزشک مراجعه کنید:

  • صدا می دهد، قفل می کند یا خالی می کند.
  • بد شکل است.
  • گرم، قرمز یا متورم است.

سخن پایانی

زانو درد و درد پشت زانو برای بسیاری می تواند یک مسئله ناامید کننده باشد، اغلب فعالیت های روزانه را مختل می کند و کیفیت کلی زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. درک علل زمینه ای برای درمان موثر بسیار مهم است.
برای درمان زانو درد، اتخاذ یک رویکرد چند وجهی ضروری است. استراحت دادن به ناحیه آسیب دیده باعث کاهش التهاب می شود، در حالی که استفاده از یخ می تواند به کاهش تورم کمک کند. تمرینات کششی و تقویتی ملایم، با هدایت یک متخصص، برای افزایش انعطاف پذیری و حمایت از مفصل زانو ارزشمند هستند.
علاوه بر این، حفظ وزن سالم، فشار روی زانو را به حداقل می رساند و از ناراحتی بیشتر جلوگیری می کند. اگر درد ادامه داشت، مشاوره با متخصص زانو برای ارزیابی جامع و برنامه درمانی مناسب توصیه می شود.
استفاده از کفش‌های مناسب و تمرین‌های ارگونومیک در حین فعالیت بدنی نیز می‌تواند به کاهش درد زانو کمک قابل توجهی کند. با انجام این اقدامات پیشگیرانه، افراد می توانند برای دستیابی به تسکین درد و بازگرداندن عملکرد طبیعی به اندام تحتانی خود تلاش کنند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *