یکی از مشکلات شایع ستون فقرات آرتروز کمر است که بیشتر در بین افراد مسن اتفاق می افتد. این مشکل باعث می شود برای مفاصل متصل کننده مهره مشکل ایجاد شود و فرد با عوارضی مانند گردن درد و کمردرد روبرو شود.
به طور کلی کمر دارای ۲۶ استخوان است که به دیگر متصل شده اند. با اتصال این مهره ها ما شاهد راه رفتن و نشستن خیلی راحت و بدون دغدغه هستیم. وجود این مهره ها همچنین موجب محافظت از نخاع و اعصاب نخاعی می شود. اما زمانی که آرتروز در ناحیه کمر اتفاق ‌افتد دیگر خبری از راحت راه رفتن و نشستن نیست. آرتروز کمر موجب ضخیم شدن بافت بین مهره ها شده و استخوان ها شروع به تغییر شکل دادن می‌کنند که ناهمواری‌هایی بر روی استخوان ها شکل می گیرد. هر کدام از این تغییرات فشار بسیار زیادی در ناحیه کمر وارد می کنند و ساختار اصلی مهره ستون فقرات را تغییر شکل می دهند.
علت اصلی اتفاق افتادن آرتروز ستون فقرات ساییدگی و فرسایش است. اما این مشکل می تواند به خاطر روماتیسم هم اتفاق بیفتد. البته مشکل روماتیسم بیشتر در بین افراد جوانتر مشاهده می شود. به همین خاطر دلیل تمام اصلی کمردرد افراد جوان به خاطر آرتروز کمر نیست.

علائم اصلی آرتروز کمر

مهمترین نشانه این بیماری درد ناحیه کمر است. این درد معمولا به صورت التهابی یا مکانیکی احساس می‌شود. اما دردهایی که از ناحیه کمر به دیگر اندام های تحتانی انتشار داده می شود، دردهای سیاتیکی است. دردهای ساتیک ممکن است بخاطر تنگی کانال نخاعی یا بیماری دیسک کمر باشد. معمولاً درد کمر حاصل از آرتروز به گونه ای است که فرد هنگام بیدار شدن از خواب شبانه به مدت چند دقیقه در ناحیه کمر احساس سفتی یا خشکی می کند که بعد از گذشت چند ساعت این درد کمی کم می شود. اما ممکن است در طول روز ادامه داشته باشد. در واقع کسانی که دارای آرتروز کمر می باشند، در طول روز با درد کمر مواجه هستند. مگر این که فعالیت کمتری انجام دهند و یا به طور کل تمام روز را بخوابند. به همین دلیل است که درد آرتروز در هنگام خواب شبانه کاسته می شود.

علائم اصلی آرتروز کمر

درمان آرتروز کمر چگونه است؟

اکثر کسانی که با آرتروز کمر مواجه می شوند، اگر به موقع به متخصص مراجعه کنند کاهش درد و درمان کمر درد آنها با یک برنامه ریزی دقیق کاملاً برطرف می شود و نیازی به جراحی ندارد.
در ادامه به روش‌های مختلف درمان‌ آرتروز می پردازیم تا هر یک از این روش ها به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد:

۱.تمرین های توانبخشی برای درمان آرتروز کمر و بهبود سلامتی بسیار مفید است.
روش فیزیوتراپی یا همان تمرین های توانبخشی یکی از موثرترین روش ها برای درمان آرتروز می باشد که با استفاده ازتوس متخصص فیزیوتراپی یک برنامه دقیق و خاصی برای بیمار طراحی می کند. مواردی که در ادامه بیان می کنیم به عنوان چند برنامه اصلی فیزیوتراپی محسوب می‌شود:
انجام تمرین های ایروبیک کم برخورد جهت افزایش گردش خون: انجام فعالیت های هوازی کمک می کند که سیستم گردش خون شما به کار گرفته شود. این عمل به کاهش وزنتان بسیار کمک می کند و بر روی عملکرد ریه‌ها تاثیر خوبی می‌گذارد. معمولاً اکثر دکترها برای انجام تمرین های ایروبیک پیاده روی، دوچرخه ثابت و ورزش در آب را توصیه می کنند. البته نگران نباشید. این سه نمونه ورزش هیچ فشاری بر روی ستون فقرات وارد نمی کند.
اوزون تراپی یک روش جدید درمانی برای آرتروز کمر است که موجب تولید کلاژن بیشتر می شود: اوزون تراپی به عنوان یک روش جدید موجب تحریک مفصل آسیب دیده جهت تولید کلاژن بیشتر می‌شود. اما کلاژن چیست؟ کلاژن ماده است که موجب بازسازی غضروف ها، تقویت تاندون ها و لیگامنت ها می شود و از پیشرفت آرتروز جلوگیری می‌کند. بنابراین انجام اوزون تراپی در ناحیه آسیب دیده کمر درد حاصل از آرتروز را کاهش می دهد و از پیشرفت بیماری و فرسایش بیشتر غضروف جلوگیری می کند. در واقع این روش درمانی نه تنها موجب تسکین درد می شود، بلکه برای بهبودی سریعتر ناحیه آسیب دیده بسیار موثر است.

تحریک الکتریکی با استفاده از دستگاه تی‌ان‌تی

دستگاه تی ان است یک جریان الکتریکی بسیار ملایم به ناحیه کمر منتقل می کند که این جریان موجب تحریک فیبرهای عصبی پوست می شود و بر روی انتقال سیگنال های درد مفصلی اختلال ایجاد می کند.
به طور کلی فواید استفاده از اوزون تراپی شامل موارد زیر می باشد:

• تاثیر بخشیدن به روند بهبودی و تقویت رباط های دیسک کمر
  • فعال کردن متابولیسم سلولی
  • فعال کردن سیستم ایمنی بدن
  • غیرفعال کردن باکتری ها، ویروس ها
  • کاهش التهاب و درد
  • تشکیل مواد فعال بیولوژی
  • اکسید کردن پلاک های شریانی
  • فعال کردن آنزیم های آنتی اکسیدان در بدن

۳.تمرین هایی که موجب افزایش دامنه حرکتی می‌شود

انجام یک سری تمرینات ورزشی که در قالب نرمش می باشد موجب کاهش خشکی ناحیه کمر و گرفتگی عضلات می شود و دامنه حرکتی را افزایش می دهد. در واقع انجام حرکت های کششی ملایم در تمام جهات و همچنین انجام یوگا ملایم به انعطاف پذیری بیشتر ناحیه کمر بسیار کمک می‌کند و موجب می‌شود ناحیه کمر را راحت تر حرکت داد.
قمی تر کردن عضلات ناحیه کمر و گردن با انجام تمرینات مخصوص: برخی تمرینات موجب قوی کردن عضلات کمر و گردن می شود که از مفصل های مبتلا به آرتروز به خوبی حمایت می کند و فشار وارد شده بر روی آنها را می کاهد. برای انجام چنین حرکاتی لازم است وسایل مخصوص مانند نوارهای کش های ورزشی و همچنین وزنه جهت افزایش مقاومت تهیه شود.
طب سنتی یک روش درمانی کاملا ایمن است که بدون هیچ عارضه ای به نتیجه می رسد: بی شک با روش طب سوزنی آشنا هستید. این روش جز روش های ایمن برای درمان درد آرتروز است که متخصص با سوزن های بسیار ظریف ناحیه مشخصی از پوست را مورد درمان قرار می دهد. البته از روش طب سوزنی برای رفع دیگر دردها مانند سردرد هم استفاده می شود. برخی پزشکان روش طب سوزنی را در کنار دیگر روش ها ترکیب می کنند تا درمان نتیجه موثری به همراه داشته باشد.
در مواقعی که دیگر روش ها بر روی تسکین درد نتیجه ندارد، تزریق در ستون فقرات انجام می شود.
برای تزریق در ستون فقرات از مخلوطی کورتیکواستروئید (یک ماده ضد التهابی بسیار قوی) و داروی بی حسی موضعی استفاده می شود. در واقع این روش زمانی استفاده می شود که دیگر روش ها نتیجه موثر جهت کاهش درد نداشته‌است. اما با استفاده از این روش بیمار بعد از تزریق با کاهش درد چشمگیری روبرو می شود. البته برخی پزشکان برای کاهش درد بیشتر تزریق در ستون فقرات را طی سه مرحله توصیه می کنند.
البته خوب است بدانید گاهی اوقات این روش برای تسکین درد هیچ نتیجه ای به همراه ندارد و اثرگذاری ماده تزریقی تنها به خود فرد مربوط می‌شود.

استفاده از وسایل ارتوپدی خاص جهت کاهش فشار روی کمر

برخی وسایل ارتوپدی برای کسانی که دچار آرتروز کمر هستند ساخته شده است. این وسایل شامل کمربند طبی، تشک محکم، بالشت های طبی و حتی عصا می باشد. استفاده از هر کدام از این وسایل توسط متخصص تجویز می‌شود.

خوب است با علائم و نشانه های آرتروز ستون فقرات آشنا شوید.

معمولا کسانی که دچار آرتروز کمر هستند، در این ناحیه با درد و گرفتگی کمر مواجه می‌شوند که هنگام بیدار شدن صبحگاهی احساس گرفتگی در ناحیه کمرشان شدت پیدا می کند. به طوری که بلند شدن کمی سخت به نظر می رسد. همچنین ممکن است طی انجام فعالیت های زیاد و راه رفتن شدید با تشدید علائم آرتروز کمر روبه‌رو شوند.

درمان آرتروز کمر چگونه است؟
بدتر شدن این علائم و افزایش درد حاصل از آرتروز نشان‌دهنده این است که مفاصل ستون فقرات دچار تغییر شکل شده و خارهای استخوانی بین بافت ساخته شده است. در حقیقت التهاب و تورم بافتی به خاطر خارهای استخوانی است که ریشه‌های عصبی اطراف مفاصل با فشار بیشتری مواجه می شود. به این اتفاق کانال نخاعی گفته می شود که معمولاً احتمال وقوع آن برای تمام بیماران مبتلا به آرتروز کمر وجود دارد.