بهترین درمان غیر جراحی شانه

درد شانه به علت‌های مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد و هر کدام بر اساس علتی که دارد درمان‌های متفاوتی را دارا می‌باشد.  آشنایی با بهترین درمان غیر جراحی شانه می‌تواند موجب کاهش درد و درمان آن بشود اما لازم است بدانید تا در برخی از مواقع نیاز به انجام جراحی می‌باشد.

درمان درد شانه معمولاً تا چند ماه طول می‌کشد و حتی پس از گذراندن مراحل درمان و اتمام آن بیماران باید در دوران نقاهت از شانه خود به شدت مراقبت کرده و از برخی حرکات مانند بلند کردن اجسام سنگین و همینطور انجام حرکات پرتابی به شدت پرهیز کنند.

ما در ادامه این مقاله به توضیح بهترین درمان غیر جراحی شانه پرداخته‌ایم و همینطور تمام مراحلی که باید برای بهترین درمان غیر جراحی شانه انجام دهید را به صورت مختصر به شما توضیح داده‌ایم.

شاید بتوان گفت کشیدگی و یا پارگی تاندون‌های شانه شایع‌ترین علت درد شانه در سنین جوانی و همچنین میانسالی می‌باشد. کشیدگی و پارگی بعضی از تاندون‌های شانه سبب می‌شود تا بیماران وقتی بر روی شانه خود می‌خوابند درد شدیدی داشته باشند و در هنگام سکون درد آنها تشدید پیدا کند.

این مشکل می‌تواند برای افرادی که به آن دچار می‌شوند بسیار طاقت فرسا باشد و درد زیادی را برای آنها به وجود بیاورد. اما در بسیاری از مواقع اکثر بیماران به دنبال بهترین درمان غیر جراحی شانه می‌گردند تا درد خود را این گونه تسکین دهند و بیماری خود را درمان کنند.

درمان این درد بر اساس معاینه پزشک متخصص شانه و کتف بر اساس علائم بیمار ممکن است متفاوت باشد اما استفاده از روش‌های طب فیزیکی و توانبخشی و خصوصاً استفاده از روش‌های مانوال تراپی و همچنین استفاده درست و مناسب از روش‌های طب سوزنی و فیزیوتراپی می‌تواند موجب کاهش دراماتیک درد در بیماران با درد شانه بشود.

بورسیت یکی از علل درد شانه

بورس‌ها کیسه‌هایی هستند که در بین بین استخوان‌ها و عضلات قرار گرفته‌اند و از جمله این بورس‌ها در ناحیه سرشانه ما قرار گرفته‌اند. در بسیاری از بیماری‌های شانه می‌تواند بورسیت هم درگیر شود از جمله پارگی تاندون‌های شانه و سایر بیماری‌ها اما بورسیت‌ها به صورت خود به خودی هم می‌توانند تحریک شوند، باز کنند و ملتهب شوند و موجب ایجاد درد در ناحیه سرشانه شوند که خصوصاً با بی‌ تحرکی و سکون تشدید پیدا می‌کند.

شانه یخ زده

از دیگر بیماری‌هایی که ممکن است سبب درد بسیار زیادی در شانه شود شانه یخ زده می‌باشد. شانه یخ زده یا فروز شل در شانه یخ زده یعنی التهابات در هر کدام از بیماری‌های شانه به قدری گسترش پیدا کرده که موجب چسبندگی و رسوب فیبرهایی در ناحیه شانه می‌شود که موجب درگیری و خشکی مفصل شانه می‌شود.

در این موارد باید به سرعت درمان انجام شود. در غیر این صورت باز شدنشان ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد و همچنین ممکن است علی رغم آن ۲ تا ۴ سال طول بکشد تا باز شود و بیمار به دلیل چسبندگی شانه فعالیت خود را از دست بدهد و ممکن است نتواند دست را به دهان یا پشت خود ببرد و حتی نتواند با دست غذا بخورد.

درمان درد شانه

مانند سایر بیماری‌ها درمان‌های این درد قبل از پیشرفت این بیماری و در مراحل اولیه بسیار راحت‌تر می‌باشد. توصیه می‌کنیم بیماران قبل از آنکه درد آنها بسیار شدید شود و برای آنها طاقت فرسا شود و استفاده از روش‌های پیچیده‌تر در درمانشان صورت بگیرد به پزشک مراجعه کنند و بیماری خود را در همان مراحل اولیه درمان کنند.

در مراحل اولیه درمان این درد به صورت غیر جراحی انجام می‌شود و روش‌های درمانی زیادی در آن تاثیرگذار هستند که برخی از این روش‌های درمانی عبارتند از : استفاده از فیزیوتراپی توانبخشی روش‌های مدرن طب فیزیکی ، استفاده از روش‌های طب سوزنی و لیزر درمانی ، استفاده از تکارتراپی و همچنین شاک ویو می‌تواند در درمان‌های اولیه درد نشانه شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و در درمان بیماری شما به شدت تاثیرگذار باشد. در صورتی که بیماران به درمان‌های اولیه توانبخشی پاسخ مناسب ندهند می‌توان برای درمان آنها از تزریقات درمانی استفاده کرد.

تزریقات استروئیدی یا همان کورتونی برای درمان درد شانه

تزریقات استروئیدی یا کورتونی تزریقاتی می‌باشد که موجب کاهش التهاب در ناحیه مورد نظر می‌شود و موجب کاهش دراماتیک درد بیمار می‌شود این تزریقات با توجه به اینکه موجب کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی شانه می‌شود این درمان بسیار برای بیماران مناسب است و در دوزهای پایین و تزریقات ۱ تا ۳ تا در شانه مشکلی به وجود نمی‌آورد اما نباید به عنوان تنها درمان توسط بیماران تلقی شود و باید از دیگر درمان‌ها نیز استفاده شود.

برخی از بیماران که به این درد دچار هستند تصور می‌کنند که صرفاً با انجام تزریق استروئید در شانه درمان انجام می‌شود اما بعد از چند ماه دوباره با درد مجددشان مراجعه می‌کنند و به دنبال دیگر درمان‌ها می‌گردند. برای درمان قطعی باید انجام روش‌های توانبخشی و ورزش‌های ترمیمی و ورزش‌های جایگزین حتماً برای بیماران انجام شود.

اوزون تراپی شانه

اوزون درمانی شامل روشی است که در آن تزریق اوزون در شانه انجام می‌شود و با شکسته شدن گاز اوزون در شانه و آزاد شدن رادیکال‌های اکسیژن التهاب به صورت ناگهانی کم می‌شود و همچنین فرایند ترمیم در بافت‌های بدن به سرعت انجام می‌شود.

این روش یک روش بسیار فوق العاده و عالی و جایگزین علمی برای استفاده از کورتون‌ها در داخل شانه می‌باشد و بسیاری از بیماران با تزریق آن و انجام این روش درمانی احساس آسایش و راحتی می‌کنند و درد آنها کاهش می یابد. و پس از انجام این مراحل می‌توانند به سایر درمان‌های توانبخشی بپردازند. این روش یکی از بهترین درمان غیر جراحی شانه می‌باشد که بسیار تاثیرگذار و فوق العاده می‌باشد.

پرولو تراپی شانه

پرولوتراپی شانه به معنی تزریق ماده هایپرتونیک تزریقی می‌باشد که عمدتاً در ایران شامل دکستروز و قند تغلیظ شده است که در داخل مفصل تزریق می‌شود که موجب تحریک کلاژن سازی و ترمیم مفصل می‌شود.

این نوع تزریق می‌تواند جایگزین مناسب و فوق العاده‌ای برای ترمیم لیگامان‌ها و همچنین عناصر بافت همبند باشد که با ورزش قابل ترمیم نیستند. همچنین از این روش برای درمان دررفتگی مکرر شانه استفاده می‌شود. تزریقات فوق روش‌های مرسومی می‌باشد که در بیماران با این درد مورد استفاده قرار می‌گیرد و جز بهترین درمان غیر جراحی شانه به حساب می‌رود.

پی آر پی شانه

در صورتی که پارگی یا صدمه غیر التهابی در شانه خود داشته باشید می‌توانید از تزریق ترمیمی پی آر پی شانه استفاده کنید که برای ترمیم صدمه‌های شانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پی آر پی شانه در واقع روشی می‌باشد که در آن فاکتورهای رشد داخل پلاکتی به صورت تغلیظ شده از بدن خود بیمار استخراج می‌شود و در داخل شانه تزریق می‌شود. این روش بالاترین میزان ترمیم را در بین روش‌های ترمیمی در شانه دارد و موجب می‌شود تاندون‌ها و پارگی‌های نسبی به شدت ترمیم شود.

پی آر پی اگر در موارد درست انجام شود و توسط پزشک با تجربه و حاذق و زیر سونوگرافی صورت بگیرد و بیمار تا حدود سه ماه بعد از تزریق آن مراقب فعالیت‌های پرتابی و حرکتی خود باشد می‌تواند موجب درمان دائمی درد شانه و کاهش قابل ملاحظه‌ای درد و افزایش شدید توان حرکتی در شانه باشد.